Kezdölap
2006.12.10. Hírlevél
2006. December 10.
Tartalom:

- MINISZTERELNÖKI HIVATALT válasza
 
- Tisztelt Dr. Szilvásy György
 
-Tisztelt Köztársasági Elnök Úr! (Nyílt levél)
 
-Az állampolgári jogok országgyûlési biztosa általános helyettesének Jelentése
 
-Demonstrációs Bizottsági Jelentés
 
-17. Bécs - Pozsony – Budapest szupermaraton
 
- Hogyan éljünk olcsóbban?
 
- Gondolatok a tûzoltóságról
 
 MINISZTERELNÖKI HIVATALT válasza
 
Ördög László tûzoltó fõtörzsõrmester úr részére
Vezetõségi tag

Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete

Budapest

Dologház u. 1.
1081


Tisztelt Ördög László tû. fõtörzsõrmester Úr!


A Magyar Köztársaság Kormánya ismeri és elismeri a tûzoltók munkáját, ezért mind célkitûzéseiben, mind gyakorlatában kiemelt figyelmet fordít a tûzvédelemre és annak fejlesztésére, valamint a tûzoltók anyagi, erkölcsi megbecsülésére. A kormány Új Magyarország programjában szándéknyilatkozatot tett: „a katasztrófa- és tûzvédelem továbbfejlesztésével biztosítjuk  a 15-20 perces beavatkozási idõt az ország bármely területén. Fokozatosan csökkentjük a készenléti jellegû szolgálatot ellátó tûzoltók heti munkaidejét, emeljük a veszélyes munkakört betöltõk veszélyességi pótlékát.”

A Kormány intézkedéséhez igényli a társadalom véleményét, így nyitott a társadalmi párbeszédre, ennek során a szakszervezetekkel és más érdekképviseleti szervekkel egyeztetést folytat, és álláspontjukat a konkrét döntés elõtt figyelembe veszi. A társadalmi párbeszéd része az ágazati szinten folytatott érdekegyeztetés is. A korábban mûködõ Belügyi Érdekegyeztetõ Tanács munkája – a kormányzati struktúraváltásnak megfelelõen – folytatódik a jogutód szervezeteknél, így az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumban is mûködik a munkáltatók és a munkavállalók képviselõi közötti egyeztetés.
Utalnom kell azonban arra is, hogy a tûzoltók munkáltatója a helyi önkormányzat, emiatt a Kormány csak közvetett szerepet vállalhat a munkavállalók és munkáltatók közötti tárgyaláson.

Az illetmények mértékét a köztisztviselõi törvény, a köztisztviselõi illetményalap, a Hszt-ban elõírt besorolás és pótlékok határozzák meg. A jelenlegi pótlékok módosítása, vagy egyes pótlékok eltörlése, vagy a kedvezményezetti kör szûkítése egyenlõre csupán vitaalap lehet, mert ilyen tartalmú véglegesen kidolgozott törvénytervezet még nem készült el.

Nincs még konkrét döntés a nyelvpótlék és a gépjármûvezetõ pótlék eltörlésére, de a Kormány szándékában eltökélt és következetes a tekintetben, hogy rendet kívánunk teremteni a pótlékrendszer labirintusában. Alkalmazkodnunk kell a társadalom fejlõdéséhez is: a nyelvpótlék bevezetésének idõszakában még ritkaságnak számított egy-egy (európai) nylevet ismerõ szakember. Ma már a fiatalok több nyelvvizsgával, készség szintû nyelvismerettel kerülnek ki az iskolapadból.

A tûzoltóságok és a tûzoltók finanszírozásával a Kormány sem teljesen elégedett, de az ország lehetõségeihez, a gazdaság teherbíró képességéhez viszonyítva nem támaszthatom aláa az Ön által leírtakat.

A tûzoltók szolgálati törvényben elõírt illetményéhez és egyéb juttatásaihoz az állam teljes mértékben biztosítja a fedezetet. Nem fordult elõ, hogy az önkormányzatok ne kaptak volna meg az igényelt és jogos járandóságot. Mint eddig, a jövõben is gondot fordítunk arra, hogy a tûzoltók illetménye, járandósága megõrizze az elért szintet, illetve a lehetõségekhez mérten emelkedjen.

Csupán viszonyításként utalni szeretnénk egy illetményre vonatkozó tényadatra.
Egy „átlagos vonuló” fõtörzsõrmesteri rangú tûzoltó bruttó havi jövedelme 200-ben 124.126 Ft, míg 2006-ban 172.880 Ft körüli összegben számítható ki.
Mindez közel 40 %-os illetményemelkedést mutat.

Már szinte hallom, amikor e számokat olvasva azt mondja: kevés.
Igaza van, valóban nem sok ez az összeg, de kérdezem Öntõl, van vajon hazánkban olyan közszférában alkalmazott munkavállaló, aki azt mondaná: sok a fizetése, nem kér annyit, kevesebbet érdemelne? Szerintem nincs.

Csak arra hivatkozhatom, hogy a közszféra valamennyi szakágához, valamennyi hivatásához képest szabad csak bármely foglalkozás jövedelmi viszonyait értékelni. Bármely csoport hangsúlyosabb anyagi elismerése kihat a többiekre is, akár indokolt, akár indokolatlan belsõ bérfeszültséget szülhet.

A Kormány a tûzvédelem fejlesztése terén kiemelt figyelmet fordít a „fehér” foltok felszámolására, a vonulási idõk csökkentésére. 2001 óta 22 köztestületi tûzoltóság kezdhette meg mûködését, kormányzati támogatással és önkormányzati áldozatvállalással folyamatban van 7 újabb önkéntes tûzoltóság megszervezése. Jövõ évtõl összesen 63 köztestületi tûzoltóság látja el 564 településen 1,2 millió lakos, közel 2 millió hektár terület mentõ tûzvédelmet.

Békásmegyer nem tekinthettük ellátatlan fehér foltnak. Nem tudok arról sem, hogy állami feladat lenne Békásmegyeren tûzõrség létesítése. Kizárólag a Fõváros saját tervében szerepelt a tûzõrség megalakítása. Erre való tekintettel természetes, hogy a laktanyaépítés költségei a Fõvárost terhelték.

A tervezés vélhetõen nem volt körültekinthetõ, mivel a mûködtetési személyi feltételeit már nem tudta kigazdálkodni a Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság. Az állam 45 tûzoltó finanszírozásával járul hozzá a Tûzõrség mûködtetéséhez.

A létesítés és fejlesztés költségeit a tûzvédelemi törvény alapján, pályázatok útján biztosítja a költségvetés a tûzoltóság részére. A hivatásos önkormányzati tûzoltóságok megalakulását követõen áttekintésre került a tûzoltó laktanyák állapota, kiválasztásra kerültek azok a tûzoltóságok, ahol az elhelyezési feltételek alkalmatlanok voltak a feladatok ellátásához. A felmérés eredményeképpen épült meg 1996-tól napjainkig Nagyatád, Szigetszentmiklós, Kunszentmárton, Érd, Szentendre, Nagykáta, Encs, Nyírbátor tûzoltó laktanyája, ebbõl Nagyatád és Szigetszentmiklós kivételével valamennyit 2002-tõl a jelenlegi koalíció kormányzása alatt adtak át a városok önkormányzatai részére.

A fõvárosi tûzõrségek, laktanyák mûszaki állapota a felmérés idõszakában az ország átlaghoz képet kedvezõbb volt. Az országos helyzet és a rendelkezésre álló pénzügyi fedezet figyelembevételével új tûzoltóság-tûzõrség elhelyezésének kialakítását Budapesten nem terveztük, a jövõben is az országosan legmostohább elhelyezési körülmények felszámolásának kívánunk elsõbbséget adni.

A tûzoltóságok technikai fejlesztésére jelenleg a tûzvédelmi bírság és a biztosítók tûzvédelmi hozzájárulása biztosítja a fedezetet, melyet a pályázók 10-20 %os önrészei egészítenek ki. Ez évente több mint 3 milliárd forint fejlesztési forrást biztosít tûzoltójármûvek, felszerelések és védõeszközök beszerzésére. A 2002-2006. években megvalósított technikai fejlesztés értéke mintegy 14 milliárd Ft volt, amely folyamatos emelkedést mutat, hiszen az ilyen fejlesztésekre korábban 2000 és 2002 között csupán 4,8 milliárd forint állt rendelkezésre.

A jelenlegi pályázati igény további 12-14 milliárd forint, melynek kielégítésére várhatóan 2009-2010 években nyílik lehetõség a 2006-2009. évekre vonatkozó tûzoltósági mûszaki fejlesztési terv megvalósításával.

A tûzoltóságok mûködtetésénél a fenntartó helyi önkormányzatoknak is vannak támogatási kötelességei, melyet a Fõvárosi Önkormányzat teljesített, de ez évben csökkentett mértékben. A Budapesti Mûszaki Egyetemen bekövetkezett tûzeset követõen döntött úgy a Fõvárosi Önkormányzat illetékes szerve, hogy kiegészítõ támogatásra javasolja a Fõvárosi Tûzoltóparancsnokságot.

Egy gondolat erejéig vissza kell térjek a három tûzoltó tragikus halálára. Az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság és a Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság szakmai vezetõibõl szervezett vizsgálóbizottság nem tett olyan megállapítást, hogy a halált (akár közvett módon) védõfelszerelések hiánya, vagy a tûzoltók „elhasználódása” okozta volna.

Tisztelt Fõtörzsõrmester Úr!

Ismételten hangsúlyozom, hazánkban mindenki fenntartás nélkül elismeri az Önök hivatását, önfeláldozó munkáját.
Minden jóérzésû ember szíve összeszorul, amikor szirénázó jármûvet lát. Aggódnak Önökért és csak nagy elismeréssel beszélnek Önökrõl, munkájukról és bátorságukról.

Tudom, hogy erkölcsi megbecsülés mellett megfelelõ anyagi elismerés is jár, ez nem vitatható. Azonban hazánk jelenlegi gazdasági helyzetébõl adódóan a költségvetés lehetõségei korlátozottak.

Minden felelõs személynek – legyen az kormányzati vagy önkormányzati, akár szakmai vezetõ – azon kell munkálkodnia, hogy mindazok számára, akik akár életüket is kockáztatják a köz érdekében, azok a lehetõ legnagyobb biztonságban és elismertség mellett dolgozhassanak.

Végezetül arra kérem Önt, hogy kollégái felé tolmácsolja elismerésemet és nagyrabecsülésemet példamutató helytállásukért.

Budapest, 2006. november 7.



Üdvözlettel:

Dr. Szilvásy György
 

Tisztelt Dr. Szilvásy György
 

Miniszterelnöki Hivatalt Vezetõ Miniszter Úr!


Megtisztelõ válaszlevelét örömmel vettem kézhez, hiszen két hónap után már nem számítottam reakci-óra. Önt, mint válaszadó személyét természetesen elfogadom, habár levelemet a Miniszterelnök Úrnak címeztem. Örömömet némiképp árnyékolja az a tény, hogy levelének némely elemét nyilvánvalóan másképpen értelmezzük. A Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete szempontjából van egy követelmény, melyet önmagára nézve kötelezõnek tart: az Alkotmány, a Törvények, a nemzetközi szabályozók, mint például az EU direktívák és a gyakorlat teljes összhangja.

Nézzük tehát tételesen:

 

Ön azt állítja, hogy a Kormány „kiemelt figyelmet fordít a tûzvédelemre és annak fejlesztésére, vala-mint a tûzoltók anyagi, erkölcsi megbecsülésére”. Sajnos a figyelem kevés, ha nem követi cselekvés. Nem is követheti, hiszen levelében késõbb már „indokolatlan bérfeszültségrõl” ír a közszférában. Ez-zel tulajdonképpen konzerválni kívánja a jelenlegi helyzetet és a szép szavak csak szavak maradnak.

A valóságos helyzet az, hogy most is létezik a bérfeszültség, mivel a vonulós tûzoltók azonos illet-ményfeltételekkel jóval több munkaidõt teljesítenek, mint a többi hivatásos.

Ezt egyébként alátámasztja az OBH 5389/2005. sz. ügyben végzett ombudsmani vizsgálat eredménye.
 
„A belügyminisztertõl kapott tájékoztatás szerint a munkaidõ-szervezés egyes szempontjairól szóló 2003/88/EK Irányelvet (a továbbiakban: Irányelv) a Magyar Köztársaság az Európai Unióhoz történõ „csatlakozás idõpontjára jogrendjébe alapjaiban beillesztette.”
(…)
Intézkedéseim:
Az Obtv. 25. §-a alapján javaslom az igazságügyi és rendészeti miniszternek, valamint az önkormány-zati és területfejlesztési miniszternek – a munkaidõ-szervezés egyes szempontjairól szóló 2003/88/EK Irányelv rendelkezéseire is figyelemmel – a Hszt. olyan módosításának együttes kezdeményezését, hogy a részben vagy egészben készenléti jellegû beosztásokban az alapilletmény 1 szolgálatban töltött órára vetítve megegyezzen a hivatali munkarendben szolgálatot teljesítõk alapilletményével.
Ugyancsak az Obtv. 25. §-a alapján javaslom az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek, hogy a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok legkisebb létszámáról szóló 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet módosításával (szolgálati létszám emelésével) biztosítsa, hogy a részben, vagy egészben készenléti jellegû beosztásban szolgálatot teljesítõ tûzoltók számára a pihenõidõ és a szabadságok ténylegesen kiadásra kerülhessenek.
Az Obtv. 20. §-a alapján ajánlom az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek, hogy amennyi-ben annak Jat-ban foglalt feltételei fennállnak, a felügyelete alatt álló szervek (OKF) az állami irányí-tás egyéb jogi eszközének kibocsátásával – és ne fõosztályvezetõ által kiadott Segédlet kiadásával – segítsék elõ az irányításuk, vagy felügyeletük alatt álló szervek állományának jogszerû vezetését.
Az Obtv. 20. §-a alapján ajánlom az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a váltásos munkarendben szolgálatot teljesítõ tûzol-tók illetménye ne a Segédlet, hanem a hatályos jogszabályok alapján kerüljön számfejtésre, továbbá a korábban számfejtett illetményekkel összefüggésben is végezzék el szükséges korrekciót.

Budapest, 2006. október 18.

Takács Albert sk.


Jól látható tehát, hogy a törvények és a gyakorlat nincs teljes összhangban. Szakszervezetünk jogköve-tõ, ezért ezt várjuk el a hatalomtól is.

Ön azt írja: „A Kormány minden intézkedéséhez igényli a társadalom véleményét” Véleményem sze-rint ez nem dicséretes, hanem természetes, tekintettel az Alkotmány 36§ rendelkezésére. Természete-sen elfogadjuk, hogy a Kormány átalakítása idõbe telt, de az érdekegyeztetés hónapokig szünetelt, an-nak ellenére, hogy a szakszervezetek több alkalommal jelezték ezt az igényüket! Legutóbb a T/985 számon a tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságokról szóló 1996. évi XXXI. Törvény módosítás esetében nem igényelték a társadalom véleményét. Való igaz, hogy az azóta eltelt idõben elkezdõdött az ágazati érdekegyeztetés, de úgy tûnik, hogy ennek eléréséhez a sajtó nyilvános-ságára volt szükség. Nem vitatjuk a Kormány jó szándékait, de a szándéknyilatkozat nem jelent egyet a tettekkel.

Ön így fogalmaz: „A tûzoltóságok és a tûzoltók finanszírozásával a Kormány sem teljesen elégedett, de az ország lehetõségeihez, a gazdaság teherbíró képességéhez viszonyítva nem támaszthatom alá az Ön által leírtakat.”

Az alábbi idézettel szeretnék segíteni Önnek:

1996. évi XXXI. TÛZVÉDELMI törvény

A tûzoltóság anyagi, pénzügyi ellátása


41. § (1) [32]

(2) [33]A hivatásos önkormányzati tûzoltóság mûködésének és fenntartásának költségeit a központi költségvetés az illetékes önkormányzat útján normatív hozzájárulásként, a létesítés, a fejlesztés és a felújítás költségeit pályázati formában a Belügyminisztérium útján biztosítja.

46. §(5) A tûzoltóság vonatkozásában központi gazdálkodás körébe tartoznak:

a) a tûzoltóságok beruházására, fejlesztésére szolgáló központi költségvetési elõirányzat;


Biztosan állítom: sok törvényt olvastam el, de egy kitétellel nem találkoztam: csak akkor kell betartani a jogszabályt, ha van rá pénz! Ha ugyanis így lenne, feleslegessé válhat több törvény, sõt, maga az Alkotmány is.

Nyilvánvaló, hogy nem a törvény alkalmazásában, hanem a támogatás mértékében található a baj gyö-kere. Ha ugyanis az épületeink felújításához, a felszereléseink mûködtetéséhez, a tûzoltóautók üzem-anyaggal való feltöltéséhez külsõ forrásokat kell igénybe venni, akkor ott nagy baj van! Mi lesz akkor, ha nem sikerül a kéregetés? Maga a mûködés kerülhet veszélybe, ez pedig beláthatatlan következmé-nyekkel járhat. Mi lehet ennek az oka? A hivatásos önkormányzati tûzoltóság mûködésének és fenntar-tásának költségeit a központi költségvetés az illetékes önkormányzat útján normatív hozzájárulásként… biztosítja. Talán helytelenül mérik fel a valós igényeket, vagy nem veszik figyelembe az Önkormány-zati Tûzoltóságok jelentéseit. Véleményünk szerint figyelembe kellene venni a végrehajtott vonulások számát is, hiszen több vonulás = több költség.

Foglalkozzunk Békásmegyerrel: Ön így fogalmaz: „Békásmegyert nem tekinthettük fehér foltnak. Nem tudok arról sem, hogy állami feladat lenne Békásmegyeren tûzõrség létesítése. Kizárólag a Fõvá-ros saját tervében szerepelt a tûzõrség megalakítása. Erre való tekintettel természetes, hogy a laktanya-építés költségei a Fõvárost terhelték.”

Ez talán mégsem természetes. Az 1998. augusztus 16-án a III. kerületi Zsirai Miklós utcában bekövet-kezett tûzeset kapcsán az Állampolgári Jogok Országgyûlési Biztosa vizsgálati anyagában megállapí-totta, hogy a fõváros dinamikus fejlõdését nem minden esetben követte a tûzoltóság mûködési feltétel-rendszerének fejlesztése. A meglévõ tûzoltó laktanyaépületek diszlokációja már nem felel meg az el-várásoknak, elsõsorban a peremkerületek védettsége nem kielégítõ.

Tekintve, hogy az Államszervezetet a különbözõ címen befolyt adókból tartják fenn, az Állam alapve-tõ feladata az állampolgárok védelme. Ebbe a védelembe a tûzvédelem is beletartozik. Békásmegyeren is állampolgárok, adófizetõk élnek, a védelemre ugyanolyan joguk van, mint bárki másnak. Való igaz, hogy az Állam 45 tûzoltó illetményének finanszírozásával hozzájárult a terület tûzvédelméhez, de a létesítést csupán szavakkal támogatta. A Fõváros közel fél milliárdos összeget költött erre a létesít-ményre. A Tûzvédelmi Törvény és az Állampolgári Jogok Biztosa által végzett vizsgálat összességé-ben számomra egyértelmûen bizonyítja, hogy ez részben állami feladat lett volna.


Tisztelt Dr. Szilvásy György, Miniszterelnöki Hivatalt Vezetõ Miniszter Úr!


A már idézett Tü. Tv. 41.§. (2) bekezdése egyértelmûen fogalmaz, létesítésre (laktanyaépítésére) a Belügyminiszter (ÖTM) pályázat útján biztosítja a költséget, pályázat kiírására 1999-ben került utoljá-ra sor, tehát az Ön által említett laktanya építések nem a törvényben megfogalmazott pályázat eredmé-nyei, bár kétségtelen, hogy az Ország tûzbiztonságát közvetlenül szolgálják.

Ön azt írja „Utalnom kell azonban arra is, hogy a tûzoltók munkáltatója a helyi önkormányzat, emiatt a Kormány csak közvetett szerepet vállalhat a munkavállalók és a munkáltatók közötti tárgyalásokon”

Érdekes az Ön megállapítása: tehát ebben az esetben csak közvetett szerepet vállalhat a Kormány, míg az önkormányzat intézményét a tûzoltóságokat érintõ egyéb ügyekben a Minisztérium (ÖTM) fõigaz-gatóságát operatív irányítási és utasítási jogkörrel felruházza.

Nézzük a pótlékrendszert: Ön azt írja, hogy ez csupán vitaalap lehet, mert „ilyen tartalmú véglegesen kidolgozott törvénytervezet még nem készült el.”

Tehát készül. Úgy vélem, egy kidolgozott törvénytervezet már csaknem végleges forma, így nehezen tudom értelmezni a levelének elején említett „A Kormány minden intézkedéséhez igényli a társadalom véleményét” kitételt. Az elmúlt évek gyakorlata alapján ez csupán egyfajta iratismertetés, holott az Alkotmány nem tájékoztatást, véleményezést, hanem együttmûködést ír elõ. Lehet persze vitatkozni, hogy mit jelent az együttmûködés, de talán támpontot nyújthat az értelmezõ kéziszótár. Például a nyelvpótlék ügyében, az Ön által megfogalmazott levélbõl nyilvánvaló, hogy eltörlése befejezett tény-ként kezelendõ.

Teljes mértékben értem a Kormány eltökéltségét a pótlékrendszer tisztázása ügyében, ez valóban ko-moly feladat. Azonban meg kell jegyeznem, hogy a tûzoltókkal szemben támasztott követelmények európai szintûek, miközben a javadalmazás nem követi a kívánt utat. S mi több, még az uniós direktí-vákat sem, holott ezt Magyarország vállalta. Annyira rossz helyzetben van az Ország, hogy ezt körül-belül 6500 vonulós tûzoltón kell behajtani? Hiszen mi vagyunk az utolsók, akinek a 40 órás munka-héthez való jogát nem ismerik el!
 
A 40 órás munkahét tekintetében egyértelmûen sérültek a tûzoltók jogai a többi állampolgárhoz képest, hiszen az uniós jog értelmezésében a heti 40 óra felett teljesített munkaidõt túlóraként kell elszámolni. Mivel ez nem így történik, az Állam, a Kormány a tûzoltók vonatkozásában egyfajta „ingyenmunkára” kötelezi azokat. Tekintve, hogy a „robot” a feudális rendszer gyakorlata volt, a mai, demokratikus jogállamban ez nehezen elfogadható.

A tûzoltóságok szerintünk törvénybe ütközõ alulfinanszírozása a létesítmények, laktanyák leromlásá-val jár, ez egyértelmûen az Önkormányzatok tulajdonának, érdekeinek és a hatályos jognak a semmi-bevétele. A romló állagú épületekben szolgálatot teljesítõ tûzoltók egészséghez való Alkotmányos jo-gai rendre sérülnek (füstelszívás hiánya, dohos, vizes környezet, szétesõ ágyak, a sor végtelen), ennek oka: pénzhiány. A Fõvárosi Tûzoltóság tekintetében a Fõvárosi Önkormányzat egészíti ki a rendkívül hiányos költségvetést, annak érdekében, hogy a tûzoltók üzemanyagot tudjanak vásárolni, mert üzem-anyag nélkül nem lehet vonulni, életet menteni. Az is figyelemre méltó, hogy a rendkívüli események (mint például az Augusztus 20-án bekövetkezett vihar), felszámolásának plusz költségei minden eset-ben a tûzoltóságokat, az önkormányzatokat terhelik.

Humán téren a helyzet még ennél is rosszabb: szerzett jogaink csorbításának hírére ismét megindult egy újabb nyugdíjazási hullám. A dolog természeténél fogva a tapasztalt, idõsebb kollégák távoznak a testülettõl. Õk azok, akik a fiatalokat tanították, a tapasztalatokat készen adva át. Az új nemzedéket már nem segíthetik, hiszen nem lesznek velük. A mi szakmánk nem csak a szabályokra, hanem a ta-pasztalatra is épül. Sajnos most ismét egy egész tûzoltó nemzedék tûnik el, minden tudásával együtt. Csak remélni lehet, hogy nem egy tragédia bizonyítja: a Kormány részérõl ez hibás döntés volt.

A tervezett nyugdíjreformmal kapcsolatban tény, hogy bizonyos elemeivel egyetértünk, mint például az úgynevezett visszafoglalkoztatás kérdése. Azonban a reformterv részleteinek bejelentése, annak módja, a tárgyalások mellõzése azt az érzést kelti, hogy a szakszervezetek nem léteznek. Tekintve, hogy nyugdíjrendszerünk tervezett megváltoztatása közvetlenül érinti tagjainkat, úgy véljük, hogy az Alkotmány 36§-át munkájuk során nem vették figyelembe.
 
Ami az Ön által említett bérnövekedést illeti, úgy vélem, hogy arra az esetre gondolt, mikor az elõzõ kormány által elvett veszélyességi pótlékot visszaadták. Egyébként a dolgok ilyetén interpretálása nem idegen a tûzoltók elõtt. Az elmúlt évtizedben ez gyakorlattá vált. Az 1996-ban megalkotott Szolgálati Törvény végrehajtása során már ismertté vált az indoklás: az Ország rossz helyzetben van, türelmet kérünk, a Törvényben megfogalmazott juttatásokat fokozatosan, évek alatt vezetik be. Tehát jár, csak nem jut. Mégis minden alkalommal, mikor közelítettünk az úgynevezett bérbeálláshoz, az évek során késve megkapott járandóságot fizetésemelésként jelentették be. Fizetésemelésnek minõsítették azt is, mikor Szakszervezetünk bíróság elõtt bizonyította, hogy jogos, törvényes járandóság a délutános és az éjszakai pótlék. Az is igaz, hogy „büntetésként” az akkori Kormány Belügyminisztere nyomban eltö-rölte a veszélyességi pótlékot, melyet a következõ Kormány, igaz több lépcsõben, de már Törvényben garantált.

Az egyszerû állampolgár számára nyilvánvaló: az inflációt nem a tûzoltók „termelték”, ezért az úgy-nevezett „béremelkedés” esetében az inflációs hatásokat csaknem követõ intézkedéseket helytelen „emelésként” értékelni. Természetesen tudom, hogy ez nominál értékben növekedés, de az is igaz, hogy ugyanilyen arányban növekednek az állami bevételek is, tehát arányaiban a „status quo” változat-lan. Az úgynevezett „vásárlói kosár” változásai a tûzoltókat is érintik, miközben az általuk nyújtott szolgáltatás bizonyítottan európai, sõt, világszínvonalú.

Összefoglalva: a tûzoltóságok állapota, helyzete az ország biztonságának fontos eleme. Ez a pillér megrendült, hiszen tapasztalt tûzoltók távoznak a testülettõl, az utánpótlás esetleges, a finanszírozás nem teljesíti a törvényi követelményeket, a kötelességek fenntartása mellett a jogok csökkennek. A laktanyák állapota folyamatosan romlik, a szerek, felszerelések javítása pénz hiányában nem minden esetben biztosított. Az Unióhoz fel kell zárkózni, nem csupán pénzügyi, hanem biztonsági téren is. Sajnos ezer lakosra vetítve a Magyar Tûzoltók létszáma mélyen az Uniós átlag alatt van, a teljesített vonulási idõ is siralmas, hiszen az országban kevés a tûzoltó laktanya, tûzoltóautó és tûzoltó. A Magyar Állampolgárok védelme az Állam, a mindenkori Kormány feladata az általa mûködtetett szervezetek útján, természetesen biztosítva az anyagi feltételeket.

Három bajtársunk tragikus halálát illetõen számunkra a dolog egyszerû: valamennyi tûzoltó lelkébõl egy darab szakadt ki. Mi magunk is így járhatunk akár a mai napon.

Miniszterelnök Úr gyásztávirata mélyen érintett minden tûzoltót, hiszen életünkrõl, halálunkról, hiva-tásunkról, megbecsülésünkrõl is szólt. A késõbb kiszivárgott kormányzati szándékok sajnos semmissé tették a részvétel, a megbecsülés szavait. Ezt tettem szóvá, szembe állítva a szép szavakat a valósággal.

Úgy gondolom, ha valaki részvétét akarja kifejezni, ne mikrofonok, kamerák kereszttüzében, a nyilvá-nosságot felhasználva tegye, hanem kövesse a mi példánkat: csendben és méltósággal. Ezt talán meg-érdemlik azok, akik a köz érdekében meghozták a létezõ legnagyobb áldozatot.


Tisztelt Dr. Szilvásy György, Miniszterelnöki Hivatalt Vezetõ Miniszter Úr!

Csak egy Hazánk van, ezt megvédeni, segíteni minden állampolgár számára megtisztelõ, felemelõ kö-telesség. A tûzoltók szerencsés helyzetben vannak: képesek segíteni az embereknek, bármilyen áldoza-tot hozva. Hivatástudatunknak ez az alapja.

Ha új tûzoltóautót kapunk, nem azért örülünk, mert a szõnyegen tologatva új élményekkel gazdagodva játszhatunk, hanem azért, mert az állampolgárokat egy újabb eszközzel hatékonyabban védhetjük meg. Az új felszerelés számunkra nem ajándék: munkaeszköz. Polgártársaink, Hazánk, gyermekeink meg-védésének eszköze. 

Természetesen tolmácsolom Bajtársaim felé az Ön nagyrabecsülésének megható szavait, s Önnek kö-szönöm, hogy foglalkozott ügyünkkel. Mégis, úgy vélem, most nem a szép szavak ideje érkezett el, hanem a pozitív tetteké.

További felelõsségteljes munkájához jó erõt, egészséget kívánok, megtisztelõ figyelmét köszönöm.

Tisztelettel:
 
Ördög László,
vezetõségi tag

Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete

www.ftsz.hu


Levelünket megküldtük az MTI-nek és több hírközlõ szervnek.

 
A Magyar Köztársaság Elnöke, Dr. Sólyom László Úr részére.


Tisztelt Köztársasági Elnök Úr!


A nevem Ördög László és a Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezetének (továbbiakban: FTSZ) választott tisztségviselõje vagyok. Azért fordulok Önhöz, mert Ön a legfõbb közjogi méltóság és nem utolsó sorban elismert Alkotmányjogász. Az ügy, amely erre a lépésre kényszerített, fontos: a Köztársaság polgárainak védelme, a törvények és az Alkotmány rendelkezéseinek betartása. A Törvényalkotás rendjében Ön egy megkerülhetetlen tényezõ, hiszen Önnek kell aláírni a Parlament által elfogadott Törvényjavaslatokat, illetve ha úgy véli, visszaküldheti az Országgyûlésnek megfontolásra, vagy az Alkotmánybírósághoz fordulhat.

Mondanivalóm alapja két dokumentum.

Az említett dokumentumok:
1) OBH 3182/2003. számú ügy
 A jelentés teljes szövegét az 1-es számú melléklet tartalmazza.

2) OBH 5389/2005. számú ügy
 A jelentés teljes szövegét az 2-es számú melléklet tartalmazza.


Az említett dokumentumok szerint a mindenkori Kormány megsértette a 88/2003 számú uniós direktívát. Ebbõl következõen megsértette az Alkotmány ide vonatkozó, jogharmonizációs elõírásait, továbbá az Alkotmány hátrányos megkülönböztetésére vonatkozó paragrafusát, melyet az OBH 3182/2003. számú ügyben is jelentettek. Természetesen a jelentések elolvasása során kiderül, hogy egyéb jogszabályok, törvények is sérültek, de ezekre és a várható következményekre az alábbiakban térek ki:

Véleményünk szerint a folyamatos mulasztások sorába tartozik az 1996. évi XXXI. TÛZVÉDELMI Törvény  41. § (1) [32], 46. §(5) a) rendelkezéseinek részben figyelmen kívül hagyása, továbbá vitás a T/985/1. számon beadott Törvénymódosítás szándéka is. Az említett Törvény a központi költségvetés számára feladatként határozza meg a Hivatásos Önkormányzati Tûzoltóságok fenntartását, üzemeltetését, s ezt kívánják módosítani. Meglátásunk szerint a javaslat az állami kötelezettségvállalást kívánja csökkenteni, az önkormányzatok terheit növelni.

A javaslat új, a gyakorlat nem. 1998-ban Budapesten, a Zsirai Miklós utcában történt tragikus tûzeset nyomán is született egy ombudsmani jelentés, amelyben javasolták egy új laktanya építését a terület védelmére.

Az új egység 2006-ban kezdte meg a mûködését, de a felépítését az Állam helyett a Fõvárosi Önkormányzat finanszírozta, cca 420 millió forinttal. Természetesen a szükséges szerek, felszerelések beszerzéséhez a szükséges önrészt is fizetni kellett. Azonban a létesítés költségeihez az Államszervezet csak szavakkal járult hozzá, bár a nyilvánosságot az átadás során felhasználta. A mûködtetéshez szükséges létszámot csak hosszas vita után engedélyezték.

Ezekbõl a tényekbõl két kérdés azonnal adódik:

1) A jogkövetõ magatartás az Ország egészére nézve követelmény?
2) Miért tartják fenn az Állampolgári jogok biztosának intézményét, ha jelentéseit nem veszik figyelembe?

2006. szeptember 07-én kelt nyílt levelemben a Miniszterelnök Úrnak jeleztem, hogy a választások óta eltelt idõben szünetelt az érdekegyeztetés, annak ellenére, hogy a szakszervezetek több alkalommal jelezték ezt a jogos, Alkotmányos igényüket. Igaz, hogy a levél megjelenése után az ÖTM. Minisztere a sajtónak azt nyilatkozta, hogy e kérdésben „kezdeményezõk” lesznek és megbízta Újhelyi Államtitkár Urat, hogy ez ügyben járjon el.

Az FTSZ természetesen elfogadja, hogy a Kormányszerkezet átalakítása idõbe telt. Az is igaz, hogy Újhelyi Államtitkár Úr agilitása és munkabírása nyomán megkezdték mûködésüket a szükséges szervek, elkezdõdött az érdekegyeztetés.

Azonban a Kormányzati szándékok (pl.nyugdíjreform) „megszellõztetése” miatt ugyanaz történik, mint kettõ évvel ezelõtt: olyan tûzoltók távoznak idõ elõtt nyugdíjba, akik még több évig szolgálhatták volna a Köztársaságot, taníthatták volna a pályakezdõket.

Még abban az esetben is, ha az említett módosításokat nem hajtják végre, a baj már megtörtént. Az évtizedek alatt felhalmozott tapasztalat egy része elveszett. Ez nemcsak elvi síkon, hanem anyagilag is pazarlás, hiszen helyükre új tûzoltókat kell kiképezni s ez nem olcsó dolog.

Elsõ pillantásra úgy tûnhet: ez nem is rossz, sok fiatal tûzoltó kezdi meg a pályát. Az idõk folyamán, s a képzés során elsajátítják a tapasztalatot. Azonban ez tévedés: a tapasztalat vérrel és fájdalommal megszerzett dolog, a személyes példamutatás az egyik legfontosabb tényezõje.

De vajon lesz-e elegendõ fiatal tûzoltó? A fokozott igénybevétel fokozott elhasználódást jelent, ezt eddig csupán a nyugdíjjal összefüggõ korkedvezmény kompenzálta. Most már ez sem lesz. A Tûzoltóság immáron nem nyugdíjas állás.

A tûzoltókkal szemben támasztott elvárások magasak: fizikai, szellemi követelmények, egyes Alkotmányos jogok korlátozása, iskolai végzettség és nem utolsó sorban életének kockáztatása.

Azonban az a pályakezdõ, aki ezt teljesíti, vállalja, találkozik a valós élettel. Ez az élet pedig arról szól, hogy Alkotmányos jogait csorbítják, egészségtelen környezetben él, élete veszélyben van, érdekeit semmibe veszik, jogbizonytalanság a része és ha már elhasználta a szolgálat, mehet az utcára.

Az a személy, aki ezeket a követelményeket teljesíti, szolgálatba áll, egy dologban bizonyosan elbukott: a szellemi képességek dolgában.

Tisztelt Köztársasági Elnök Úr!

Arra kérjük, hogy tekintélyét, tudását, jogait felhasználva vizsgálja meg az általunk említett Törvények alkalmazását, a Kormány munkáját.
Az 1996. évi XXXI. TÛZVÉDELMI törvény rendelkezéseinek maradéktalan betartását.
Az 1987. évi XI. törvény, a törvényalkotás rendjét szabályozó jogszabály betartását.
A Költségvetési Törvény tûzoltóságokra, a tûzoltók jogaira, bérezésére vonatkozó törvényjavaslatokat.
Az 1996. évi XLIII. Törvény módosításának törvényi feltételeit.
Az uniós jogharmonizáció állapotát, törvényességét, idõtartamát.
A szerzett jogok társadalmi párbeszéd nélküli csorbítását.
Az Alkotmány 36 § betartását.
A 88/2003 számú uniós direktíva végrehajtását.
Az Ország tûzbiztonsági helyzetét.

Ha pedig Törvénybe, Alkotmányba, esetleg uniós jogba ütközõ cselekményt, történést, szándékot észlel, kérjük, tegye meg a szükséges, Ön által megtehetõ jogi lépéseket.

Tisztelt Köztársasági Elnök Úr!

A tûzoltók helyzete, a tûzoltóságok állapota, a tûzoltóautók, felszerelések használhatósága az Ország, a társadalom egészének érdeke. Komoly közbiztonsági tényezõ, melyre minden nap szükség van. Ha jogainkat csorbítják, de a kötelességeket fenntartják, jogbizonytalanság a részünk, felmerül a kérdés: ki vállalja ezt a hivatást? S ha vállalja, mivel?

Arra kérjük, hogy évtizedek óta lenézett, mellõzött hivatásunkat, bennünket védjen meg a csupán pénzügyekkel törõdõ szándékokkal szemben. Ha ehhez kevés lenne az Alkotmány, a hatályos törvények ereje, kérem, gondolja át: gyermekeinket a tûztõl ki védi meg? A takarékosság, a jogszabályok mellõzése semmiképpen.

Megtisztelõ figyelmét õszintén köszönöm, s várom válaszát.
További felelõsségteljes munkájához erõt, egészséget kívánok!

Egyben kérem, engedje meg, hogy megtisztelõ válaszát nyilvánosságra hozzam.

Tisztelettel:


Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete.
Ördög László,
vezetõségi tag                      
                                   


Ezt a levelet eljuttattuk a Magyar Országgyûlés Házelnökének, a Parlamenti pártok frakció vezetõi részére, továbbá az MTI-nek.


 Az állampolgári jogok országgyûlési biztosa általános helyettesének
Jelentése
 
az OBH 5389/2005. sz. ügyben
Elõadó: dr. Hajas Barnabás


Az eljárás megindulása
    A Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete azt sérelmezte beadványában, hogy a tûzoltó állomány háromváltásos munkarendben átlagosan heti 58 óra szolgálatot lát el, szemben más – ugyancsak a Hszt. hatálya alá tartozó – szervek állományával.
    A jogi képviselõvel eljáró panaszos emellett konkrét – egy esetleges munkaügyi vitával kapcsolatos – kérdéseket is megfogalmazott.
    Tekintettel arra, hogy a beadvány alapján a jogállamiság elve, és az abból fakadó jogbiztonság követelménye (Alkotmány 2. § (1) bekezdés), továbbá a hátrányos megkülönböztetés tilalma (Alkotmány 70/A. § (1) bekezdés) az egyenlõ munkáért egyenlõ bérhez (Alkotmány 70/B. § (2) bekezdés), a végzett munka mennyiségének és minõségének megfelelõ jövedelemhez (Alkotmány 70/B. § (3) bekezdés), a pihenéshez, a szabadidõhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz való jog (Alkotmány 70/B. § (4) bekezdés) sérelmének, illetve közvetlen veszélyének gyanúja nem volt kizárható, vizsgálatot rendeltem el. Annak eredményes befejezése érdekében a vizsgálatom megindulásakor hivatalban volt belügyminisztert vizsgálat tartására kértem.
    Vizsgálatom során figyelemmel voltam az OBH 3182/2003. számú ügyben készült jelentésem megállapításaira, valamint a jelenleg folyamatban lévõ, a tûzoltók élet- és munkakörülményeit áttekintõ, OBH 4047/2006. számú, hivatalból elrendelt vizsgálatom során beszerzett eddigi információkra is.
A megállapított tényállás
    A belügyminisztertõl kapott tájékoztatás szerint a háromváltásos munkarendben dolgozó tûzoltók éves munkaidõkerete 2005. december 31-ig 2808 óra (2808:52 = heti 54 óra) volt, amely összhangban állt a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 84. § – panasz elõterjesztésekor hatályban volt – rendelkezéseivel. A Hszt. – panasz elõterjesztésekor hatályban volt – 84. § (2) bekezdése lehetõvé tette az ún. háromváltásos rendszerben a 40 órás heti szolgálatteljesítési idõtõl való eltérést. Azonban sem a panasz, sem pedig a minisztertõl kapott tájékoztatás nem tartalmazott arra vonatkozó, megfelelõen alátámasztott adatot, hogy a megengedett eltérésre általában, vagy rendszeresen sor került volna. A Hszt. hivatkozott rendelkezései 2006. január 1. napjával úgy módosultak, hogy a részben vagy egészben készenléti jellegû beosztásokban heti 40 óránál hosszabb, de heti 48 órát meg nem haladó szolgálatteljesítési idõ állapítható meg. A szolgálatteljesítési idõ ilyen csökkentése a Hszt. módosításáról szóló 2005. évi CLXXIX. törvény 22. §-a értelmében évente, fokozatosan történik, így 2006 évben éves átlagban heti 52 óra. A Hszt. módosítása nyomán megszûnt a háromváltásos rendben az eltérés lehetõsége. A 2006. évire vonatkozó szabályok szerint a 2005. évihez képest 4,3 szolgálati nappal, 112,7 napra csökkent a szolgálatteljesítési idõ.
    A belügyminisztertõl kapott tájékoztatás szerint a munkaidõ-szervezés egyes szempontjairól szóló 2003/88/EK Irányelvet (a továbbiakban: Irányelv) a Magyar Köztársaság az Európai Unióhoz történõ „csatlakozás idõpontjára jogrendjébe alapjaiban beillesztette.”
    (A Hszt 84. § – panasz elõterjesztésekor hatályban volt rendelkezései – (1) A szolgálatteljesítési idõ heti 40 óra. (2) A részben vagy egészben készenléti jellegû beosztásokban az (1) bekezdésben meghatározottnál hosszabb, de heti 54 órát meg nem haladó szolgálatteljesítési idõ állapítható meg. Ettõl eltérni csak a háromváltásos rendszer alkalmazása esetén lehet. (3) A szolgálatteljesítési idõ - a heti szolgálatteljesítési idõ figyelembevételével - több heti, havi vagy éves keretben is meghatározható. (4) A folyamatos ügyeleti szolgálat ellátására szervezett, valamint a készenléti jellegû beosztásokban a szolgálatteljesítési idõt a (2) bekezdésben meghatározott heti szolgálatteljesítési idõtartam figyelembevételével több havi vagy éves keretben is meg lehet határozni.)

Érintett alkotmányos jogok
–    a jogállamiság elve (Alkotmány 2. § (1) bekezdés)
–    a tulajdonhoz való jog (Alkotmány 13. § (1) bekezdés)
–    a hátrányos megkülönböztetés tilalma (Alkotmány 70/A. § (1) bekezdés)
–    egyenlõ munkáért egyenlõ bérhez való jog (Alkotmány 70/B. § (2) bekezdés)
–    a végzett munka mennyiségének és minõségének megfelelõ jövedelemhez való jog (Alkotmány 70/B. § (3) bekezdés)
–    a pihenéshez, a szabadidõhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz való jog (Alkotmány 70/B. § (4) bekezdés)

A vizsgálat megállapításai
    1. A tûzoltók háromváltásos szolgálati rendje miatt egy átlagos tûzoltó 2005. évben átlagosan 117 szolgálatot látott el, ami heti 54 órának felelt meg, 2006. évben – a Hszt. rendelkezései értelmében, elõreláthatólag – átlagosan 112,7 szolgálatot (heti 52 órát)fog teljesíteni. A még részben sem készenléti jellegû beosztásokban a szolgálatteljesítési idõ heti 40 óra.
    A Hszt.-ben meghatározott illetményrendszer és ebbõl következõen a jövedelem azonos a részben vagy egészben készenléti jellegû beosztásokban – így pl. háromváltásos rendszerben – és a hivatali szolgálati rendben foglalkoztatottakéval. Ezért elõször azt vizsgáltam, hogy ez a hátrányos megkülönböztetés tilalmával összefüggésben alkotmányos visszásságot okoz-e. Ennek során az Alkotmánybíróság által is alkalmazott „önkényes megkülönböztetés tilalma” tesztjét (Más néven: „általános racionalitási teszt” vagy „ésszerû indok követelménye”) – amely gyakorlatilag két elembõl, az összehasonlíthatósági- és az indokolhatósági próbából áll – végeztem el. Az összehasonlíthatóság próba azt jelenti, hogy csak az azonos helyzetben lévõk között merülhet fel a hátrányos megkülönböztetés tilalmának megsértése. Alkotmányos visszásságot okozó diszkriminációról csak akkor lehet szó, ha valakit, vagy valamilyen csoportot más, azonos helyzetben lévõ jogalannyal vagy csoporttal történt összehasonlításban kezelnek hátrányosabb módon. Az Alkotmány 70/A. §-a „a jogegyenlõség követelményét rögzíti. Azt jelenti, hogy az állam, mint közhatalom – mint jogalkotó és jogalkalmazó – a jogok és kötelezettségek megállapítása során köteles az azonos helyzetben levõ jogalanyokat indokolatlan megkülönböztetés nélkül, egyenlõkként kezelni.” A homogén csoport fogalmát az Alkotmánybíróság – eddigi gyakorlata szerint – szûken értelmezi. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az összehasonlíthatósági próba nem csak arra a helyzetre vonatkozik, amikor azonos helyzetben lévõ jogalanyok között tesznek különbséget, hanem ennek ellenkezõjére is, vagyis amikor lényegesen eltérõ helyzetben lévõk esetén e körülményt figyelmen kívül hagyják.
    A belügyminiszteri tájékoztatás alapján – miszerint az Irányelvet a Magyar Köztársaság „a csatlakozás idõpontjára jogrendjébe alapjaiban beillesztette” – úgy vélem, hogy vizsgálatom során nem tekinthettem el az Irányelv figyelembevételétõl sem. Az Irányelv értelmében a munkaidõ az az idõtartam, amely alatt a munkavállaló dolgozik, a munkáltató rendelkezésére áll, és tevékenységét vagy feladatát végzi a nemzeti jogszabályoknak és/vagy gyakorlatnak megfelelõen. Ebbõl az is következik, hogy a részben vagy egészben készenléti jellegû beosztásokban szolgálatot teljesítõk teljes szolgálati ideje munkaidõnek számít.
    2. A Hszt. pusztán lehetõségként határozza meg a heti 40 óránál több, de heti 48 (ezévben 52) órát meg nem haladó szolgálatteljesítési idõ megállapítását. Erre figyelemmel megvizsgáltam, hogy a parancsnokok szolgálatszervezési eszközeikkel biztosíthatnák-e a heti átlagosan 40 órás szolgálatteljesítési idõt a készenléti állomány számára. A hivatásos önkormányzati tûzoltóságok legkisebb létszámáról szóló 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet és a tûzoltóság tûzoltási és mûszaki mentési tevékenységének szabályairól szóló 1/2003. (I. 9.) BM rendelet 4. számú függelékének összevetésével, valamint az állománytábla szerint rendszeresített létszám alapján megállapítottam, hogy az esetek nagy többségében a hatályos jogszabályok betartása mellett parancsnoki hatáskörbe tartozó intézkedéssel (szolgálatszervezéssel) nem lehet biztosítani a készenléti szolgálatot ellátó tûzoltók számára a heti 40 órás, de még a heti 52 órát meg nem haladó munkaidõt sem. (Ennek az az oka, hogy az 1/2003. (I. 9.) BM rendelet 4. számú függelékében meghatározott napi szolgálati létszámok és az egyes ún. szolgálati csoport létszáma között csekély a különbség, így még az éves rendes szabadságok kiadása – nem beszélve a betegség, felfüggesztés, vagy iskolára, tanfolyamra vezényeltek távollétérõl – is szolgálatszervezési nehézségeket okozhat, emellett a készenléti szolgálatot ellátó állomány rendszeres, illetve esetenként állandó „túlóráztatásához” vezet.)
    Jelentésem 1-2. pontjaiban írtak alapján megállapítottam, hogy a kialakult – és a hivatkozott rendelkezéseknek megfelelõ – gyakorlat a hátrányos megkülönböztetés tilalmával, valamint az egyenlõ bérhez való joggal összefüggõ alkotmányos visszásságot okoz. Ezen alkotmányos jogokkal összefüggõ visszásság arra vezethetõ vissza, hogy a háromváltásos szolgálati rendben szolgálatot teljesítõk illetményének megállapítása során a jogalkotó figyelmen kívül hagyta, hogy ez a szolgálati rend jelentõsen eltér más, szintén a Hszt. hatálya alá tartozók szolgálati rendjétõl. Az, hogy az 1/2003. (I. 9.) BM rendelet 4. számú függelékében meghatározott napi szolgálati létszámok és az egyes ún. szolgálati csoportok létszáma között csekély különbség miatt – szükségszerûen – a pihenõidõ, a szabadnapok, valamint a rendes szabadság kiadása sem maradéktalanul biztosított, önmagában a pihenéshez, a szabadidõhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz való joggal összefüggõ visszásság közvetlen veszélyét okozza.
    Fel kívánom hívni a figyelmet arra is, hogy nem az okozza az elõbbiek szerint feltárt alkotmányos joggal összefüggõ visszásságokat, hogy a háromváltásos szolgálati rendben a heti szolgálatteljesítési idõ nem 40 óra, hanem az, hogy a jelentõs többlet szolgálati idõ ellenére illetményalapjuk megegyezik a heti 40 órás szolgálati rendben dolgozó, a Hszt. hatálya alá tartozó személyekével, és a háromváltásos szolgálati rendben teljesített többlet munkaidõ sem szabadidõben, sem illetményben nem kerül maradéktalanul megváltásra.
    3. Vizsgálatom során rendelkezésemre állt a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság Személyzeti és Oktatási Fõosztály által 2006. február 20-án kiadott „Segédlet a munkaidõ csökkentéssel összefüggõ szolgálati idõkeret meghatározására /2006. I. félév/” (a továbbiakban: Segédlet) címû dokumentum is. Az Alkotmánybíróság 60/1992. (XI. 17.) AB határozata szerint a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) garanciális szabályainak mellõzésével hozott minisztériumi és egyéb központi állami szervektõl származó, jogi iránymutatást tartalmazó leiratok, körlevelek, útmutatók, iránymutatások, állásfoglalások és egyéb informális jogértelmezések kiadása és az ezekkel való irányítás gyakorlata alkotmányellenes, sértik az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság alkotmányos követelményét. Jogbizonytalanságot teremtenek, kiszámíthatatlanná teszik a jogalanyok, a jogalkalmazó szervek magatartását. Bár a bennük foglalt jogértelmezésnek, jogalkalmazási szempontnak semmiféle jogi ereje, kötelezõ tartalma nincs, miután az államigazgatás központi szervei bocsátják ki, alkalmasak arra, hogy a címzetteket megtévesszék, s a címzettek kötelezõ elõírásként kövessék azokat. […] A törvényben foglalt garanciális szabályok be nem tartásával alkotott, ilyen iránymutatások könnyen válhatnak a jogi szabályozást pótló, a jogszabályok érvényesülését lerontó irányítási eszközökké, s ez a jogállamiság követelményével összeegyeztethetetlen.”
    Hivatkozott határozatában az Alkotmánybíróság azt is kifejtette, hogy „a Jat. – az egységes joggyakorlat alakításának eszközeként – az állami irányítás egyéb jogi eszközei között szabályozza a jogi iránymutatásokat. A törvény – eltérõen más, e körbe sorolt aktusoktól -a jogi iránymutatásokhoz nem fûz kötelezõ erõt, rendeltetésük az, hogy segítsék a jogalkalmazó szervek tevékenységét, a jogszabályok egységes szemléletû végrehajtását. A Jat. – figyelembevéve, hogy a jogszabályok érvényesítése során a címzettek, különösen a közigazgatás szervei a gyakorlatban követik az iránymutatásban foglaltakat – szabályozza a kibocsátható jogi iránymutatások, valamint a kiadásukra hatáskörrel rendelkezõ állami szervek körét, kibocsátásuk elé olyan tartalmi, hatásköri és eljárási korlátokat állítva ezzel, amelyek biztosítékot nyújthatnak arra, hogy a jogi iránymutatások ne vehessék át a jogalkotás szerepét. A jogi iránymutatások ilyen törvényi szabályozása mellett az állam központi szervei csak a törvény által meghatározott hatáskörükben, formában és eljárás mellett bocsáthatnak ki jogi iránymutatásokat. Ez a szabályozás egyúttal kizárja azt is, hogy az államigazgatás központi szervei más formában, más eszközökkel befolyásolják a jogalkalmazás gyakorlatát.”
    Az OBH 4047/2006. számon folyamatban lévõ vizsgálatom során tudomásomra jutott, hogy a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok a szolgálatmentes napok számítását általában a Segédlet alapján végzik el, vagyis a gyakorlatban a parancsnokok a Segédletet jogi iránymutatásként alkalmazzák.
    Figyelemmel a kialakult gyakorlatra, és az Alkotmánybíróság hivatkozott határozatára megállapítottam, hogy a Segédlet, mint a Jat. garanciális szabályainak mellõzésével alkotott, és a parancsnokok által ténylegesen követett norma, a jogállamiság elvével, és az abból levezethetõ jogbiztonság követelményével összefüggõ visszásságot okoz.
    4. A Segédlet egyébként éppen a szolgálati idõkeret intézményének lényegével ellentétes számítási módot tartalmaz. A szolgálati idõkeret fogalmából ugyanis az következik, hogy kétféle módon keletkezhet túlszolgálat: egyfelõl a szolgálati nap letelte után szolgálatban töltött idõvel (rendkívüli munkavégzéssel), másfelõl a féléves szolgálati idõkeret „kimerülése” után teljesített szolgálatokkal. Ezzel szemben a Segédlet szerint (24 órás) szolgálati naponként 1 óra 36 perc túlszolgálat keletkezik. A Segédlet összeállítója nem vette figyelembe a túlszolgálat Hszt. 87-88. §-aiban meghatározott fogalmát sem, miszerint
    „87. § (1) Ha a szolgálat érdeke vagy rendkívüli eset (baleset, elemi csapás vagy súlyos kár megelõzése, illetõleg elhárítása, következményeinek felszámolása, továbbá egyéb elõre nem látható körülmény bekövetkezése) szükségessé teszi, a hivatásos állomány tagja a 84. §-ban meghatározott szolgálatteljesítési idõn túl, valamint a munkaszüneti és pihenõnapon is kötelezhetõ arra, hogy szolgálatot teljesítsen (túlszolgálat), illetõleg meghatározott ideig és helyen arra készen álljon. Nem minõsül túlszolgálatnak az ügyeleti-, õr- és készenléti szolgálat, valamint a gyakorlaton való részvétel. (2) Az elrendelhetõ túlszolgálat tartama naptári évenként 300 óra, amely a miniszter által kiadott rendelkezésben további 50%-kal növelhetõ. (3) A (2) bekezdésben írt korlátozás nem alkalmazható, ha a túlszolgálatra rendkívüli esetben kerül sor.
88. § (1) A (2) és (3) bekezdés szerinti túlszolgálatot az állományilletékes parancsnoknak írásban kell elrendelnie. A teljesített túlszolgálatról nyilvántartást kell vezetni. (2) A hivatásos állomány tagját - az állományilletékes és annál magasabb parancsnok (vezetõ) kivételével – évi 150 óráig terjedõ túlszolgálatért szabadidõ, azon felüli túlszolgálatért – beleértve a rendkívüli esetben teljesítettet is – díjazás illeti meg. Az állományilletékes parancsnok a 150 órán belüli túlszolgálat díjazását is engedélyezheti, ha a szabadidõ kiadása a szolgálat ellátását veszélyeztetné. (3) A túlszolgálatért annak idõtartamával megegyezõ, ha pedig a túlszolgálatot a heti pihenõnapon vagy munkaszüneti napon teljesítették, a túlszolgálat kétszeresének megfelelõ szabadidõ, illetõleg díjazás jár. (4) A túlszolgálatért járó szabadidõt a túlszolgálatot követõ napon (napokon), de legkésõbb 30 napon belül kell kiadni. Ettõl el lehet térni, ha a túlszolgálat havi vagy éves szolgálatteljesítési idõ keretében történt. (5) A túlszolgálatért annak idejére távolléti díj jár, amelyet legkésõbb a tárgyhónapot követõ 2. hónapban kell kifizetni.”
    Ezen túlmenõen a 9/1997. (II. 12.) BM rendelet 4. számú melléklete a következõk szerint határozza meg a szabadság kiszámítását:
    „1. Megállapítjuk a hivatali munkarendben dolgozók évi munkanapjainak számát, majd a váltásos munkarendben dolgozók egy év alatt teljesítendõ szolgálati napjai számát.
    2. A váltásos szolgálatiidõ-rendben dolgozók szolgálati napjait osztva a hivatali munkarendben dolgozók munkanapjainak számával megkapjuk a két szolgálati rend szerinti szabadságként számfejthetõ távollétek arányát.”

    Az idézett rendelkezésekbõl az is következik, hogy a szabadságot szolgálati napban, és nem a Segédlet által bevezetett „elméleti szolgálati napi idõ”-ben kell számítani és kiadni. (Már csak ezért sem, mert nincs olyan jogszabály, ami az „elméleti szolgálati napi idõ” fogalmát meghatározná.)
    Összességében a Segédletben foglaltak alkalmazása tehát alkalmas arra, hogy a végzett munka mennyiségének és minõségének megfelelõ jövedelemhez, valamint a pihenéshez, a szabadidõhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz való joggal összefüggõ visszásság közvetlen veszélyét okozza.

Intézkedéseim:
    Az Obtv. 25. §-a alapján javaslom az igazságügyi és rendészeti miniszternek, valamint az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek – a munkaidõ-szervezés egyes szempontjairól szóló 2003/88/EK Irányelv rendelkezéseire is figyelemmel – a Hszt. olyan módosításának együttes kezdeményezését, hogy a részben vagy egészben készenléti jellegû beosztásokban az alapilletmény 1 szolgálatban töltött órára vetítve megegyezzen a hivatali munkarendben szolgálatot teljesítõk alapilletményével.
    Ugyancsak az Obtv. 25. §-a alapján javaslom az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek, hogy a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok legkisebb létszámáról szóló 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet módosításával (szolgálati létszám emelésével) biztosítsa, hogy a részben, vagy egészben készenléti jellegû beosztásban szolgálatot teljesítõ tûzoltók számára a pihenõidõ és a szabadságok ténylegesen kiadásra kerülhessenek.
    Az Obtv. 20. §-a alapján ajánlom az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek, hogy amennyiben annak Jat-ban foglalt feltételei fennállnak, a felügyelete alatt álló szervek (OKF) az állami irányítás egyéb jogi eszközének kibocsátásával – és ne fõosztályvezetõ által kiadott Segédlet kiadásával – segítsék elõ az irányításuk, vagy felügyeletük alatt álló szervek állományának jogszerû vezetését.
    Az Obtv. 20. §-a alapján ajánlom az önkormányzati és területfejlesztési miniszternek, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a váltásos munkarendben szolgálatot teljesítõ tûzoltók illetménye ne a Segédlet, hanem a hatályos jogszabályok alapján kerüljön számfejtésre, továbbá a korábban számfejtett illetményekkel összefüggésben is végezzék el szükséges korrekciót.

Budapest, 2006. október 18.

Takács Albert sk.
 
 
Eredeti letöltés:
 

 
Demonstrációs Bizottsági Jelentés
2006. október 29.


A Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete részvett az október 28.-i demonstráción.

Megjelenés:

A Demonstrációs Bizottság nyolc transzparenssel és egy molinóval jelent meg.
A transzparensen a következõ feliratok voltak találhatók:
    -Mi az életünket is feláldozzuk értetek, és ti?
    -Mi a macskán is segítünk, rajtunk a kutya sem!
    -57 év felett kötelezõ védõfelszerelés (egy járókeret volt felerõsítve a táblára)
    -A tûzoltómunkát ne a tûzoltókon kezdjék.
    -60 éves tûzoltó, tûzoltó?
    -Nekünk a heti 40 óra fizetett, a plusz 10 óra nektek ajándék.
    -Heti 50 órát dolgozunk, de legalább keveset keresünk.
    -A 40-órás munkahét Uniós irányelv!
A molinón a FÕVÁROSI TÛZOLTÓSÁG SZAKSZERVEZETE felirat és a címer található.


Részvétel:
    
A demonstráción a fõvárosból kb. 30 fõ jelent meg, a vezetõségi tagokkal együtt.


Az állomány tájékoztatása:
    
- Interneten, 2006-09-06-án jelent meg elõször a demonstráció dátuma
    - FTP belsõ tájékoztatón, 2006-10-24-én
    - GroupWise levelezõ rendszeren megküldtük minden tûzõrségnek és fõosztálynak
    - személyesen érdeklõdtem meg minden tûzõrséget, hogy a faliújságra került-e a tájékoztató, ahol nem oda faxon és e-mailen ismét megküldtük.


Sajtó:
    
Minden nagyobb napilapban megjelent a demonstrációról szóló hír, a Magyar Távirati Iroda is kiadta az információt.
- Magyar Rádió Kossuth déli Krónika adásában, Info Rádió egész nap
- a Hír TV élõben az M1, TV2, RTL Klub, esti adásában számolt be a demonstrációról.
    - Interneten minden nagyobb hírportál írt az eseményrõl.

A híradásokban túlnyomó többségben a LIGA, FRDÉSZ és a Munkástanácsokról beszéltek (írtak), a tûzoltókat a transzparensek, és az FRDÉSZ elnöke Kónya Péter beszédébõl idézve említették meg.


Költségek:

A transzparensek táblái újrahasznosíthatók, részben a szövegek aktuálisak, valamint a feliratokat cserélni lehet.
    
 -tábla 1400*1000 10db: 19.200.-
 -fanyél 12db: 26.640.-
 -fehér öntapadós matrica 1doboz: 4.598.-
 -betûkivágás piros matricából 2db: 30.000.-        
Összesen: 80.438.-


Értékelés:

    A Demonstrációs Bizottság feladatát teljesítette, a transzparensekkel kapcsolatban jó visszajelzéseket kaptunk. Sajnos a belpolitikai események miatt nem mertek sokan eljönni, de így is jelentõsebb volt a fegyveresek megjelenése, mint a civileké. A LIGA tömörülés túlságosan nagy szervezet számunkra, nekünk helyileg kell megvívni a „csatáinkat”. A helyszínen ígéretet kaptam Kajsza Zoltántól a HTFSZ elnökétõl, hogy összefogásban kimondottan tûzoltó demonstráció szervezését kezdeményezi majd a HTFSZ gyûlésén. Hiányoltam az FRDÉSZ közvetlen kapcsolat megkeresését. A LIGA Szakszervezetek túlságosan felszínes és zenés demonstrációja azt sugallta, hogy mi csak kicsit vagyunk mérgesek.

    Továbbiakban is támogatnunk kell a szakszervezet tömörüléseket, de nem szerencsés, ha ennyire a háttérben maradunk. A Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete bebizonyította, hogy maga is képes megjelenni és demonstrálni.


Köszönet:

    Külön megköszönném Vass Ferencnek az anyagbeszerzést, a molinó és betûkészítést, az asztalosoknak Dobó Lászlónak és Tóbiás Józsefnek a táblák elkészítésében, Harangozó Csabának a táblák szállításában, valamint Gáspár Ilonának az egyéb munkákért.


Mûködése:

A Demonstrációs Bizottság a 2006. október 29-i idõpontig mûködött.


Demonstrációs Bizottság elnöke:
Murai László
Kommunikáció és területi felelõs


 
 17. Bécs - Pozsony – Budapest szupermaraton


17. alakalommal rendezték a Bécs - Pozsony – Budapest szupermaratont, melyen elsõ alaklommal vett részt a Fõvárosi Tûzoltóparancsnokságának versenycsapata Fõvárosi Tûzoltók néven, a váltóversenyen.
A versenyen 46 egyéni és 168 váltó indult a 320 km-es távon.
A fõvárosi tûzoltókon kívül Sopron, Kecskemét, Szeged és a katasztrófavédelem csapatai küzdöttek a Tûzoltó kategóriában.
A versenyzõknek 5 nap alatt kellett teljesíteni a távot. Napi versenytávokat 4 részre osztva kellett teljesíteni. A távok naponta változtak.
Útvonal és szakaszfelosztás:
    1. nap: Bécs-Pozsony    kb.  94 km
    2. nap: Pozsony-Gyõr    kb. 84 km
    3. nap: Gyõr-Tata    kb.  61 km
    4. nap: Tata-Budakeszi    kb.   60 km
    5. nap: Budakeszi-Budapest    félmaraton
Az egyes kategóriákban sportszerû és férfias küzdelmek alakultak, ez a tûzoltók között is így volt. Szegedi és a Fõvárosi tûzoltók az elsõségért, míg Sopron , Kecskemét és  Katasztrófavédõk a dobogós helyért küzdöttek.
Erdemények:
Tûzoltó váltó:
1.    Szegedi Tûzoltóság
2.    Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság
3.    Soproni Tûzoltóság
4.    Katasztrofavédelem
5.    Kecskeméti Tûtzoltóság

Abszolút eredményben a Fõvárosi Tûzoltóprancsnokság versenycsapata 53. helyen végzett.
A csapat tagjai Zalotai Norbert tû hdgy., Horvárth Zsolt tû hdgy., Szabó Bálint tú ftörm., Sóti Csaba , Bauer Márton tú örm. Kiss János tû. alezredes (Vác HÖT)
 
 
 Hogyan éljünk olcsóbban?

Mindenki tapasztalja a mai világban, hogy minden egyre drágább.
Emelkednek a szolgáltatások díjai, a villany, a gáz, a bankszámla fenntartási költségei, a hiteleink kamatai, és életünk más területein is emelkednek a költségek.
Ezért nagyon fontos, hogy lehetõségeinket maximálisan kihasználva keressük meg azokat a szolgáltatókat, ahol kevesebb költséggel a már megszokott szolgáltatásokat kapjuk.
Bizonyos esetekben könnyû a dolgunk, hiszen az összehasonlítás könnyû, 2-3 lehetõségbõl egyszerûen ki lehet választani a megfelelõt.
Mi a helyzet azonban a pénzpiacon?
Mi alapján választunk bankszámlát, hitelt, biztosítást, nyugdíjpénztárat?
Ilyen esetekben feltétlenül kérjük ki szakember tanácsát, hiszen õ foglalkozik nap mint nap a szolgáltatások összehasonlításával.
Könnyen kiszámolható az ilyen váltások alkalmával megmaradó összegek havi, esetleg éves mértéke.
Ma már lehetõség van pl. a lakáshitelek más bankhoz átviteléhez, ahol jobbak a feltételek, netán kevesebb a törlesztõ részlet?! Nem mindegy a nyugdíjpénztári megtakarításunk helye, mert a költségek terén 1-2%-os eltérés 15-20 éves idõtávlatban akár 1 millio Ft-os különbséget is jelenthet!!
Érdemes ezért a meglevõ dolgainkat idõnként átnézni, és lehetõség szerint változtatni, mert „fillérbõl lesz a forint”.

Ilyen és ehhez hasonló jellegû kérdéseitekkel, igényeitekkel bátran keressetek!

Szabó Sándor (Országház tûzoltóság C csoport.)
Tel: 441-4115
Mobil: 06-20-249-5848
 
 Gondolatok a tûzoltóságról

Vijjogó sziréna, száguldó piros tûzoltóautó, kámzsás sisakos fejek az ablakban. Az emberek egy pillanatra utána néznek, a sarkon egy négy éves kisfiú integet nekik, anyukája valamit mutat és mond neki és utána mennek tovább. A sziréna hangja lassan elhalkul és az élet megy tovább.
Mellékutcában összegyûlõ aggódó szomszédok kérdezgetik egymást, hogy mi történt, a Kovácsék háza füstben és lángokban fekete ruhás, sisakos, maszkos alakok majdnem szótlanul csak idõnként kiáltva tûnnek el a füstöt okádó bejárati ajtóban. Valakit kihoznak, él „hálistennek”, viszik a mentõkhöz, rendõrök zárják le az utcát. Vége a füstnek a tûznek. Izzadt arcok kerülnek elõ a kámzsa alól, pakolnak, beszállnak a tûzoltó autóba és elmennek. A szomszédok még az utcán állnak és szörnyülködnek..
Lakótelepi ablakok nyílnak, lent valami nagy gép zúgását hallani, a gép végén lévõ kis ketreccel három alak emelkedik a 7. emeleti ablakhoz, igen az a Fegyverneki néni ablaka. Az alakok belépnek a nyitott ablakon. Lent tömeg verõdik össze a tûzoltóautók, körül van, aki kérdez is. A fekete ruhások a piros ruhásokkal együtt megjelennek a bejárati ajtónál, Fegyverneki néni fekszik a hordágyon, berakják a mentõautóba. Tíz perc múlva senki sincs ott.
Elnyûtt arcú árnyékok valami szivattyúval felverik az éjszaka csendjét a Horváthék kertjében, az utcában többen tartanak feléjük. Náluk is áll a víz. Az egyik fekete ruhás bólogat és irkál, beszól az adó-vevõjébe és közben mászkál, nézelõdik a vízzel telt pincénél. Pakolnak, átviszik a dolgaikat a Tóthékhoz. Három óra is eltelik, mire elhallgat a szivattyú és a piros autó már nincs az utcában.
Bosszankodó emberek állnak a dugóban, hátulról bántó sziréna kavalkád, arrébb kell húzódni. Az autó ablakából hatalmas vörös monstrum látszik, ahogy araszol a félreálló kocsik adta sávban. Elõl egy teherautó és egy autónak alig nevezhetõ roncs látszik, de az is csak félig, mert a feketeruhások körbeállják és miattuk nem látni jól. Valamit félredobnak, valamit kivesznek, valaki jajgat. Az emberek az autójuk mellõl néznek feléjük. Egyszer csak megnyílik egy sáv és egy rendõr integet, hogy induljanak. A roncsok mellé érve kötelezõ bámulás és utána tovább állnak a cél felé. Esti Híradó leadja a hírt. A tûzoltóknak nincs nevük. Vagy mégis. Molnárnak hívják az egyiket, az a szóvivõ.
Mûegyetem. Megdöbbentõ képsorok. A feketeruhások arcára kiül a sokk. Az elsõ híradások a tévében.  Három halál. Pár nap múlva motoros rendõrök kísérte tûzoltóautók konvoja halad észak felé. A temetõ környékén több száz feketeruhás, a levegõben egy hatalmas fekete zászlót visz egy helikopter. Aztán szétszélednek, autóba szállnak és intenek egymásnak. Már van nevük a tûzoltóknak.

Ennyi, amit tudnak rólunk az emberek.

Nyugdíjtervezet, elvonások, bér befagyasztás. Megszûnõ szolgálatinyugdij.
Ez meg a jutalom amit mi kapunk.
Valaki egy fórumra beirja: Ez szemétség
Valaki válaszol: Ez kompromisszum, szarban van az ország.

Tapasztalt tûzoltók, forgatják a közlönyöket és a különbözõ újságokat.
Menni kéne. Nehezen fogják fel, hogy ez a hála.

„ A HÁLA NEM POLITIKAI FOGALOM ÉS NEM IS GAZDASÁGI”
Kérdés: Mi a fontosabb, az elismerése egy hivatásnak (több hivatásnak) vagy a konvergencia program?
Válasz: A konvergencia program.

A hírek hallatán a tapasztaltak számolgatni kezdenek. A végösszeg kiábrándító. Ha most megy el míg lehet, kap 70 000 forintot félnyugdijnak, ha marad ennyit kap maximum, ha majd egyszer nyugdíjba mehet. Ha bírja addig. Meddig is?
Újabb számolgatás…”ha 10 letöltött év, két év korkedvezményt ad és minden további öt szolgálati év ad még 1-et, akkor ….hogy is van ez?”
Valaki már érti és magyarázza:
-Józsi, hány éve vagy tûzoltó?
-12
-Hány éves vagy most?
-40
-Akkor 53 évesen már 5 év korkedvezményed és akkor már 55 évesen nyugdíjas lehetsz.
-Ez már kihirdetett dolog?
-Csak meg kell szavazniuk. Nem kétharmados törvény.

A fiatalabbak is számolgatnak. 57 évesen nyugdíjba? 50 évesen még aktívnak lenni? Hogyan? A Józsinak már most fáj minden tagja. Van, aki azt mondja: lehet ez a célja az egésznek. 50 évesen úgy is elmegy, hiszen nem bírja. Többen megkérdezik, hogy utána mi lesz?
Mi lenne? 50 évesen kilép és hét évig, valahogy eléldegél, mondjuk, minimál béren. Utána az utolsó három év minimálbérébõl kiszámolják neki a korkedvezményes nyugdíjat. 7 évnyi nyugdíj megtakarítva. Az országnak ez gazdaságilag nagyon hasznos.

Felröppen a hír: A rendõrségnél hatalmas elvándorlás indult be. Politikus kedélyesen magyaráz, nincs baj a nyugdíjazások mértéke nem tér el a szokásos mennyiségtõl.
Dehogynem.
A tapasztaltak nagy része lehangoltan, de beadta a papírt. A tábornok úr aláírása rákerül a papírra és ezzel véget ér mindaz, ami az eddigi életüket jelentette. Az egyik elsírja magát otthon, mert nem úgy megy el, ahogy kellene. Még lenne öt éve nyugdíjig. Akkor kellene sírnia, de az nem olyan sírás lenne, mint ez a mostani. Az nem fáj ennyire, mert a tanítványok, kollégák, kenyeres pajtások búcsúztatnák és ölelgetnék az alig kibírható erõsségû marhapörkölt és a jópofa sör fölött. Most lopva távozik, mintha rosszat tett volna. Még egyszer utoljára felháborodik, felidézi a Kovácsék házának tüzét, a combnyaktöréses Fegyverneki nénit, a Horváthék pincéjét és a nevenincs sérültet az M-akárhányas útról és kérdezi tõlem miért így kell mennie. Nem tudom én sem.

Tûzõrség parancsnok ül az irodájában és vakargatja a fejét. Sofõr kellene. Kezelõ kellene. EMBER kellene. Kötelezõ köröket fut az ügyben, ingatja a fejét. 8 ember eltûnt a szolgálatokból és még a nem nyugállományú aspiránsokból is jelezte néhány: „Köszöni szépen, de ezt õ nem tudja így tovább csinálni.” Van, aki még vár a dologgal, amíg lehet de már ott a fejében a szándék.


Szakszervezetiek kapnak hideget, meleget. Tárgyalnának, de alig valami mozdul. Közben az állomány csüggedten fogy. Az ombudsmann vizsgálódott és talált dolgokat. Van aki azt mondja áttörés, van aki legyint: Mire ebbõl lesz valami….ehhh.

Hogyan tovább?
Régi tûzoltó rigmus: Senki nem pótolhatatlan.
Valóban nem. Valóban nem?
15 fõs minimum létszám fölött lévõk nagy része beosztotti állomány nulla kezelõi papírral. A szolgálati csoportban ketten fõiskolások, egy most ébredt rá, hogy neki jár a fizetetlen szabadság, egynek a törvény írja elõ, hogy menjen fõiskolára, holott ezt a szakmát ott nem tanulhatja meg.
Hírek kelnek szárnyra. Van megoldás. Jönnek a fiatalok, akik nem ismernek semmit. Õk a Tabula Raza. Jönnek a határõr tisztek. Lesz akkor is tûzoltóság, ha fene fenét eszik is!
10 éves tûzoltói múlttal „öregnek” számító tûzoltók azon gondolkodnak, hogyan kellene majd tanítani az újakat.
Valóban lesznek fiatalok? Van tévéjük, hallják a híreket?

A ruha ugyanaz lesz, a sisak és a csizma is, az autó is, az izzadtság is. Ugyanúgy fut az autó is az úton. Kovácsék is lesznek, Fegyverneki néni is él még, Horváthék pincéjét sem alakították át, az autópályát sem zárják még le. Mi lesz más?

Több lesz a kámzsákból nézõ riadt szem.

….csak neve ne legyen a tûzoltóknak…

Ezek csak az én gondolataim.

Ezek csak az én gondolataim?



Budapest.2006-11-16                                   Cservák Gábor tû.fhdgy.


 
FTSZ telefonszámok:

Iroda: 06 1 459-2488 Sugár: 2488
Nagy Gábor: 06 70 334-9840
Nagy Károly: 06 70 334-9841
Szluka Ferenc: 06 70 334-9849
Murai László: 06 70 334-9851
Belovics György: 06 70 334-9844
Ugi-Rácz Sándor: 06 70 334-9845
Gál László: 06 70 334-9847
Ördög László: 06 70 330-9288


Területi Képviselõk, akik a kapcsolatot közvetlenül tartják az alapszervezeti képviselõkkel:

Gál László I II XII TP „A” csoport

Budai régió
I II III XI XII XXII kerületek


Ugi-Rácz Sándor X TP „C” csoport

Észak-pesti régió
IV XIII XIV XV XVI kerületek,

Dél-pesti régió
XVII XVIII XIX XX XXI XXIII kerületek


Murai László FTP kommunikáció Kamera

Közép-pesti régió
V VI VII VIII IX X kerületek



A lapot kiadja az FTSZ;
Nagy Gábor,
Ördög László.

Felelõs szerkesztõ:
Ördög László

www.ftsz.hu
Újság: Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges
 
 
 
 
 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 21:55
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75