Kezdölap
Takács Albert ismét megszegte saját ígéretét!
2007. October 28.

(Az FRDÉSZ levele) Dr. Takács Albert  igazságügyi és rendészeti miniszter


Tisztelt Miniszter Úr!  
 
A fegyveres és rendvédelmi szférában a szakközépiskolai éveknek a szolgálati idõbe történõ beszámítása kapcsán zajló tömeges munkaügyi perek tárgyában, a különféle mértékû beszámítást elrendelõ bírósági ítéletek miatt Ön a nyár elején jogegységi határozat meghozatalát kérte a Legfelsõbb Bíróság Elnökétõl.  
 Júniusban – az Ön bemutatkozása alkalmából - összehívott Szolgálati  Jogviszonyban Állók  Érdekegyeztetõ Fórumán (SZÉF) ülésen megígérte, amennyiben a fenti jogegységi döntés belátható idõn belül - az Ön meghatározása szerint legkésõbb szeptemberig - nem születik meg, saját  hatáskörtében dönt a szakközépiskolai évek szolgálati idõként történõ beszámításának mértékérõl.


 

Majd a SZÉF szeptember 24-ei ülésén a korábbi ígéretét megerõsítve ígéretet tett arra, amennyiben október 1-ig nem születik meg a Legfelsõbb Bíróság jogegységi határozata, akkor október 5-ig saját hatáskörében intézkedik, hogy egységesen milyen mértékben kell beszámítani a rendvédelmi szerveknél az érintett szakközépiskolai idõt.

A kormányzati oldal egyik SZÉF ülésen sem vitatta a szakközépiskolai évek szolgálati idõként történõ beszámításának jogalapját. Akkori álláspontjuk szerint csak a beszámítás mértéke - a különbözõ bírósági ítéletekben meghatározott 2 év 9 hónap, illetve 4 év mértékû szakközép iskolai tanidõ, mint szolgálati idõ - tárgyában kellett volna dönteni.

A határidõ leteltét követõen október 16-án - a fenti ígérettel szemben – Ön levélben tájékoztatott, mint az FRDÉSZ elnökét, a SZÉF munkavállalói oldal elnökét, hogy hatáskör hiányában nem áll módjában intézkedni az ügyben. Az FRDÉSZ Elnöksége megdöbbenve vette tudomásul, hogy Ön - és az Ön által a tárcaközi érdekegyeztetési fórumon képviselt Kormány - ismét megszegte saját ígéretét.  
 
Tisztelt Miniszter Úr, jogászaink eltérõen Öntõl és a Ön szakértõitõl – a jelenleg hatályos jogszabályok alapján – arra a megállapításra jutottak, hogy egyértelmûen joga és lehetõsége lenne a fenti probléma megnyugtató rendezése érdekében irányelvet kiadni, hiszen:

- Az igazságügy miniszter, így az Ön hatásköre lenne a Jat. 24. § (1)  bekezdése szerint [Az igazságügy miniszter felelõs azért, hogy a  jogszabály összhangban álljon más jogszabályokkal, megfeleljen a  jogpolitikai elveknek, illeszkedjen be az egységes jogrendszerbe, és  feleljen meg a jogalkotás szakmai követelményeinek.], hogy a  jogszabályok összhangban álljanak egymással, így az alábbi jogszabályi  rendelkezéseknek is összhangban kellene állniuk.
 
A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. tv. /továbbiakban Hszt./ 326.§ (1) bekezdése szerint a végkielégítés, a pótszabadság mértéke, a jubileumi jutalom, a nyugdíjjogosultság, a nyugdíj mértéke és a leszerelési segély szempontjából e törvény hatályba lépése elõtt a fegyveres szervek állományában hivatásos szolgálati viszonyban eltöltött és beszámított szolgálati idõt szolgálati viszonyban töltött idõnek kell elismerni.
 
A Hszt. 328. § (1) bekezdése szerint a szolgálati nyugdíjra jogosultság szempontjából szolgálati viszonyban ténylegesen eltöltött idõnek kell tekinteni a sor-, a tartalékos, a póttartalékos, a továbbszolgáló és a szerzõdéses katonai, a fegyveres szerveknél, valamint a Magyar Honvédségnél hivatásos szolgálati, továbbá a katonai és rendvédelmi oktatási intézményeknél 1998. január 1-jét megelõzõen hallgatói (növendéki) viszonyban töltött idõt.

A (2) bekezdés szerint a szolgálati nyugdíj mértékének megállapításához az (1) bekezdésben foglaltakon kívül a szolgálati idõbe be kell számítani a társadalombiztosítási jogszabályok szerinti szolgálati idõket is. A Magyar Honvédség hivatásos és szerzõdéses állományú katonáinak jogállásáról 2001. évi XCV. Törvény / továbbiakban Hjt./ 259. § (1) szerint a felmentési idõ, a végkielégítés, a pótszabadság mértéke, a jubileumi jutalom, a nyugdíjjogosultság és a nyugdíj mértéke szempontjából e törvény hatálybalépése elõtt a fegyveres szervek állományában szolgálati viszonyban eltöltött és a korábbi szabályok szerint beszámítható szolgálati idõt a szolgálati viszonyban ténylegesen eltöltött idõnek kell elismerni. A (2) bekezdés szerint a 1996. szeptember hó 1-je után létesített szolgálati viszony esetén a szolgálati viszonyban eltöltött idõként csak a sor-, a tartalékos-, a póttartalékos, a továbbszolgáló és a szerzõdéses katonai, a fegyveres szervnél hivatásos és szerzõdéses szolgálati viszonyban  eltöltött, továbbá a katonai és rendvédelmi felsõoktatási intézménynél 1996. szeptember 1-jét megelõzõen hallgatói, növendéki, illetve a tiszthelyettes képzõ szakközépiskolában hallgatói jogviszonyban eltöltött idõ vehetõ figyelembe.

A Hjt. 261. § (1) bekezdése szerint a szolgálati nyugdíjra jogosultság szempontjából szolgálati viszonyban ténylegesen eltöltött idõnek kell tekinteni a sor-, a tartalékos, a póttartalékos, a továbbszolgáló és szerzõdéses katonai, a fegyveres szerveknél hivatásos szolgálati, továbbá a katonai és rendvédelmi oktatási intézményeknél 1998. január 1-jét  megelõzõen hallgatói (növendéki) viszonyban töltött idõt.  
A (2) bekezdés szerint a szolgálati nyugdíj mértékének megállapításához az (1)bekezdésben foglaltakon kívül a szolgálati idõbe be kell számítani a társadalombiztosítási jogszabályok szerinti szolgálati idõket is.
A hatályos szabály szerint az 1996. szeptember 1-je elõtt létesített hivatásos állományú jogviszony tekintetében a szolgálati idõbe - a szolgálati idõpótlék, a szabadság mértéke és leszerelési segély szempontjából - be kellett számítani minden olyan idõt, amely a  munkaviszonyban álló dolgozókra irányadó nyugdíjbiztosítási szabályok szerint jogszerzõ idõnek számít /1971, évi 10. Tvr. 33.§ /2/ bekezdés d) pont/.

Az 1997. december 31. napjáig hatályos, a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. tv. 10. § IV
bekezdés e) pontja alapján a biztosítottak körébe tartoztak a szakmunkástanulók, a törvény 54.§ /1/ bekezdés c) pontja alapján a szakmunkás tanulóviszonyban töltött idõ szolgálati idõnek minõsül.
 
A 17/1975. /VI. 17./ Mt. rendelet 100.§ /1/ bekezdése szerint szolgálati idõnek számít a szakmunkás tanulóviszony alapján eltöltött idõ.

A szakközépiskolák és a gyakorlati képzésben közremûködõ vállalatok együttmûködésérõl, valamint a
szakközépiskolákban folyó szakmunkás képzés egyes képzéseirõl szóló 1019/1976, /VI. 24./ Mt. határozat egyebek mellett akként rendelkezett, hogy
- a tanulókjogállásába a szakmunkásképzés egységét biztosítani kell /11. pont/, 
- a tanulók gyakorlati oktatását a vállalatokkal együttmûködve a szakmunkástanulókkal azonosan kell megszervezni /12/a pont/, 
- a szakmunkásképzésben résztvevõ tanulók a II. tanévtõl kezdõdõen tanuló évenként 12 hónapra ösztöndíjban részesültek, a szakmunkás tanulókkal azonos módon a vállalattal társadalmi ösztöndíj szerzõdést köthettek /12/c pont/',  
- a szakmunkásképzést folytató szakközépiskolák tanulóinak társadalombiztosítási jogállása megegyezett a szakmunkástanulókéval /12/e pont/.

E rendelkezés alapján megállapítható, hogy a szakmai képzés rendje és a tanulók jogállása tekintetében a fenti Mt. határozat a szakmunkás tanulókkal azonos helyzetet biztosított a szakmunkásképzést folytató szakközépiskolák tanulóinak. Ennek megfelelõen rendelkezett külön, kifejezetten a határozat az egyezõ társadalombiztosítási jogállásról is.

Ebben az idõben a törvény rendelkezése alapján az Mt. határozat a biztosítottak körét kiterjeszthette.  
 
A fenti idõszakban hatályos 1974. évi XXIV. tv. 2.§ /4/ bekezdése alapján a Magyar Közlönyben a Minisztertanács által közzétett határozatok kötelezõek voltak a természetes és jogi személyekre.  
 
A Magyar Köztársaság független bíróságai jogerõs döntései - ezen belül a Legfelsõbb Bíróság felülvizsgálati eljárása döntése - szerint e jogszabályok összhangban állnak, csak eltérõen értelmezhetõek.  
 
- A jogszabályok egységes értelmezésének és alkalmazásának megteremtése érdekében a Jat. 55. § értelmében [(1) A miniszter és az országos hatáskörû szerv vezetõje irányelvet és tájékoztatót adhat ki. (2) Az irányelv ajánlást ad a jogszabály végrehajtásának fõ irányára és módszerére.] Miniszter Úr ezért jogosult lenne irányelvet kiadni, de figyelemmel a Jat. 24.§-ban foglalt kötelességére nemcsak jogosult, de talán köteles is lenne.  
 
· Továbbá a Miniszter Úr és a többi fegyveres szerv tekintetében (pénzügy-, önkormányzati és területfejlesztési, honvédelmi, titkosszolgálatokatfelügyelõ tárca nélküli) miniszter az irányítása alá tartozó fegyveresszerveknél - mint irányítói jogokat gyakorló kormánytag [pld. a büntetésvégrehajtásiszervezetrõl szóló 1995. évi CVII. törvény 3. § (1) bekezdése szerint a bv. szervezet törvényes mûködéséért a miniszter felelõs, a (2)bekezdés b) pontja szerint a miniszter rendeletalkotás és az államirányítás egyéb jogi eszközei útján szabályozza a bv. szervezettevékenységét; a Jat. 49. § (1) bekezdése szerint a miniszter és az országos hatáskörû szerv vezetõje jogszabályban meghatározott irányításijogkörében a közvetlen irányítása alá tartozó szervek tevékenységétszabályozó utasítást adhat ki.] utasítást is adhat ki e tárgyban.  
 
A fentiek tükrében Miniszter Úr válaszát elfogadni nem tudjuk! Az csak indokolatlan idõhúzásnak tekinthetõ.  
 
A Fegyveres és Rendvédelmi Dolgozók Érdekvédelmi Szövetsége (FRDÉSZ) október 19-i Elnökségi Ülésén értékelve az elmúlt idõszak történéseit, valamint a miniszteri válaszlevelet arra a megállapításra jutott, hogy a Kormány sorozatosan semmibe veszi az érdekegyeztetést – egyetlen kivétel ez alól a Honvédelmi Érdekegyeztetõ Fórum – megszegi ígéreteit, nem tartja be a megállapodásokat. Ugyanakkor kormány egyoldalúan elvárja, hogy a fegyveres és rendvédelmi szféra munkavállalói lojálisak legyenek a hatalomhoz, a kapott parancsokat maradéktalanul hajtsák végre.  
 
Az elkeseredett és bizalmukat vesztett rendvédelmi munkavállalók nem látják hitelesnek vezetõiket, amelynek következtében a szolgálat ellátásának hatékonysága és színvonala törést szenved. Ezért az
FRDÉSZ Elnöksége felszólítja Önt és Önön keresztül a Magyar Köztársaság Kormányát, haladéktalanul változtassanak magatartásukon, maradéktalanul tartsák be a törvényeket, a szóban, vagy írásban tett ígéreteiket, érdemi egyeztetés nélkül, a munkavállalói érdekek figyelmen kívül hagyásával ne hozzanak döntéseket!  
 
Egyúttal az FRDÉSZ elnöksége elvárja Öntõl, hogy változtassa meg levelében megfogalmazott álláspontját és az ügy megnyugtató rendezése érdekében – a jogegységi határozat megszületésének késlekedése miatt – saját hatáskörében adjon ki irányelvet.  
 
Budapest, 2007. október 26.  
  
Az FRDÉSZ Elnöksége nevében tisztelettel:  
Kónya Péter s.k.  
FRDÉSZ elnök

forrás: http://www.frsz.hu/directory/news/news_documents/frdeszvalaszszkiido.pdf
 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 01:57
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75