Kezdölap arrow Hírek arrow ÁÉT arrow A KRESZ 2011. január 1-jén életbelépõ módosítása
A KRESZ 2011. január 1-jén életbelépõ módosítása
2011. January 10.

A nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló 190/2008. (VII. 29.) Korm. rendelet, valamint a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) módosításáról szóló 280/2010. (XII. 15.) Korm. rendelet 2011. január 1-jei hatállyal módosította – többek között – a KRESZ 37. §-át, melyet a következõ (6) és (7) bekezdéssel egészített ki.


„(6) Tilos elõzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkezõ autópályán és autóúton - 6 és 22 óra között - a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegû tehergépkocsival, vontatóval, valamint e jármûbõl és pótkocsiból álló jármûszerelvénnyel.

(7) A (6) bekezdésben meghatározott elõzési tilalom esetén a tilalom hatálya alá tartozó jármûveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy - az abban meghatározott elõzési tilalom hatálya alá tartozó - jármûszerelvény biztonságosan besorolhasson.”

A tilalom hatálya alá tartozó, útvonalengedély nélkül a közúti forgalomban résztvevõ jármûszerelvény legnagyobb hosszúsága 24 méter, autópályán és autóúton a megengedett legnagyobb sebességük pedig 80 km/óra lehet. Az ezen jármûvek között megtartandó legkisebb követési távolság kiszámításánál alaptényezõként kell figyelembe venni a sebességüket és a fékezés megkezdéséhez szükséges reakcióidõt, mely utóbbit általánosságban 1 másodpercnek tekinthetünk. A 80 km/óra sebességgel haladó jármû egy másodperc alatt kb. 22 métert tesz meg, amíg a tényleges fékhatás jelentkezik rajta.

Ennek megfelelõen, a tilalom hatálya alá tartozó jármûvek között 80 km/óra sebesség mellett tartandó legkisebb követési távolság a következõ három érték összegeként határozható meg:

(1)   a hátul haladó jármû és azon jármû között tartandó követési távolság, amelynek besorolását lehetõvé kell tenni, azaz a reakció idõ alatt megtett út hossza (22 méter),

(2)   a besoroló jármûszerelvény legnagyobb hossza (24 méter) és

(3)   a besoroló jármû és az elõtte haladó jármû között tartandó legkisebb követési távolság, azaz a reakció idõ alatt megtett út hossza (22 méter).

Ennek megfelelõen 80 km/órás sebességénél a tilalom hatálya alá tartozó két jármû között legalább 68 méteres követési távolságot kell tartani. Természetesen, amennyiben ilyen jármû ténylegesen besorol a két jármû közé, úgy közöttük ugyanekkora követési távolságot kell kialakítaniuk a jármûvezetõknek.

A követési távolság értéke tehát függ a jármû haladási sebességétõl, így alacsonyabb sebességnél a fenti két 22 méteres értéket a jármû tényleges sebességének m/másodperc mértékegységben kifejezett értékének megfelelõ távolsággal kell helyettesíteni. A sebességnek m/másodperc mértékegységbeli értéke a sebesség km/óra értékének 3,6-del való osztásával határozható meg.

Amennyiben a tilalom hatálya alá tartozó jármû egy, az új szabályozás hatálya alá nem tartozó jármû mögött halad, a követési távolságra a KRESZ 27. § (2) bekezdését kell alkalmazni, mely szerint:

„(2) Olyan jármûvel, illetõleg jármûszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármû mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármû közé legalább egy - elõzést végrehajtó - személygépkocsi biztonságban besorolhasson.”

Tekintettel arra, hogy egy személygépkocsi átlagos hossza mintegy 5 méter, a fenti számítás alapján a 80 km/órás sebességgel haladó jármûvel legalább 50 méteres követési távolságot kell tartani annak érdekében, hogy közéjük egy, a tilalom hatálya alá tartozó jármû szabályosan és biztonságosan be tudjon sorolni.

A rendelkezés a közúti közlekedés könnyítését, biztonságosabbá tételét szolgálja. Ha egy kamion alacsony sebességkülönbség ellenére egy másik elõzésébe kezd, hosszú kilométereken át eltarthat amíg elé tud kerülni. Eközben a két tehergépjármû mögött számos jármû torlódik fel amelyek kénytelenek végigvárni a sokszor indokolatlan és veszélyes manõvert. Az új jogszabály bevezetésével csökkennek a menetidõk, nõ a haladási sebesség a belsõ forgalmi sávban, mérséklõdnek a baleseti kockázatok valamint a tranzitforgalomban áthaladó külföldi kamionok forgalmat lassító elõzéseit is visszafoghatja.

Forrás: ORFK Szóvivõi Iroda

 
< Előző
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 10:59
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75