Kezdölap arrow FTSZ arrow Hangtár arrow Bíróság I. fokú ítélete
Bíróság I. fokú ítélete
2007. May 22.

 Image

Álláspontom,  PAKS város Hivatásos Önkormányzati Tûzoltóság készenléti szolgálatot ellátó állománya által kezdeményezett peres eljárásban,  a szekszárdi Munkaügyi Bíróság I. fokú, a túlmunka tárgyában  hozott , közbensõ ítéletérõl.

A jogállamiság elve, és az abból fakadó jogbiztonság követelménye (Alkotmány 2. § (1) bekezdés),  közösségi jog megfelelõ alkalmazása (Alkotmány 2/A §. (1) bekezdés), továbbá a hátrányos megkülönböztetés tilalma (Alkotmány 70/A. § (1) bekezdés), az egyenlõ munkáért egyenlõ bérhez (Alkotmány 70/B. § (2) bekezdés), a végzett munka mennyiségének és minõségének megfelelõ jövedelemhez (Alkotmány 70/B. § (3) bekezdés), sérelmének, illetve közvetlen veszélyének gyanúja nem kizárható,

JELENTÉS 

A Kormány részére 
(2005. november)

 Javaslat a soron következõ Foglalkoztatási, Szociális, Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Tanács (EPSCO) ülésén képviselendõ magyar álláspontra, a munkaidõ-szervezés egyes szempontjairól szóló 2003/88 (EK) számú irányelv módosításának állásáról, a soron következõ(EPSCO, 2005. december 8.), politikai megállapodási szándékkal tervezett tárgyalási fordulóra.

Részlet:

„Az irányelv hatálya

A hazai jogszabályok közösségi joggal való megfelelésének vizsgálatakor a kiinduló, alapvetõ kérdés természetesen az, hogy egyáltalán mely területekre terjed ki az irányelv hatálya, és ennek megfelelõen mely hazai jogszabályokat kell az elemzésbe bevonni.   

 A 2003/88/EK irányelv 1. cikke az irányelv hatályának meghatározásánál visszautal a munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségvédelmének javítását ösztönzõ intézkedések bevezetésérõl szóló 89/391/EGK keretirányelv hatályára. Ezzel kimondja, hogy a munkaidõ irányelvet alkalmazni kell a 89/391/EGK irányelv 2. cikke szerinti valamennyi köz- és magántevékenységi (ipari, mezõgazdasági, kereskedelmi, közigazgatási, szolgáltatási, oktatási, kulturális, szabadidõs stb.) ágazatban.  

Ugyanakkor a 89/391/EGK irányelv 2. cikke azt is rögzíti, hogy az irányelv nem alkalmazható ott, ahol az egyes különleges közszolgálati tevékenységekre, mint amilyen a fegyveres erõk vagy a rendõrség vagy a polgári védelmi szolgálatok egyes különleges tevékenységeire jellemzõ sajátosságok szükségszerûen ellentétben állnak vele. 

Az Európai Bíróság több ítéletében is értelmezte a fenti kitételt a munkaidõ szabályozásával összefüggésben. Így a C-397/01 számú Pfeiffer ügyben, illetve a C-52/04 számú, a hamburgi tûzoltók által indított perben, elõzetes döntéshozatal keretében hozott indokolt végzésben is kimondta, hogy a 89/391/EGK irányelv 2. cikkében említett szektorok nincsenek teljes egészében kivéve a keretirányelv, illetve ebbõl következõen a munkaidõ irányelv hatálya alól. Kizárólag olyan konkrét tevékenységek zárhatóak ki ezen szektorok esetében is, amelyeknek a sajátosságai ezt indokolják, azaz amelyek elõzetesen nem tervezhetõk, pl.: katasztrófa, súlyos baleset esetén. A munkaidõ hosszára vonatkozó korlát túllépése ezért csak olyan különlegesen súlyos és sokakat érintõ körülmények esetén lehetséges, amikor a közérdek védelméhez nélkülözhetetlen szolgáltatások megfelelõ mûködésének biztosításához fûzõdõ érdek átmenetileg felülírja a beavatkozó egységekben, illetve mentési tevékenységet végzõ egységekben dolgozó munkavállalók biztonságához és egészségének védelméhez fûzõdõ érdeket.  

Összegezve: a munkaidõ irányelv hatálya univerzális, az alól csak egyes konkrét    tevékenységek kaphatnak mentességet, egyes különleges közszolgálati szektorok esetében – különleges körülmények fennállása esetén.

 

Összehasonlítás: 

 

1997. évi LXVII. törvény a bírák jogállásáról és javadalmazásáról

34. § (1)[1]7 A bíró munkaideje heti negyven óra. A munkaidõ – napi nyolc óra alapulvételével – havi, illetve négy heti keretben is megállapítható.

(2) A bíró a munkáját a bíróság szervezeti és mûködési szabályzatában rögzített munkarend szerint végzi.

35. § (1)[2]8 Bírói feladatok ellátása céljából a bíró kötelezhetõ készenlét és ügyelet teljesítésére. A bíró heti munkaideje és a készenlét, illetve az ügyelet alatt végzett munka idõtartamának együttes mértéke a heti negyvennyolc órát nem haladhatja meg. Munkaidõkeret megállapítása esetén a heti munkaidõ együttes mértékét a munkaidõkeret átlagában kell figyelembe venni.

(2) A készenlét, ügyelet teljesítéséért a bírót külön díjazás illeti meg.

[27 A 34. § (1) bekezdése a 2001: XVI. törvény 29. §-ának (1) bekezdésével megállapított szöveg.

28 A 35. § (1) bekezdése a 2001: XVI. törvény 29. §-ának (2) bekezdésével megállapított szöveg.]

 

2001. évi XVI. törvény a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint az ezzel összefüggõ törvények jogharmonizációs célú módosításáról

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

X.


Záró rendelkezések

A felsorolt irányelvek közül a munkavállalók szolgáltatások nyújtása esetén történõ kiküldetésérõl szóló 96/71/EK irányelv, a munkaidõ szervezésének néhány vonatkozásáról szóló 93/104/EK irányelv, valamint az Európai Üzemi Tanács létrehozásáról vagy a közösségi szintû vállalkozásokban és vállalkozáscsoportokban alkalmazott munkavállalók tájékoztatási és a velük való konzultációt szolgáló eljárásról szóló 94/45/EK irányelv vonatkozásában a Magyar Köztársaságot az a kötelezettség terheli, hogy az átvételt szolgáló módosításokat a 2000. évben ki kell hirdetnie, de azt csupán az Európai Unióhoz történõ csatlakozás idõpontjában kell hatályba léptetnie
.
A 96/71/EK, valamint a 93/104/EK irányelv átvételét biztosító módosítások olyan szabályokat tartalmaznak, melyek az Európai Unióhoz történõ csatlakozás idõpontja elõtt is alkalmazhatóak. Mivel az e körbe tartozó módosítások leglényegesebb elemei összeegyeztethetõek a munkavállalók és a munkáltatók egyes érdekeivel, illetve azok nemzetgazdasági szempontból is elõnyösek lehetnek, a törvény ezeket a szabályokat a többi rendelkezésével egyidejûleg hatályba lépteti.
A törvény az Mt-én kívül számos egyéb munkaügyi tárgyú törvényt is módosít, mivel
egy-egy irányelv rendelkezéseinek való teljes megfeleléshez több jogszabály együttes módosítása szükséges. Ezért a jogharmonizációs záradékokat az egyes módosított törvények záró rendelkezései végén kellett elhelyezni
. Ez alól kivételt képez a Kjt., ahol az Mt. generálisan mögöttes jogszabály, továbbá a társadalombiztosítási jogszabályok, illetve a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásról szóló 1991. évi IV. törvény (Flt.), amelyek csak közvetetten kapcsolódnak az irányelvi rendelkezésekhez, a többi módosított törvény alkalmazását segítik elõ.
A 93/104/EK irányelvet az állami és a versenyszektorban is alkalmazni kell, ezért az Mt-n kívül a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.), az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi adatkezelésrõl szóló 1994. évi LXXX. törvény, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény és a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény munkaidõre vonatkozó speciális szabályait módosítani kellett. A kirendelésrõl szóló 96/71/EK irányelv elõírásainak való teljes megfelelés érdekében az Mt. vonatkozó szabályainak módosításain túl a munkaügyi ellenõrzésrõl, a munkavédelemrõl szóló törvények, illetve a Tvr. munkaszerzõdésre vonatkozó szabályainak módosítása is szükséges. A fiatalkorú munkavállalókra vonatkozó irányelv esetén az Mt. és Gyvt. együttesen harmonizálja az irányelvet. Az esélyegyenlõségi két irányelv, valamint a tájékoztatási kötelezettségrõl szóló irányelv esetén a vonatkozó Mt-beli szabályokat a többi munkavégzési jogszabály alkalmazni rendeli, ezért elegendõ az Mt. záró rendelkezései között utalni a jogharmonizációra. A 94/45/EK irányelv esetén, amelyet a csatlakozással egyidejûleg kell hatályba léptetni, az Mt-be beiktatott új 70/A. § csak részben harmonizálja, külön törvény fog a részletes szabályokról rendelkezni.
A jogharmonizációs ügyek intézésérõl szóló IM tájékoztató értelmében, ha valamely közösségi jogszabálynak több magyar jogszabály együttesen felel meg, akkor valamennyi szóban forgó hazai jogszabály záró rendelkezéseiben célszerû utalni a közösségi jogszabályra. Ilyen esetben az egyes jogharmonizációs rendelkezések jelzik, hogy több jogszabály együttesen felel meg a közösségi jog érintett elõírásainak.

29. § (1) A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény (a továbbiakban: Bjt.) 34. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
„34. § (1) A bíró munkaideje heti negyven óra. A munkaidõ - napi nyolc óra alapulvételével - havi, illetve négy heti keretben is megállapítható.”
(2) A Bjt. 35. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
„35. § (1) Bírói feladatok ellátása céljából a bíró kötelezhetõ készenlét és ügyelet teljesítésére. A bíró heti munkaideje és a készenlét, illetve az ügyelet alatt végzett munka idõtartamának együttes mértéke a heti negyvennyolc órát nem haladhatja meg. Munkaidõkeret megállapítása esetén a heti munkaidõ együttes mértékét a munkaidõkeret átlagában kell figyelembe venni.”

(4) A Bjt. a következõ 144. §-sal egészül ki:
„144. § E törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek, és azok tagállamai közötti társulás létesítésérõl szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdetõ 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, - az Mt. irányadó rendelkezéseivel együtt - a munkaidõ szervezésének néhány vonatkozásáról szóló, a Tanács 93/104/EK irányelvével összeegyeztethetõ szabályozást tartalmaz.”

RÉSZLETES INDOKOLÁS

A 25-38. §-hoz


A törvény - egyes szabályainak kivételével - 2001. július 1-jén lép hatályba. A törvény 5. §-a, 27. §-ának (2) bekezdése, 32. §-ának (2) bekezdése, valamint 35. §-ának (1) bekezdése a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történõ csatlakozásáról szóló nemzetközi szerzõdést kihirdetõ törvény hatályba lépésének napján lép hatályba.
A törvény hatályon kívül helyezi a fiatalkorú munkavállalók munkajogi védelmére vonatkozó szabályok kiterjesztésérõl a fiatalkorúak munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyok keretében történõ foglalkoztatásáról szóló 1998. évi XXIII. törvényt, miután a szabályoknak az Mt-be való átültetésével a törvény tartalmilag kiüresedett.
A záró rendelkezések körében a törvény átmeneti rendelkezéseket és további törvénymódosításokat tartalmaz. A törvénymódosítások biztosítják, hogy a törvény szabályai - a jogharmonizációs céllal összhangban - a jogi szabályozás egyéb területein, így a közalkalmazotti jogviszonyban, az ügyészségi szolgálati viszonyban, a bírákra és az igazságügyi alkalmazottakra is érvényesüljenek.

1996. évi XLIII. törvény a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról

Szolgálatteljesítési idõ

84. § (1) A szolgálatteljesítési idõ heti 40 óra.

(2)56 A részben vagy egészben készenléti jellegû beosztásokban az (1) bekezdésben meghatározottnál hosszabb, de heti 48 órát meg nem haladó szolgálatteljesítési idõ állapítható meg.

(3)57 A szolgálatteljesítési idõ – a heti szolgálatteljesítési idõ figyelembevételével – több heti, de legfeljebb négy havi keretben is meghatározható.

(4)58 A folyamatos ügyeleti szolgálat ellátására szervezett, valamint a készenléti jellegû beosztásokban a szolgálatteljesítési idõt a (2) bekezdésben meghatározott heti szolgálatteljesítési idõtartam figyelembevételével legfeljebb hat havi keretben is meg lehet határozni.

[56 A 84. § (2) bekezdése a 2005: CLXXIX. törvény 4. §-ával megállapított szöveg.

A szolgálatteljesítési idõ csökkentésére vonatkozóan lásd e módosító törvény 22. §-át.

57 A 84. § (3) bekezdése a 2005: CLXXIX. törvény 4. §-ával megállapított szöveg.

58 A 84. § (4) bekezdése a 2005: CLXXIX. törvény 4. §-ával megállapított szöveg.]

84. § (1) A szolgálatteljesítési idõ

heti 40 óra.

 34. § (1) A bíró munkaideje

heti negyven óra 

(2)56 A részben vagy egészben készenléti jellegû beosztásokban az (1) bekezdésben meghatározottnál hosszabb, de heti 48 órát meg nem haladó szolgálatteljesítési idõ állapítható meg.35. § (1) A bíró heti munkaideje és a készenlét, illetve az ügyelet alatt végzett munka idõtartamának együttes mértéke a heti negyvennyolc órát nem haladhatja meg.

 (4) A folyamatos ügyeleti szolgálat ellátására szervezett, valamint a készenléti jellegû beosztásokban, a szolgálatteljesítési idõt a (2) bekezdésben meghatározott heti szolgálatteljesítési idõtartam figyelembevételével legfeljebb hat havi keretben is meg lehet határozni.34. § (1)    A munkaidõ – napi nyolc óra alapulvételével – havi, illetve négy heti keretben is megállapítható.
 Nincs rendelkezés a 40 óra felett teljesített túlszolgálat külön díjazására. 35. §(1)    A készenlét, ügyelet teljesítéséért a bírót külön díjazás illeti meg.
 

Ez a perek tárgya!

 

Budapest, 2007. május 18.

Nagy Gábor

Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete

 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 17:21
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75