Kezdölap arrow Hírek arrow FTSZ Hírek arrow Levél Dr. Piros Attila szakállamtitkárnak
Levél Dr. Piros Attila szakállamtitkárnak
2008. February 17.

Dr. Piros Attila Úr Rendészeti Szakállamtitkár Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium

r é s z é r e !

B u d a p e s t


Tisztelt Szakállamtitkár Úr!



Szolgálati Jogviszonyban Állók Érdekegyeztetõ Fóruma (SZÉF) 2008. február 7-én tartott ülésén a 2007. évi bérpolitikai intézkedésekrõl kapott írásos tájékoztató , a Hivatásos Önkormányzati Tûzoltóság állománya vonatkozásában, az alábbiakat rögzíti:


Tájékoztató a hivatásos állomány 2007. évi kereseteinek alakulásáról  

 Kiegészítve dr. Pintér Ferencné által az IRM hivatásos állományának 2007. évi keresetnövelõ tényezõirõl készített feljegyzését az alábbiakról tájékoztatom. 

Az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság esetében az értékelés során a keresetnövekedésre vonatkozó vizsgálat kiterjedt az OKF, valamint valamennyi területi szerve, továbbá a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok 2006-2007. évi illetményének alakulására. A beszámoló tartalmazza az állománycsoportonkénti (tisztek, tiszthelyettesek) kimutatást.

 


 A levél pdf formátumban megtekintés: itt


Az elemzés során vizsgálva a dolgozók éves alapilletményének alakulását 2006-ról 2007-re, egyértelmû növekedés mutatható ki, aminek mértéke 3,6% volt. Növekedést mutat 2007-ben az emelt összegû étkezési utalvány biztosítása az állomány részére, ami összegszerûen 5.000,- Ft-ra emelkedett.  

A 2007. évi illetmény év közbeni alakulását vizsgálva egyértelmûen megállapítható, hogy a keresetek átlagosan 8,2 %-kal nõttek, de a minimális keresetnövekedés így is elérte a 8 %-ot, de van olyan Igazgatóság, ahol ez a mutató ennél is magasabb. 

Vizsgálva a 13. havi illetmény egyhavi összegének a vizsgált idõszakban bármelyik hónapban történõ illetménynövelõ hatását, minden esetben minimum 8 %-os emelkedés mutatkozik. Ettõl alacsonyabb, illetve magasabb százalékos érték csak akkor jelentkezik, ha más illetménynövelõ (pl. elõresorolás) vagy csökkentõ tételek (pl. betegszabadság) módosítják a mutató értékét. 



Összességében megállapítható, hogy a SZÉF ülésén felvetett reálkereset csökkenés a hivatásos állomány esetében sem az OKF és területi szervei, sem a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok tekintetében nem állja meg a helyét.

Arra az idõszakra, amit a munkavállalói oldal összehasonlításként vett alapul, a nagyszámú nyugdíjba vonulás, s ennek következtében az új felvételek a jellemzõk, így a nyugdíjazásra kerülõ hivatásos állomány magasabb béreivel szemben a felvett új munkatársak jóval alacsonyabb illetménye került beszámításra. Ez okozhat látszólagos torzulást a bérnövekedés tekintetében, de az elemzés egyértelmûen bizonyítja, hogy nincs reálkereset csökkenés, az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság és területi szervei teljesítették a Sztrájkbizottság és a Kormány között létrejött Megállapodás szerinti bérfejlesztést.

 (adatok ezer Ft-ban)

 
Állománykategóriák

2006. évi

2007. évi

 
%

2007.  júniusi átlagbér

2007. augusztusi átlagbér

 
%

átlagbér

átlagbér

Tisztek

293,0

302,0

3,1

314,0

340,0

8,2

Hivatásos tûzoltók (tiszthelyettesek)

119,0

124,0

4,2

135,00

146,0

8,1

 

 

 

3,6

 

 

8,2

A Polgári Nemzetbiztonsági Szolgálatok hivatásos állományú tagjainak a 2007. évi keresete 3,8%-kal volt magasabb a 2006. évinél. A keresetemelkedést az eredményezte, hogy a jogszabályi elõírásoknak megfelelõen a 2007. évi tizenharmadik havi illetmény fele július hónaptól részleteiben került kifizetésre.”



Szakszervezetünk véleménye:



2006. év és 2007. év költségvetésének összehasonlítása:

ELÕIRÁNYZAT:

2006: 33509,1 millió Ft; 2007: 33 524,1 millió Ft Különbözet: 15 MFt


A hivatásos önkormányzati tûzoltóság állományának személyi juttatásaihoz:

1.) A készenléti szolgálattal rendelkezõ hivatásos önkormányzati tûzoltóság személyi juttatásaihoz FAJLAGOS ÖSSZEG:

3 917 582 forint/fõ; 3 919 470 forint/fõ 1888Ft/fõ


2.) A készenléti szolgálattal nem rendelkezõ hivatásos önkormányzati tûzoltóság személyi juttatásaihoz FAJLAGOS ÖSSZEG:

5 122 716 forint/fõ; 5 122 716 forint/fõ 0 Ft


3.) Illetménykiegészítéséhez – a 28/1996. (XI. 26.) BM rendelet, „A hivatásos
önkormányzati tûzoltóságok legkisebb létszáma” címû mellékletének táblázata „Létszám összesen” rovatában – Budapest részére – meghatározott létszám szerint.

FAJLAGOS ÖSSZEG:
91 000 forint/fõ; 91 000 forint/fõ 0 Ft





(adatok ezer Ft-ban)


 
Állománykategóriák

2006. évi

2007. évi

 
%

2007.  júniusi átlagbér

2007. augusztusi átlagbér

 
%

átlagbér

átlagbér

Tisztek

293,0

302,0

3,1

314,0

340,0

8,2

Hivatásos tûzoltók (tiszthelyettesek)

119,0

124,0

4,2

135,00

146,0

8,1

 

 

 

3,6

 

 

8,2


 

- ( OKF állitása) Az elemzés során vizsgálva a dolgozók éves alapilletményének ( táblázat átlagbért ír ) alakulását 2006-ról 2007-re, egyértelmû növekedés mutatható ki, aminek mértéke 3,6% volt.

Az illetmény beosztási illetménybõl, rendfokozati illetménybõl, illetménykiegészítésbõl, szolgálati idõpótlékból, valamint az e törvény által meghatározott feltételek fennállása esetén illetménypótlékból áll.

A beosztási illetmény és a rendfokozati illetmény együttes összege képezi az alapilletményt.”



2007.évben a köztisztviselõi illetményalap nem változott, alapilletmény növekedés nem történt


A tisztek és tiszthelyettesek alapilletményének növekménye éves szinten egyben

695 760000 Ft növekményt feltételezne a HÖT – ök költségvetésében!


- (OKF állitása) Vizsgálva a 13. havi illetmény egyhavi összegének a vizsgált idõszakban bármelyik hónapban történõ illetménynövelõ hatását, minden esetben minimum 8 %-os emelkedés mutatkozik.

( 2006. évben is kifizetésre került a 13. havi illetmény, melyik 13. havi illetmény mutat minden estben minimum 8 % - os emelkedést ? )


Hivatásos tûzoltók (tiszthelyettesek)


146 000 Ft – 135 000 Ft = 11 000 Ft

11 000 Ft x 6 = 66 000Ft : 12 = 5500 Ft/hó


119 000 Ft 8 % - a 9 520 Ft/hó növekményt feltételez

125 000 Ft 8 % - a 10 000 Ft/hó növekményt feltételez

135 000 Ft 8 % - a 10 800 Ft/hó növekményt feltételez


Tisztek


340 000 Ft – 314 000 Ft = 26 000 Ft

26 000 Ft x 6 = 156 000 Ft : 12 = 13 000 Ft/hó


293 000 Ft 8 % - a 23 440 Ft/hó növekményt feltételez

302 000 Ft 8 % - a 24 160 Ft/hó növekményt feltételez

314 000 Ft 8 % - a 25 120 Ft/hó növekményt feltételez


- (OKF állítása) Arra az idõszakra, amit a munkavállalói oldal összehasonlításként vett alapul, a nagyszámú nyugdíjba vonulás, s ennek következtében az új felvételek a jellemzõk, így a nyugdíjazásra kerülõ hivatásos állomány magasabb béreivel szemben a felvett új munkatársak jóval alacsonyabb illetménye került beszámításra. Ez okozhat látszólagos torzulást a bérnövekedés tekintetében, de az elemzés egyértelmûen bizonyítja, hogy nincs reálkereset csökkenés, az ( ezt a mondatot nem tudom értelmezni, nem bértömeg kiáramlását kellett számolni, hanem 2007. január elsején már és 2007. december 31.-én még szolgálati viszonyban lévõ állomány kereset növekményét) Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság és területi szervei teljesítették a Sztrájkbizottság és a Kormány között létrejött Megállapodás szerinti bérfejlesztést.


- (OKF állítása) Összességében megállapítható, hogy a SZÉF ülésén felvetett reálkereset csökkenés a hivatásos állomány esetében sem az OKF és területi szervei, sem a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok tekintetében nem állja meg a helyét.


A sztrájkbizottság nem bérrõl, hanem keresetrõl kötötte az egyezséget, azaz a közszolgálati munkavállalók havi keresete 2007. július 1-jétõl számítva 8,3 százalékkal lesz magasabb.

Ez a megoldás a 2008 januárjában járó 13. havi illetmény felének 2007-ben elõlegként történõ kifizetése, amely éves szinten 4,15 százalékos keresetemelkedést biztosít.

A Hivatásos állomány 2007. évi illetményében nincs 2006. évrõl áthúzódó hatás.

Egyetlen szóval sem említi a megállapodás, hogy a 2008. január 16-án esedékes 13. havi illetmény és a 2007-ben fizetett illetményelõleg különbözetének összegét is, a 2007. évi keresetet nõvelõ tényezõként kell figyelembe venni.


A Statisztikai Hivatal 2008. január 17.-én kiadott tájékoztatója szerint:


A január-novemberi reálkereset (a fogyasztói ár-index 8,0%-os növekedése mellett) 4,7%-kal csökkent az elõzõ év azonos idõszakához viszonyítva.”


Összességében megállapítható, hogy a számolások (OKF) átlagkeresetrõl szólnak és nem a reálkeresetrõl!


Összességében megállapítható, hogy a SZÉF ülésén felvetett reálkereset csökkenés a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok állománya tekintetében megállja a helyét.



Tisztelt Szakállamtitkár Úr!


A SZÉF fenti ülésnapján kérdés volt, hogy a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 140/1996. (VIII. 31.) Korm. rendelet 65/A.§ miért lett hatályon kívül helyezve.


[ 65/A. §A Hszt. 84–86. §-aiban meghatározott napi szolgálatteljesítési idõbe a Hszt. XIX/A. fejezet hatálya alá tartozó szerveknél be kell számítani a szolgálathoz (munkavégzéshez) kapcsolódó elõkészítõ és befejezõ tevékenység (pl. szolgálat átadás-átvétel) idõtartamát.


A 65/A. §-t a 115/2001. (VI. 29.) Korm. rendelet 7. §-a iktatta be, hatályon kívül helyezte a 390/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdésének f) pontja.]


A SZÉF ülését követõen, hozzánk eljuttatott információ szerint a Szociális és Munkaügyi Minisztérium tett javaslatot a hatályon kívül helyezésre, indokolva, hogy a szabályozás az EU-s szabályozással ellentétes.

A „munkaidõ” definiálása a Hszt-ben nem történt meg, ezért a hazai szabályozást tekintve:


Munka Törvénykönyv

"117. § (1) E törvény alkalmazásában


a) munkaidõ: a munkavégzésre elõírt idõ kezdetétõl annak befejezéséig tartó idõtartam, amibe be kell számítani a munkavégzéshez kapcsolódó elõkészítõ és befejezõ tevékenység idõtartamát."


A jogszabályalkotó a 117.§ indokolására az alábbiak szerint fogalmaz:


A törvény az új szabályozással biztosítja az irányelv rendelkezéseinek átvételét,..”

A törvény által megállapított 117. § a munkaidõre és a pihenõidõre vonatkozó általános rendelkezéseket tartalmazza. Az (1) bekezdésben rögzített fogalmak - az irányelv 2. Cikkében foglaltakkal és a 17. Cikk eltérést engedõ szabályaival összhangban - kerültek meghatározásra. A fogalmak meghatározása segíti az Mt. szabályainak alkalmazását, és megoldást nyújt több, a gyakorlat által felvetett problémára.

A "munkaidõ" gyûjtõfogalom. Definiálása a teljes munkaidõ, a napi munkaidõ, a heti munkaidõ, a munkaidõ-keret, a munkaidõ-beosztás szabályaira figyelemmel indokolt. Munkaidõnek a munkavégzésre elõírt idõ kezdetétõl annak befejezéséig tartó idõszak minõsül, amibe a munkavégzéshez kapcsolódó elõkészítõ és befejezõ tevékenységek idõtartamát is be kell számítani.

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2003/88/EK IRÁNYELVE
(2003. november 4.) a munkaidõ-szervezés egyes szempontjairól

2. cikk

"1. munkaidõ: az az idõtartam, amely alatt a munkavállaló dolgozik, a munkáltató rendelkezésére áll, és tevékenységét vagy feladatát végzi a nemzeti jogszabályoknak és/vagy gyakorlatnak megfelelõen;"


Fentiek alapján nem tudni, melyik EU-s vagy hazai szabályozással volt ellentétes a hatályon kívül helyezett 65/A.§ !



Budapest, 2008. február 11.


Tisztelettel:

Nagy Gábor

 

elnök


 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 16:31
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75