Tisztelt Osztályvezetõ Úrhölgy! A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 276/A. §-a szerinti távolléti díj iránti kérelem elbírálásának rendjérõl szóló Kormány rendelet tervezetet áttanulmányoztuk, az alábbi véleményt adjuk: Elõzmény: Tûzoltó túlmunka kormányrendelet tervezet
1.) Tervezet 3.§ (3) bekezdése szerint: „ A túlszolgálatra esõ idõarányos távolléti díjat 208 órás havi osztószámmal kiszámított egy órára esõ, a munkaidõkeret utolsó napján irányadó távolléti díj alapulvételével az illetmény számfejtési hely állapítja meg.” - Továbbra sem értünk egyet a 208 órás havi osztószámmal, mivel a belügyminiszter irányítása alatt álló fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai illetményének és egyéb juttatásainak megállapításáról, valamint a folyósítás szabályairól szóló 20/1997. (III. 19.) BM rendelet 8.§ (2) bekezdése egyértelmûen fogalmaz ( „ 8. § . (2) Az elrendelt túlszolgálatra esõ idõarányos távolléti díjat 174 órás havi osztószámmal kiszámított egy órára esõ távolléti díj alapulvételével kell megállapítani.”). A rendelkezés a”kell” szót használja, nem ad lehetõséget a megkülönböztetésre, nem határozza meg, hogy az egy órára esõ távolléti díj számítása szempontjából a számítási mód csak a hivatali munkarendben dolgozókra alkalmazható. Melyik szakaszában határozza ezt meg a jogszabály? Ez negatív diszkrimináció! 2.) Tervezet 4.§ (1) bekezdés e) pontja szerint: …, „vezénylés esetén munkanaponként 8 órát kell számításba venni” - Nem értünk egyet vezénylés esetén munkanaponként 8 órával történõ számolással, mivel a tervezet továbbiakban nem rendelkezik a munkaidõ keret módosítására. Vezénylés alatt a heti szolgálatteljesítés 40 óra ,ezért ezen idõszakban hetente 8 órával csökkenteni kell a munkaidõ keretet vagy 9,6 órával kell számolni. 3.) Tervezet 4.§ (2) bekezdése csak abban az esetben fogadható el, amennyiben a 3.§ (3) bekezdésében a havi osztószám 174 órára módosul. - A tervezet nem tartalmazza az igénylés és folyósítás, valamint az elszámolás – az államháztartásról szóló törvény alapján történõ – részletes szabályait, valamint az ezekkel kapcsolatos határidõket és felelõsöket sem. Vagyis nem került meghatározásra az igények felterjesztésének rendje. Javasoljuk a fenti feladatok, valamint a folyósítás határnapját megjelölni. Ez utóbbira javasolunk egy olyan napot megjelölni, amelyen a finanszírozási rendhez igazodóan, valamint valamennyi igény beérkeztét követõen, egy utalással folyósíthatók az igényelt támogatások. Javasoljuk 5. §-ként, 4 bekezdésben megfogalmazni: 5.§(1) A hivatásos önkormányzati tûzoltóságot fenntartó helyi önkormányzatok vissza nem térítendõ juttatásban részesülnek, amely megegyezik e rendelet alapján számított, a tûzoltókat megilletõ juttatás és a munkaadókat terhelõ járulék összegével. E juttatás szolgál a Hszt. 276/A. §-án alapuló követelések kielégítésére, másra nem használható fel. (2) A hivatásos önkormányzati tûzoltóságot fenntartó helyi önkormányzatok az e rendeletben foglaltakat figyelembe véve – kamatot, a munkaadót terhelõ járulékot is beleszámítva, – megállapított juttatási igényüket a melléklet szerinti formanyomtatványon e rendelet hatálybalépését követõ harminc napon belül bejelentik a belügyminiszternek. (3) A belügyminiszter a juttatási igények beérkezését követõen intézkedik a juttatások átutalásáról. (4) A helyi önkormányzat 2011. március 31-ig elszámol a juttatás összegével.
Budapest. 2010. december 17. Tisztelettel: Nagy Gábor sk. elnök. Az eredeti válaszlevél letölthetõ (pdf) |