Kezdölap arrow FTSZ arrow Levelek arrow Az alábbi számítási módszer jogszabályszerû!
Az alábbi számítási módszer jogszabályszerû!
2010. November 14.

Szakszervezetünk álláspontja szerint a túlszolgálat idõtartamára és költségére vonatkozóan az alább megfogalmazott számítási módszer jogszabályszerû!

Elõzmény: Felmérés a túlmunka megváltásának költségérõl

1.) Miután túlmunka a félév végén keletkezett, ezért ennek a tényezõnek a megállapítása a júniusi, illetõleg decemberi illetménybõl kell származtatni.

2.) beosztási illetmény + rendfokozati. illetmény, + illetmény kiegészítés + rendszeres pótlékok (szolgálati idõ pótlék, nyelvpótlék, veszélyes tûzoltó beosztás pótlék, különleges gépjármûvezetõi pótlék, címpótlék) osztva 174-el.


[A belügyminiszter irányítása alatt álló fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai illetményének és egyéb juttatásainak megállapításáról, valamint a folyósítás szabályairól szóló 20/1997. (III. 19.) BM rendelet 8.§ (2) bekezdése egyértelmûen fogalmaz,

( „ 8. § . (2) Az elrendelt túlszolgálatra esõ idõarányos távolléti díjat 174 órás havi osztószámmal kiszámított egy órára esõ távolléti díj alapulvételével kell megállapítani.”)

Az idézett jogszabály nem határozza meg, hogy az egy órára esõ távolléti díj számítása szempontjából a készenléti szolgálat( váltásos) esetében nem alkalmazható, mivel a174 órás havi osztószám csak hivatali munkarendben dolgozókra alkalmazható.]

3.) a szolgálatban töltött napot 24,5 órával kell számolni, figyelembe véve a váltásra számított idõt is,

(A fenti idõszakban hatályos, a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 140/1996. (VIII. 31.) Korm. rendelet 65/A §-a szerint:

65/A. § A Hszt. 84–86. §-aiban meghatározott napi szolgálatteljesítési idõbe a Hszt. XIX/A. fejezet hatálya alá tartozó szerveknél be kell számítani a szolgálathoz (munkavégzéshez) kapcsolódó elõkészítõ és befejezõ tevékenység (pl. szolgálat átadás-átvétel) idõtartamát,valamint a szolgálatváltás rendjét 2006. július 4. napjától szabályozza az 1/2006. (VI.26.) ÖTM. Rendelet 2. sz. melléklete.)

4.) az éves szabadságon töltött napokat 24 órával kell számolni,

5.) az egészségügyi szabadságon töltött napokat 24 órával kell számolni, mivel orvosi felmentési javaslat alapján, a szolgálat ellátása alól, a szolgálatteljesítési idõ, azaz napi

24 órában voltak felmentve az érintettek,

6.) a teljesített túlszolgálat ellentételezése érdekében, a Hszt. 105. §-ának (4) bekezdésében foglalt kamattal növelten kell számolni.

A Magyar Köztársaság Országgyûlése a Hszt. 276/A.§-nak törvénybe emelésének indokolásaként az alábbiak szerint fogalmaz:

2004. május 1-jétõl, Magyarország Európai Uniós csatlakozásának idõpontjától kezdve a hazai jogban is hatályos a munkaidõ-szervezés egyes szempontjairól szóló tanácsi 93/104/EK irányelv (1993. november 23.), amely 6. cikkének 2. pontja elõírja, hogy „A tagállamok meghozzák a szükséges intézkedéseket annak biztosítására, hogy a munkavállalók biztonságának és egészségének védelmével összhangban: …2. a hétnapos idõtartamokban az átlagos munkaidõ, a túlórát is beleértve, ne haladja meg a 48 órát.”.

Ezt az irányelvet hatályon kívül helyezte a 2004. augusztus 2-án hatályba lépett, a munkaidõ-szervezés egyes szempontjairól szóló európai parlamenti és tanácsi 2003/88. EK irányelv (2003. november 4.), amelynek 6. cikke megismételte a 93/104/EK irányelv 6. cikkében foglalt rendelkezést.

A jogharmonizációs programról és a végrehajtásával összefüggõ feladatokról szóló 2065/2004. (III. 18.) Korm. határozatban szereplõ felsorolás azonban nem tartalmazta a 2003/88. EK irányelvet, így annak a Hszt.-be történõ teljes körû átültetésére nem került sor. A hatályos jogi helyzetnek – a jelenleg is folyó tûzoltó-perek mellett – akár az is lehet a következménye, hogy Magyarországot az Európai Bíróság egy ellene indított eljárásban kártérítésre kötelezi. Ennek megelõzése érdekében szükséges a Hszt. kiegészítése egy olyan rendelkezéssel, amely szerint a túlszolgálat felett teljesített szolgálatért az Irányelv szerinti átlagszámítás alapján meghatározott távolléti díj jár.”

Az Országgyûlés elismerte, hogy a Kormány nem hajtotta végre jogharmonizációs kötelezettségét, azaz Hszt. 105. §-ának (4) bekezdését érvényesíteni kell, amely szerint:

Az illetmény késedelmes kifizetése esetén – ha az a fegyveres szerv hibájából következik be – a polgári jogi szabályokban meghatározott kamat jár.”

7.) Vezénylés estén a heti szolgálatteljesítés 40 óra , ezért ezen idõszakban

hetente 8 órával csökkenteni kell a munkaidõkeretet vagy napi 9,6 órával kell számolni.

8.) 2004 - 2007. között a szabadságnapok számát évente meg kell állapítani - (az 1996. évi XLIII. törvény (Hszt.) alapján járó szabadság mennyiséget) – úgy, hogy az összevontan tartalmazza a gyermek után igénybe vett, a rendkívüli (haláleset, gyermekszületés), illetõleg a tanulmányi szabadságot is.

 (A váltásos szolgálatiidõ-rendben dolgozók szolgálati napjainak és a hivatali munkarendben dolgozók munkanapjainak számával végzett osztás, a kapott hányadossal szorzás és így a két szolgálati rend szerinti szabadságként számfejthetõ távollétek arányosítása törvénysértõ.)

9.) Felmentés estén a heti szolgálati idõ 40 óra, ezért ezen idõszakban

hetente 8 órával csökkenteni kell a munkaidõ keretet.


További szükséges rendelkezés:

- Az érintett idõszakban szolgálatot teljesítõ, de idõ közben elhalálozott tûzoltó igény jogosultságát örököse kérelmére,- a munkáltató által vizsgált jogosultságot követõen- az általunk javasoltak szerint kell elbírálni. Az örökös kérelmét az elhalálozott tûzoltó utolsó szolgálati helye szerinti hivatásos önkormányzati tûzoltóság parancsnokához kell benyújtania.

- A hivatásos önkormányzati tûzoltóság a túlszolgálati díj kiszámítását követõen a fenntartó önkormányzat részére küldje meg az adatokat. Az önkormányzat a Magyar Államkincstár Regionális Igazgatósága (a továbbiakban: MÁK RIG) részére küldje meg az adatokat, a MÁK RIG pedig régiónként összesítve, valamint az adatok helyességének ellenõrzését követõen küldje meg –településsoros listában – a Belügyminisztérium részére.

- A hivatásos önkormányzati tûzoltóságot fenntartó helyi önkormányzatok vissza nem térítendõ juttatásban részesülnek, amely megegyezik a fentiek alapján számított, a tûzoltókat megilletõ juttatás és a munkaadókat terhelõ járulék összegével. E juttatás szolgál a Hszt. 276/A. §-án alapuló követelések kielégítésére, másra nem használható fel.

- A hivatásos önkormányzati tûzoltóságot fenntartó helyi önkormányzat a kamatot, a munkaadót terhelõ járulékot is beleszámítva,megállapított juttatási igényüket formanyomtatványon, a Kormány rendelet hatálybalépését követõ harminc napon belül bejelentik a belügyminiszternek.

- A belügyminiszter a juttatási igények beérkezését követõen intézkedik a juttatások átutalásáról.

- A helyi önkormányzat ……………….-ig elszámol a juttatás összegével.


Budapest.2010. november 14.

Nagy Gábor
elnök


 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 12:25
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75