Kezdölap arrow FTSZ arrow Portré arrow Nehéz, de eredményes évet zárt az OKF
Nehéz, de eredményes évet zárt az OKF
2007. January 30.

...összegezte az eredményeket Tatár Attila altábornagy az MTI-nek. Az írás a Tûzvédelem 105 címû újság 2007. januári számában olvasható.

Érdekelt az írás, hiszen magam is ilyen összegzõ feladatot kaptam Nagy Gábor elnök úrtól. Tekintve, hogy a jobbtól tanulni nem szégyen, úgy gondoltam, átnézem és nyilván segítséget kapok a munkámhoz. Átolvastam. Sajnos, nem segített. A szerkezete nagyon jó, de amirõl szól, nem is tudom… talán disszonáns egy kicsit.
 

Nézzük tehát: azt írja, hogy a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet legösszetettebb feladatait az év elején kialakult belvíz, valamint az árvízi helyzet kialakulása adta. Másutt arról ír, hogy a szakmai feladatok ellátásához szükséges anyagi és humán feltételeket szigorú gazdálkodással lehetett biztosítani. Ez kétségkívül igaz. Annyira, hogy az árvíznél teljesített túlórákat sem fizették ki! Ezt hívják szigorú gazdálkodásnak. Ez alól csupán a Fõváros kivétel, ahol a bérmaradvány terhére adták ki a jogos járandóságot. Az állam helyett. A mi pénzünkbõl, hiszen a bérmaradvány a miénk lenne, mert alacsonyabb létszámmal látjuk el a szolgálatot. Pedig Dr. Szilvássy György miniszter úr állítása szerint még nem fordult elõ, hogy a tûzoltók a járandóságaikat nem kapták meg.

A katasztrófavédelmi szervezetnek meg kellett küzdeni: a hóhelyzettel, az árvízzel, belvízzel, a nyári viharkárokkal, a mûegyetemi tûzzel, az augusztusi viharkárokkal. Mindez igaz, csak az a szépséghiba, hogy ezeket a munkálatokat az egész országban a tûzoltók végezték. (A honvédségrõl nem beszélek, hiszen azt egyelõre nem gyûrte maga alá az OKF, így a munkájukkal sem tud büszkélkedni)

A statisztikai adatok magukért beszélnek (65 144 vonulás), ez már önmagában bizonyítja az OKF áldozatos munkáját. Atyaisten! Mi lenne, ha az OKF nem létezne? Egyébként az augusztusi vihar az FTP-nek cca. 1000 plusz vonulást jelentett, nem beszélve a Fõvárosi Kertészeti Vállalat által elvégzett munkáról. Vagy az FKV is OKF egység lenne? Lehet. Különben errõl az ügyrõl van személyes tapasztalatom: az említett idõszakban a Simon Snorkel SS 400 emelõkosaras különleges szeren teljesítettem szolgálatot, láttam kidõlt fákat, leszakadt vezetékeket, csak egyet nem: OKF-est. Jaj! Bocsánat! A híradóban szerepeltek. (különben észrevettem, a kárelhárítás új eszköze: nem motoros fûrész, egyéb felszerelés! A nyilatkozat!)

2006-ban kettõ új tûzoltólaktanya épült az országban. Ez dicséretes! A hiba ott van, hogy a Tûzvédelmi Törvény szerint tûzoltólaktanya központi költségvetési pénzbõl pályázati úton épülhet! Az utolsó pályázatot 1999-ben adták be. Ebbõl következik: vagy lassan dolgoznak (hét év), vagy a felépült laktanyák a Tûzvédelmi Törvény, finoman fogalmazva „megkerülésével” épültek fel.

Tatár közölte: a testület évente több mint 3 milliárd forintot biztosít tûzoltójármûvek, felszerelések beszerzésére. Van benne valami. Csak hát a pénzt nem az OKF biztosítja, hanem a biztosítótársaságok, az önrészt pedig az önkormányzatok. Az OKF csak elosztja. Ezért is érdekes az átadásokon szereplõ szervezetek listája. A Minisztérium képviselõi (pénzt nem adtak), az OKF (csak elosztotta), az Önkormányzat képviselõi (ha már fizettek 20% körül), de akik a nagyobb részt adták (80%), a Biztosítótársaságok, már nem képviselik önmagukat. Pedig lenne miért: az õ pénzüket költötték itt el. Reklámnak sem lenne rossz. Ha már kiadás.

A fõigazgató a jövõrõl szólva közölte: folytatódik a katasztrófavédelmi szervezet régiós átalakítása a funkcionális- gazdasági, személyzeti és humánfeladatok már megkezdett összevonásával. Késõbb azt írja: Az OKF a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet korszerûsítésére, a régiósítás jogi alapjainak a megteremtésére elõterjesztést dolgozott ki a katasztrófavédelmi törvény módosítására, de a változást az Országgyûlés nem támogatta.

Ez az ügy jogilag nagyon érdekes: elkezdenek egy átalakítást, a jogi feltételeket majd késõbb akarják megteremteni. Az Országgyûlés a jogi változást nem támogatta, de azért jövõre (most már idén) folytatják az átalakítást, ha már egyszer megkezdték. Ettõl kezdve csak azt nem értem, hogy minek ide az Országgyûlés, vagy a jog?

A mûegyetemi tûzrõl nem tudok megrendülés nélkül írni, sõt, egyáltalán írni. A következményei viszont érdekesek. Az OKF az üggyel összefüggésben csaknem komplex ellenõrzést hajtott végre. Volt már ilyen ellenõrzés, különös eredménnyel. A megállapítás: az FTP olyan tartalékokkal rendelkezik, hogy nem szükséges a létszámot növelni. Sok a felesleges szolgálat. Ilyen például az SMP (Speciális Mentési Parancsnokság) Mentõkutyás Szolgálata. 2006-ban nagy ügy keletkezett egy ismert politikus édesanyja eltûnésébõl. A híradásokban hallhattuk: a Katasztrófavédelem egységei végzik a kutatást. Az említett egység: az SMP felesleges Mentõkutyás Szolgálata. Én nem fogadnám el annak a segítségét, akit feleslegesnek ítélek.

Igen, tudom, hogy az eddig leírtak csupán „kötözködésnek” jók, mindenben lehet hibát találni. Ezért nem írok hagyományos összefoglalót.

Tehát: 2006-ban a szakszervezetnek nehéz dolga volt. Az új kormány hosszú ideig nem tárgyalt az érdekképviseletekkel. A tárgyalások újraindítása után ismét kiderült: a munkáltató képviseletében az OKF leginkább a költségvetés érdekeit védte, amely alapjában helyes, csak éppen szereptévesztés. Van már ugyanis egy olyan szervezet, amely erre a feladatra van kitalálva, úgy hívják: Pénzügyminisztérium. Egyebekben, ha már pénzügyek: jó lenne tudni, hogy a HÖT-ök költségvetési igényei hol soványodnak le annyira, hogy nem fedezik a mûködést? A deficites mûködésért ki a felelõs? Vagy az OKF-en bukik el a dolog, vagy a Kormányon. Bárhol is, ez szerintem a Tûzvédelmi Törvénybe ütközik. Most már érdekel: ki a felelõs?

Összehívtak egy egyeztetést, a létszámok esetleges növelése érdekében. Az ügy érdekessége, hogy az FTSZ-t, akkor nem hívták el, kimondva: az FTP úgysem kap létszámot. (Hiszen sok a tartalék) Ez azért érdekes kérdés, mert az OKF dönti el a Miniszter helyett (nem valószínû), vagy a miniszter döntötte el elõre. Ez, pedig azért nem valószínû, mert az Alkotmány 36§-a kimondja: a Kormány és annak szervei munkájuk során együttmûködnek az érintett társadalmi szervezetekkel. Ezt nyilván betartják. De akkor hol a hiba a képen? Vagy ez, vagy az. A Tûzvédelmi Törvényben nincs megfogalmazva: csak akkor kell betartani a törvényt, ha van rá pénz.

Az idei év sem lesz könnyû. Az Alkotmánybírósághoz újabb beadvánnyal fordulunk a Tûzvédelmi Törvény módosításával kapcsolatban, a perek folynak tovább, az érdekegyeztetés eddigi buktatói is fennállnak a továbbiakban. A tûzoltók a sor végén vannak minden esetben. Tehát van még mit tenni, eredmények helyett csak feladatok vannak.

Ördög László
 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 04:29
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75