A HVG gondozásában, megjelent a "Szakmák könyve". E könyv adatai alapján íródott egy tömör összefoglaló, miszerint a tûzoltók keresete, keresetnövekménye az egeket ostromolja. Erre az írásra reagált az FTSZ és a HTFSZ.
Tisztelt Fõszerkesztõ Úr!
Megjelent egy könyv, a HVG gondozásában, a "Szakmák könyve".
E könyv adatai alapján íródott egy tömör összefoglaló, miszerint a tûzoltók keresete, keresetnövekménye az egeket ostromolja.
A számadatokkal nem tudunk vitatkozni, hiszen ezek a statisztikai adatszolgáltatáson alapulnak, de nincs megnevezve az adatszolgáltató, annak ellenére, hogy a hitelesség megköveteli az adatszolgáltatást. Egy ilyen jó nevû lapnál alapfeltétel lenne, hogy a számok jelentését is tanulmányozzák. A cikk írója nem vette magának ezt a fáradságot, így következtetései tévesek, túlzóak.
Egy szakíró, aki a gazdasággal foglalkozik, tudja, vagy tudnia kellene, hogy a statisztika speciális tudományág, egy épület mellé egyet építeni 100%-os teljesítmény, 100 épület mellé egyet építeni1%-os teljesítmény! A klasszikus példa: ha egy héten át valakinek székrekedése van, utána egy hétig megy a hasa, akkor statisztikailag minden rendben van. Csak hát errõl a belgyógyásznak más a véleménye. Aki pedig szakember. Az adott személynek is, mint esetleges betegnek nincs minden rendben.
A cikk írója szerint a tûzoltók bére 2000, és 2002 között egyenletesen növekedett. Valóban, 2001. évben az illetményalap szorzó számainak növekedése elkezdõdött, amely 2002. évben befejezõdött. A szerzõ azonban elfelejti vizsgálni, hogy a Szakszervezet, illetve annak támogatásával tagja megnyert jogerõsen egy pert, amelyet a köznyelv "délutános, és éjszakai pótlék" per néven ismer. Ezt az akkori kormányzat fizetésemelésként jelentette be, s ennek pénzügyi ellensúlyozására azonnal megvonta a veszélyességi pótlékot. Tehát fizetésemelésrõl hiba lenne beszélni. Inkább arról van szó, hogy az addig járó, de nem folyósított pótlékot megkapta a magyar tûzoltó-társadalom. Ugyanakkor elvették a veszélyességi pótlékot. Igen, ez egy bõséges emelkedés volt.
A 2002., 2004-es év ugrásszerû emelkedése is kérdéses. Mert a hivatalba lépõ új kormányzat, ígéretének megfelelõen, igaz, két lépcsõben, két év alatt adta vissza a veszélyességi pótlékot, az is igaz, hogy az új kormányzat, ezt a cselekedetét, szintén fizetésemelésként jelentette be. Tehát az ugrásszerû emelkedés valójában egy elvett javadalmazás visszaadása.
A vidék, és a fõváros szembeállítása sem szerencsés, megtévesztõ. Összehasonlítás csak azonos jogállású szervek esetén lehetséges.
A Fõvárosi Tûzoltó Parancsnokság (FTP) kettõs jogállású, egy szûk köre megyei (területi), nagyobbik része (tûzõrség) helyi jogállású, amely megegyezik a vidéki parancsnokságok jogállásával. FTP megyei jogú vezetésének, összehasonlítása akkor lenne tárgyszerû, ha a Katasztrófavédelem megyei irányítását vetnék össze ezzel, s akkor kiderül: nincs különbség.
Ha a tûzõrségek illetményét vetjük össze a vidéki városi tûzoltóságok illetményével, akkor itt sem található különbség. Nem is lehet, mert a béreket a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (Hszt) alapján számolják ki. Ha a cikkíró különbséget talál, akkor állampolgári kötelessége feljelentést tenni törvénysértés okán. De mivel nem tette meg, talán törvénysértés sem talált.
A Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság 2008-as évi adatai szerint egy kezdõ vonulós tûzoltó (készenléti szolgálatot ellátó), õrmesteri rendfokozatban bruttó 159 000 forintot keres. Egy tíz éve szolgálatot teljesítõ fõtörzsõrmester bruttó havi illetménye: 177 000 forint. S ebben már szerepel a tizenharmadik havi illetmény egy tizenketted része, s az étkezési hozzájárulás.
A fenti adatokból látszik, hogy nem 2005-ben, de még 2008-ban sem éri el az illetmény a készenléti szolgálatot teljesítõ tiszthelyetteseknél a havi bruttó 200 000 forintot. A fenti eredmény eltételezhetõen úgy érhetõ el, ha az állomány teljes egészének átlagát vesszük alapul, de ez megint hamisadat, mivel a teljes állomány munkaidejét két csoportra kell osztani, hivatali és a váltásos munkaidõben foglalkoztatottakra. A hivatali munkaidõ heti 40 óra, azaz havi átlag 174 óra, a váltásos munkaidõ heti 54 óra (a vizsgált idõszakra vonatkoztatva) azaz havi átlag 240 óra, de ennek a ténynek sincs olyan vonzata, amely szerint a fõvárosi tûzoltó 65 000 forinttal több illetményben részesülne, mint vidéki kollégája.
Azonban a cikkírónak van igazsága: a pénzügyi anomáliákat meg kell vizsgálni, mint a havi illetmények mértékét is. Az író figyelmébe ajánlom: az elmúlt években nem volt az infláció mértékét meghaladó béremelés, így a bérek vásárlóereje csökkent.
Tisztelt Fõszerkesztõ Úr!
Az elmúlt 8 év költségvetési törvényeiben foglalt számadatok alapján, a Hivatásos Önkormányzati Tûzoltóságok, vidék és fõváros, személyre bontottan az alábbi kötött felhasználású normatív támogatásban részesült. 2003. év kiugró számadatának magyarázata, a 2001. és 2002. évben végrehajtott illetményszorzó emelkedése, a délutános és éjszakai pótlékok csak ezen év költségvetési adatában szerepel elõször.
2000. év 1 867 126 forint/fõ. 2001. év 1 991 060 forint/fõ 2002. év 2 148 470 forint/fõ 2003. év 3 179 882 forint/fõ 2004. év 3 487 955 forint/fõ 2005. év 3 603 785 forint/fõ 2006. év 3 917 582 forint/fõ 2007. év 3 920 172 forint/fõ
Figyelmébe ajánljuk tanulmányozás céljából, Juhász Gábor a Belügyminisztérium akkori politikai államtitkárának 2005. július 21-én datált, az interneten közzé tett levelét, amelyben az alábbiakat közli:
”A 2005. január 1-jei állapot szerint az önkormányzati tûzoltóparancsnokságon dolgozó szolgálatparancsnok (összes) bruttó havi illetménye jelenleg 267.225 forint, a szerparancsnoké 154.351 forint, a beosztott tûzoltóé 130.202 forint, amelyhez a teljesített szolgálattól függõen havi bruttó 16.000-22.000 forint közötti éjszakai-délutáni pótlék társul. (Az illetményadatok alapján az is megállapítható, hogy a 2002. január 1. és a 2005. január 1. közötti idõszakban a szolgálatparancsnok (bruttó) illetménye 26,7 %-kal, a szerparancsnoké 26,4 %-kal, a beosztott tûzoltóé 28,5 %-kal emelkedett.)„
Forrás: http://www.bm.hu/web/portal.nsf/ftsearch/C6A2773C2F80ADB5C125704900213F2B?OpenDocument
Kérjük Fõszerkesztõ Urat, hogy a fenti számadatokat tanulmányozza át ismét, annak figyelembevételével, hogy a tûzoltásban résztvevõk erõs többsége nem tiszt, hanem tiszthelyettes. Az állománynak az illetmény-kiszámítási módját megtalálja a hivatkozott 1996. évi XLIII. törvény ( Hszt ) tanulmányozása során. Külön figyelmébe ajánljuk a pótlékolási rendszert, mert bizonyos pótlékokat csak beosztás függvényében folyósítanak. Figyelmébe ajánljuk azt a tényt is, hogy a vonulós tûzoltók betegszabadság (betegállomány) idején a délutános, és éjszakai pótlék után nem kapnak szolgáltatást, holott a TB törvény értelmében fizettek érte. A Szolgálati Törvény elõszavában megfogalmazottak ellenére, a tûzoltási munkát végzõ fõtisztek, tisztek, tiszthelyettesek betegszabadság idején alacsonyabb illetményt kapnak, mint irodában szolgáló társaik, mivel a Törvény csak a rendszeres pótlékok után rendeli fizetni a teljes illetményt. A délutános, éjszakai pótlékot pedig teljesített órák után számítják ki. Így tehát azok, akik tüzet oltanak, megsérülnek, az átlagnál elõbb használódnak el, a sor legalján állnak. Most, az Ön cikke nyomán pedig kérdezik: hol van az a nagy fizetés, amit Ön állított?
Kérjük, a fentiek figyelembevételével gondolja át állításait és a szükséges korrekciókat megtenni szíveskedjék.
Budapest, 2008. július 21.
Tisztelettel:
Hócza György Nagy Gábor HTFSZ Szervezeti ügyvivõ FTSZ elnök mb. elnök
Tájékoztatjuk, hogy levelünket a médiában közzé tesszük! |