BELÜGYI ÉRDEKEGYEZTETÕ TANÁCS
Szám: 23-11/2/2004.
J E G Y Z Õ K Ö N Y V
a Belügyi Érdekegyeztetõ Tanács 2004. március 26-án
megtartott soron kívüli ülésérõl
Pál Tibor úr, politikai államtitkár:
Jó napot kívánok mindenkinek! Üdvözlöm az Érdekegyeztetõ Tanács
résztvevõit, a munkavállalói oldalt és a tárcaoldal képviselõit. Én nem
egészen tudom, hogy ki volt legutoljára a levezetõ elnök. Dr. Bárdos
Judit volt, akkor most minket illet a levezetõ elnöki szerep. Ha ezt
elfogadják, akkor én lennék a levezetõ elnök a mai Érdekegyeztetõ
Tanács ülésén. Úgy látom, hogy elfogadják. Köszönöm. Napirendként; egy
napirendet javasoltunk és javaslok elfogadni. Ez a meghívó szerint
kiküldött, a rendészeti szakközépiskolák rendszerének az átalakításáról
szóló elõterjesztés. Ehhez Tiborcz úr és Jenei úr szóbeli
elõterjesztõként, vagy kiegészítésként fog majd szólni, ha jól tudom.
Napirend elfogadható-e a jelenlévõk számára? Van napirend elõtti. Egy
napirend elõtti van. Más nincs. Jó, akkor egy napirend elõtti és akkor
a napirend tárgyalására térünk át. Ez elfogadható? Köszönöm. Akkor
napirend elõtt. Parancsoljon.
Dr. Bárdos Judit asszony, fõtitkár, Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete:
A Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete és a Független Rendõr
Szakszervezet nevében szeretnék egy elõterjesztést tenni napirend
elõtt. Éspedig, a napirenddel kapcsolatban. Szeretnénk kettéválasztani
a napirendet. Az egyik része, amit a két szervezet tárgyal,
tárgyalásnak alkalmasnak ítél, ez a szervezet-átalakítás kérdése. És
amit szeretnénk napirendrõl ma levetetni és szakértõi bizottságra
utalni, ez pedig az oktatás kérdése. Ez az egy plusz egyes oktatás
kérdése. Ezt egyetlenegy érdekképviselettel nem véleményeztették, nem
tárgyalták meg és ezt úgy ítéljük meg, hogy ez egy olyan kérdés, amit
elõbb a szakértõi bizottságnak kéne megtárgyalni és utána plenáris ülés
elé terjeszteni. Köszönöm.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Én azt el tudom fogadni, hogy válasszuk ketté, a szerkezetet, meg az
oktatásról szóló részt, de azt azért hadd kérjem, hogy a vitában essen
szó a másikról is, és a vita végén, én el tudom azt fogadni, hogy
bízzunk meg egy bizottságot, aki ezzel még egy körben foglalkozik. De
én azt gondolom, hogy jó lenne, hogyha most is esne errõl azért néhány
szó. Tehát, én el tudom fogadni, hogy válasszuk ketté, azt is, hogy a
vita végén, ha úgy alakul, akkor legyen ebben egy további kör, aki
ezzel foglalkozik, de szerintem a vitában mondjuk el a véleményünket.
Én azt gondolom, hogy az lenne inkább a jó. Tehát, hogy kicsit eltér
attól, amit a Bárdos Judit javasol.
Dr. Bárdos Judit asszony, fõtitkár, Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete:
Semmiféle joganyagunk, háttéranyagunk nincsen az egy per egyes oktatást
illetõen. Tehát, semmiféle olyan segédanyagot nem kapott egyetlenegy
érdekképviselet sem, amely az egy per egyes oktatásnak a tartalmát,
létjogosultságát, stb., tárgyalja. Ez, így kínos olyasvalamirõl
vitatkozni, amit nem ismerünk tartalmilag.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Jó. Akkor, ezt is értem, de az a javaslatom, hogy legalább azt
fogalmazzuk meg, hogy mire volna igény. Jó? Tehát, hogy én azt kérem,
hogy a kettõt úgy kezeljük, hogy a vitában mind a kettõrõl beszélünk,
megfogalmazzuk, hogy mi az igény és akkor utána tárgyalunk arról, hogy,
hogyan tovább. Nevezetesen errõl, hogy munkabizottság ebben dolgozzon.
Én így el tudom fogadni, hogy akkor így történjen a vita. Más ehhez?
Nincs. Köszönöm, akkor az elsõ napirendi pontot, illetve az egyetlen
napirendi pontot megkezdjük. Tiborcz úr, kérem!
Dr. Tiborcz János úr, humánpolitikai helyettes államtitkár:
Köszönöm szépen. Hölgyeim és Uraim! Dr. Bárdos Judit felvetésével
kezdeném. Maga a javaslat, az elõterjesztés, az kifejezetten a
rendészeti szakközépiskolai rendszer átalakításáról szól. Kétségtelen,
hogy az I-es pontban szerepel kitétel az egy plusz egyes oktatási
rendszerre történõ átállásra, de ez a mai javaslat, az kifejezetten
rendszer-átalakításról szól és nem az egy plusz egyes rendszerrõl és
azért is nem szerepel ebben az anyagban azzal kapcsolatos részletes
elõterjesztés. Az mindenki elõtt köztudott, hogy a „levegõben már benne
volt”, hogy itt rendészeti szakközépiskola megszünik és akkor Sopron és
Körmend volt az a két célzott iskola, amely a megszüntetés sorsára
jutott volna. Aztán született egy kormánydöntés, amely azt tartalmazza,
hogy egy rendészeti szakközépiskolát meg kell szüntetni. Egyrészt ezek.
Másrészt, pedig azok az okok, hogy az Oktatási Fõigazgatóság
költségvetését is érintette a takarékossági intézkedés. Ezek, ketten
együtt jelentették azt a feladatot, hogy a rendészeti oktatás
rendszerét ebbõl a szempontból is át kell alakítani. Az a javaslat,
amely Önök elõtt szerepel, ez túlmutat azon, hogy egy rendészeti
szakközépiskolát szüntessünk meg. Ez ennél jóval részletesebb és
átfogóbb javaslat. Mi úgy gondoljuk, hogy ezzel a megoldással sokminden
szempontnak eleget teszünk. Anyagi szempontoknak is, szervezeti
szempontoknak is, és annak is, hogy a fluktuáció tavalyi alakulása
kapcsán a rendészeti képzés már ennyi helyen nem indokolt. Tehát, a hét
rendészeti szakközépiskola gyakorlatilag már olyan képzési kapacitással
rendelkezik, amelyre – lehet, hogy nagyon drasztikusan hangzik, – de
szerintünk már nincs szükség. Az idei beiskolázási létszám, 500 fõ
rendõrtanuló és 350 fõ határrendész-tanuló. A lemorzsolódási létszámra
is tekintettel, ugye ez 570 rendõrtanuló és 390 határrendész-tanuló
beiskolázását jelenti. Ekkora oktatási kapacitás már nem szükséges
ahhoz, hogy ennyi tanulót képezzen a rendészeti középfokú oktatás.
Ezért mi úgy gondoltuk Jenei államtitkár úrral, hogy ebben a formában
javasoljuk a Belügyi Érdekegyeztetõ Tanács elé terjeszteni azt a
koncepciót, amely szerintünk a kiindulási alapja lehet a rendészeti
középfokú oktatás rövid távú átalakításának. Köszönöm szépen.
Jenei Zoltán úr, közgazdasági és informatikai helyettes államtitkár:
Köszönöm Elnök Úr. Csak nagyon rövid kiegészítést szeretnék tenni.
Elmúlt hónapokban hihetetlen bizonytalanság volt a szektoron belül,
nagyon sok telefon érkezett hozzám is, és tudom azt, hogy nem nagyon
lehetett megnyugtató választ adni ezekre a kételyekre. Viszont több
alkalommal BÉT ülésen is elmondtam, hogy meggyõzõdésem szerint nem
lehet úgy dönteni egy-egy iskola sorsa fölött, egy-egy létesítmény és
az ott dolgozó állomány sorsa fölött, hogy csak egyetlen szempontot
veszünk figyelembe. Ebbõl következõen az elmúlt hetekben megnéztük
minden egyes iskolánál a kihasználtságot, a költségvetési helyzetet, a
mûködtetést. Személyesen is több iskolát megnéztünk, amelyet még
korábban nem ismertünk. Áttekintettük az oktatási rendszernek a
színvonalát, ott nagyon sok, egyébként fontos tapasztalatot is hozott.
Mindezek hatására együttesen született ez a javaslat. Az
elképzelésünknél nem az volt a szempont, hogy létszámleépítést végre
kell hajtani az oktatási szektoron belül, nem az volt csak a
meghatározó, hogy valamelyik iskola bezárásra kerüljön, hanem tényleg
szerettünk volna olyan elképzelést letenni az asztalra, ami tartalmi
változást is magában hordoz. Legyen egy olyan hatékony iskolai
szerkezet, ami magában hordozza azt, hogy a fejlõdésre, a fejlesztésre
is jut lehetõség. Tény, hogy ez nagyon kemény tárgyalásokat is
eredményez majd. Az is igaz, hogy egzisztenciákat fog érinteni, de én
úgy gondolom, hogy ez a mostani elképzelés, figyelembe véve a
határõrség korábbi igényeit, elfogadva a rendõrségnek az elképzeléseit,
összességében egy olyan rendszer alapjait teremti meg, ami hosszabb
távra megnyugtató környezetet teremt végre. Azt hiszem, hogy mindenki,
aki ezzel a kérdéssel foglalkozott az elmúlt években, igényelte azt,
hogy ez megteremtõdjék. Gondolom, hogy egy-egy részén, egy-egy elemén
lehet akár változtatni, ehhez viszont az szükséges, hogy a
munkavállalói oldal képviselõi ehhez a saját észrevételüket
hozzáfûzzék. Köszönöm szépen.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Köszönöm szépen. Én azt javaslom, hogy elõször, ha van kérdés, akkor a
kérdéskört nézzük meg, és utána észrevétel, javaslat, vélemény. Kérdés?
Parancsoljon!
Dr. Bárdos Judit asszony, fõtitkár, Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete:
Kérdések. Az elsõ kérdésem, hogy mi indokolja a megmaradó iskolák
önállóságának, jogi önállóságának a megszüntetését és a budapesti
Adyliget, mint központi iskola alá tagiskolákként való rendelését?
Második kérdés, hogy hordoz-e ez magában olyan veszélyt, hogy ettõl a
perctõl kezdve az adyligeti központi iskola igazgatója dönthet úgy,
hogy bármikor, bármelyik rendészeti szakközépiskolát, mint tagiskolát
bezárattathatja, átalakíthatja, a költségvetését megkurtíthatja, hiszen
õ rendelkezik ezekkel a jogosítványokkal. Kettõ. Ugye, Ön említette,
hogy egzisztenciális kérdéseket felvet ez az átalakulás. Az anyag
szerint megszünik Sopron, megszünik Csopak, amely már majdnem megszünt,
hiszen igazából oktatás nem nagyon zajlik ott, és a Budapesti
Rendészeti Szakközépiskola is föltelepül Adyligetre, kvázi bizonyos
tevékenységi kör megszünik nála természetesen. Szeretném tudni, hogy a
megmaradó, hogy melyik iskolákból történik a hivatásos, a
köztisztviselõi és a közalkalmazotti oktatói és háttérintézményi
kollégáknak a munkahelyi megszünése, illetve hogyan kíván gondoskodni a
Belügyminisztérium, mint az ágazat irányító, hogy a legkisebb
érdeksérelemmel járjon ez az egész ügy? Egyenlõre ezt a két kérdést
szeretném.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Másnak van-e kérdése? Kertész úr! Parancsoljon!
Kertész László úr, elnök-ügyvivõ, Hivatásos Tûzoltók Független Szakszervezete:
Az lenne a kérdésünk a HTFSZ részérõl, az anyagból egyértelmûen nem
derül ki, hogy a Belügyminisztérium Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
helyzete, jogállása, hogyan változik, vagy nem változik. Számunkra
felfoghatatlan lenne az, hogy egy szakközépiskola alá rendeljünk olyan
intézményt, ahol tisztképzés is folyik. Nem hiszem, hogy ez egy jó
megoldás lenne. Ez az intézmény közel száz éve tûzoltó tiszteket,
tûzoltókat képez, most betagosítani más szervezetbe, az önállóságát
elvenni, nem biztos, hogy ez megfelelõ, hiszen már így is megértük a
tavalyi évben, hogy egyetlen tollvonással megszüntették a tûzoltó
szakmunkásképzést, amit szakszervezetünk sérelmezett, ennek ellenére a
véleményünket nem vették figyelembe. Annak idején évekig küzdöttünk,
mind mi, mind a szakma azért, hogy az Országos Képzési Jegyzékbe
bekerüljön, mint szakma a tûzoltó. Ez ma már ugye, képzés hiányában
nincs, hiába van az OKJ-és jegyzékben. Köszönöm.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Köszönöm. Ackermann úr! Parancsoljon!
Ackermann János úr, fõtitkár, Határõrségi Dolgozók Szakszervezete:
Köszönöm szépen. Egyetlenegy rövid kérdésem lenne, hogy például Sopron
esetében, hogyha a határõrség átveszi ezt az objektumot és magát az
iskolát, akkor kap-e státusokat? Tehát központilag kap-e státusokat,
vagy valamifajta anyagi támogatást, ennek mûködtetéséhez? Elsõ fele a
kérdésnek. A másik fele pedig, valószínûsítve van, hogy itt egy
létszámcsökkenésnek kell, létszámcsökkenés lesz. Ennek ki biztosítja a
fedezetét? Köszönöm.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Köszönöm. Géza! Parancsolj!
Pongó Géza úr, fõtitkár, Független Rendõr Szakszervezet:
Köszönöm. Nagyon sok kérdés elhangzott már, nem szeretném ismételni a
kérdéseket. Az egyik nekem is gazdasági jellegû lenne. Az anyagból
kiderül, hogy a csopaki szakközépiskola, hogyha megszünik, akkor az
ORFK-hoz kerül átadásra. Az Országos Rendõr-fõkapitányságnak lesz-e egy
plusz kerete erre biztosítva, hogy üzemeltesse ezt az intézményt
tovább, mert valamilyen szinten üzemelni fog és ez is pénzbe fog
kerülni, vagy a jelenlegi költségvetésbõl kell ezt kigazdálkodni, és
ugyanaz a kérdésem a határõrségnek átadott objektum részérõl is. A
másik, pedig a személyi állományt érintõ kérdés, amit fel szeretnék
vetni. Nos, jelen pillanatban megvannak különbözõ beosztások a
szakközépiskolánál. Tanári, fõtanári, szakcsoportvezetõ és így tovább.
Ehhez a struktúrához kívánnak-e nyúlni, vagy szeretnék-e ezt a
rendszert megváltoztatni, vagy nem? Valamint, egy érdekes kérdéskört
vet az is fel, hogyha egy központosított iskola üzemelne tovább,
mondjuk egy adyligeti központosított iskola, mint kvázi
vezérlõ-szervezet, akkor az Oktatási Fõigazgatóság és ez a vezérlõ
szervezet milyen összhangban lesz? Tehát, szükség van-e az egyikre,
szükség van-e a másikra? Ez egy érdekes kérdés, hogy ki, kit irányít,
hogyan irányít, hogyha már csak egy irányítás lesz, akkor dupla
irányítás lesz ugyanarra az egy iskolára? Köszönöm szépen.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Kérdés még? Nincs. Köszönöm szépen. Akkor elõször Tiborcz úr. Parancsoljon!
Dr. Tiborcz János úr, humánpolitikai helyettes államtitkár:
Néhány anyagi jellegû kérdést egy csokorban szeretnék megválaszolni. A
VIII-as pont ugye, a javaslatban arról szól, hogyha ezt a rendszert,
ezt a felépítési rendszert a BÉT elfogadja, akkor jönnek azok a
részletkérdések, hogyha megszûnik Csopak, megszûnik Kerepesi út,
megszûnik Sopron, akkor honnan, hova, ki, a határõrségnek mennyi ember
kell ahhoz, hogy mûködtesse Sopront, a rendõrségnek mennyi ember kell
ahhoz, hogy mûködtesse Csopakot. Mi lesz a Kerepesi úti rendõroktatói
állománnyal, hogy viszonyul ez ahhoz, hogy Adyligeten alapvetõen
rendõrképzés lesz és nem határõrképzés. Mi lesz az adyligeti
határõroktatókkal, hogy viszonyul ez a körmendi határrendész képzéshez.
Ezt mi egy második fázisban gondoljuk megtárgyalni és részletesen,
amikor, nem tudom jegyzõkönyvön kívül mondjam-e? Április 8-én lesz
Janza tábornok úr 57 éves. Õ eléri a szolgálat felsõ korhatárát, ezért
a dolgok jelenlegi állása szerint nyugállományba fog vonulni. Új
fõigazgató lép az Oktatási Fõigazgatóság élére, akivel mi úgy
gondoljuk, hogy ezeket a részletkérdéseket már kidolgozzuk és újra,
ahogy itt is megfogalmazzuk az érdekképviseletek, és az országos
parancsnokok bevonásával kívánjuk ezeket a részletkérdéseket
megtárgyalni. Ugyanis, a közoktatásról szóló törvény szerint ezeket a
lépéseket a szorgalmi idõszakok között lehet csak megtenni. Tehát,
június 30-ig nekünk ki kell dolgozni pontosan azokat a
részletszabályokat, hogy a személyi állománnyal mi lesz a helyzet, mi
lesz a költségvetéssel, tehát, mondjuk Csopakkal és Sopronnal együtt,
ahogy itt írjuk, mennyi költségvetést ad át a Belügyminisztérium az
ORFK-nak és a Határõrség Országos Parancsnok-ságának. Konkrétan hol
lesz az a 117 fõs létszámcsökkentés, amelyet a kormányzati
létszámcsökkentésre vonatkozó döntésbõl akkor is meg kellene
valósítani, hogyha egyáltalán nem nyúlnánk hozzá a szakközépiskolai
rendszerhez. Tehát, itt 117 fõs létszámcsökkentést június 30-ig, a
tanév végéig meg kell valósítanunk mindenféleképpen. A jogi önállóság
az számunkra azért merült fel, mert most ugye, úgy hirdetjük meg az
iskolákat, hogy Sopron, Körmend, stb., ez a hét rendészeti
szakközépiskola és, ha oda vesszük fel, akkor az jogilag ugye
bonyolultabb, ide küldeni, oda küldeni. Egy szakközépiskolába történik
a felvétel, és ennek alapján majd a szakközépiskola igazgatója dönti
el, hogy ki, melyik iskolában fog tanulni. Ennek ez a motivációja.
Egy rendészeti szakközépiskola igazgatójának ilyen jogosítványai
nincsenek. Eddig sem voltak egynek sem, ezután sem lesz az adyligeti
szakközépiskola igazgatójának. Oktatási Fõigazgatóság az azért marad,
mert az anyagban ugye, mi nem szólunk a KOK-ról, szándékosan nem
szólunk a KOK-ról, mert nem kívánunk hozzányúlni. Nem szólunk a
NOK-ról, tehát a Nemzetközi Oktatási Központról, mert ahhoz sem
kívánunk hozzányúlni. Itt kifejezetten a hét rendészeti
szakközépiskoláról szól a történet és az Oktatási Fõigazgatóság
alárendeltségében marad a rendészeti szakközépiskola és annak három
tagintézménye, a törvény szerint ugye, kihelyezett tagozat köznyelven,
marad a NOK és marad a KOK. Az egy másik kérdés, hogy a rendszerbe
évente bejövõ körülbelül 300-350 tûzoltónak az a képzése, amely két
hónap gyakorlat és két hónap elméleti képzés, ez az úgynevezett, ahogy
Te fogalmaztál Laci, hogy tûzoltó szakképzés, az egy másik történet
lesz, amelyen el kell gondolkodni. Érdemes-e otthagyni a megyei
katasztrófavédelmi igazgatóságoknál ezeket a képzéseket, vagy
valamilyen formában egységesíteni lehet. Azt mondja az OKF, hogy évente
olyan 300-350 fõ között van. Biztos, hogy az év második felében az új
fõigazgatónak azon is el kell gondolkodnia, hogyan lehet ezt
egységesíteni. A megyei katasztrófavédelmi igazgatóságoknál fölmerül az
akkreditáció hiánya, a megfelelõ oktatói gárda hiánya, a megfelelõ
anyagi, technikai kiképzõbázis hiánya. Tehát, ez egy teljesen másik
történet. Ez a rendészeti szakközépiskolákon kívül esõ kérdés.
Kap-e a Határõrség státusokat, az ORFK státusokat? Ez megint annak a
kérdése, hogy amikor eldöntöttük a rendszert, akkor a
részletkérdésekben, hogy mennyi, hány fõ kell ahhoz a Határõrségnek,
hogy mûködtesse Sopront, mennyi kell az ORFK-nak ahhoz, hogy mûködtesse
Csopakot. Egyébként Csopakon 64 rendõrtanuló kezdené meg szeptemberben
a második évet. Ugye, oda elsõ évfolyamot már nem vettünk fel. Csopak
ettõl függetlenül is egy kifutó állapotban van. Csopaknak meg kellett
volna találni akkor is az új funkciót, hogyha a rendészeti
szakközépiskolai rendszerhez semmilyen formában nem nyúlnánk hozzá.
Voltak ugye elképzelések, rekreációs központ, továbbképzõ központ. Mi
úgy gondoljuk, hogy az ORFK-nak ez egy olyan lehetõség, hogy a saját
kiképzõbázisát ezen meg tudja oldani és más rendvédelmi szerveknek,
vagy belügyi szerveknek is igénybe tudja, felhasználásra át tudja adni.
Ki biztosítja a létszámcsökkentés fedezetét? Ez eddig is úgymond,
belügyi költségvetésbõl ment, ez a 117 ember akkor még a
Belügyminisztérium Oktatási Fõigazgatóságának állományához tartozik,
habár, ebben talán Jenei úr hitelesebben tud válaszolni erre a
kérdésre.
Ugyancsak ez a, Csopakon lesz-e az ORFK-nak kerete? Ez a következõ
fázis, hogy akkor a költségvetésekbõl mi kerül átcsoportosításra,
hiszen nyilván Csopakra is van az Oktatási Fõigazgatóság
költségvetésében egy bizonyos hányad.
A szakközépiskolai struktúrát ebben a formában, hogy fõtanárok,
tanárok, közalkalmazottak, egyebek, ez a javaslat nem érinti. Ha az új
fõigazgatónak esetleg van oktatási koncepciójában változás, akkor
elképzelhetõ, hogy ilyen lesz, de én azt gondolom, hogy ez a szervezet,
vagy ez a szerkezeti felépítés, hogy fõtanárok, tanárok, egyebek
vannak, nem hiszem, hogy ezen változtatni kellene.
Az Oktatási Fõigazgatóság jövõje egy nagyon izgalmas kérdés és
megmondom õszintén, felvetõdött, hogy mi legyen az Oktatási
Fõigazgatóság jövõje. Felmerült olyan változat is, hogy szûnjön meg és
legyen egy Oktatási Fõosztály. Csak ugye, a Központi Igazgatás létszáma
a kormányhatározattal meghatározott. Ezt bõvíteni elég körülményes
lenne Miniszterelnöki Hivatalon és a Kormányon keresztül, hogy egy
viszonylag jelentõsebb létszámú fõosztállyal bõvítsük a Központi
Igazgatás létszámát, úgyhogy egyenlõre mi a NOK, a KOK és a rendészeti
szakközépiskolai hálózat kapcsán pillanatnyilag nem gondolkodunk azon,
hogy az Oktatási Fõigazgatóságot megszüntessük. Köszönöm szépen.
Jenei Zoltán úr, közgazdasági és informatikai helyettes államtitkár:
Szeretnék egy kicsit visszakanyarodni ahhoz, hogy ennek az anyagnak
vajon mi a rendeltetése és miért gondoltuk, hogy a lehetõ leggyorsabban
azt BÉT ülés keretében megtárgyaljuk és lehet, hogy egy kicsit már
ismétlésnek is tûnik. Valóban az volt a fõ célja, hogy az Oktatási
Fõigazgatóságon belül dolgozó állomány egy részét legalább tudjuk
megnyugtatni. Ami itt fektetve van, azon semmiképp nem szeretnénk
kedvezõtlenebb irányba elmozdulni, ezen inkább csak pozitív irányba
lehet még változtatásokat végrehajtani, de „zuhanjon le a hatalmas kõ”
a körmendi állománynak a szívérõl. Tudjuk megnyugtatni a Sopronban,
Csopakon dolgozók egy jelentõs részét is, Miskolcon és Szegeden mit
szeretnénk megvalósítani, derüljön ki. Való igaz, hogy nagyon sok
részletkérdésre még nem ad választ. Az, hogy ezeknek a
létesítményeknek, az ott dolgozók, tehát a Csopak, Sopron és Budapest
mi lesz a sorsa, ahhoz az kell, hogy a fogadó intézményekkel kezdjünk
el részletesebb tárgyalásokat folytatni. A jelenlegi állapotot tudjuk,
de modellezni kell azt is, hogy július 1-jétõl, szeptember 1-jétõl mi
fog történni. Ezt követõen derül ki, hogy hány státus, hány ember lesz
ténylegesen érintett. Elhangzott 117 fõs létszámcsökkentésnél az
érintettek egyszerû költségeit a központi költségvetés tartalékából,
legalábbis részben, meg fogják finanszírozni. Ez ugyanúgy fog
viselkedni, mint tavaly év végén az elbocsátáskor. Amennyiben, az
átszervezéssel egyidejûleg további elvándorlás lesz, illetve a
vezényelteket a fogadó intézmények, majd megnézzük, hogy tovább tudják
foglalkoztatni, vagy nem, akkor a felmerülõ egyszerû költségeket
Oktatási Fõigazgatóságnak kell még kigazdálkodnia és teljesen logikus,
hogyha az ingatlan átkerül a rendõrséghez, illetve a határõrséghez,
akkor az idõarányos üzemeltetési költségeket viszik magukkal. Tehát,
szó nincs arról, hogy akkor üres pénztárcával kapná meg más, bármelyik
országos hatáskörû szerv. Még egy nagyon fontos szempont volt, amikor
ezt a javaslatot összeállítottuk. Szeretnénk elkerülni azt, hogy
bármilyen formában vagyonfelélés szaga, érzete lenne ennek az
átalakításnak. Tehát, ezért is próbáltunk minden egyes létesítménynél
valamilyen jövõbeni funkciót találni. Sopronnál meggyõzõdésem, hogy a
Schengen program keretében fejlesztéseket, átalakításokat, elhelyezési
körülmények javítását meg lehet valósítani. Nagyon remélem, hogy
Csopakon majd szépen, fokozatosan, ami még ott hiányzik ahhoz, hogy egy
ilyen rendõrségi oktatási továbbképzési központ legyen, meg lehet majd
valósítani és ugye, a Kerepesi út sem kerül eladásra, hanem nagyon
fontos funkciót fog betölteni a rendõrségi szakmai fejlesztési
elképzelések keretében. Köszönöm szépen.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Köszönöm szépen. Az elhangzottakról a reagálás és akkor utána a
vélemények, észrevételek, és javaslatok. Még mindig kérdés.
Parancsoljon!
Dr. Bárdos Judit asszony, fõtitkár, Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete:
Tiborcz úrhoz. Szóval az megnyugtat engem, hogy jelenleg csak 117
kollégának az elküldésérõl van szó, mert ez a lényege az egésznek.
Létszámcsökkentésrõl. Igazából december 31-ig 277-et kell az Önök
elõterjesztése szerint elküldeni és ez nem egy olyan munka, amelyet 24
óra alatt meg lehet oldani. Tehát, azok a kollégák, akik ezt az anyagot
ismerik, mert valaki feltette az Internetre és rögvest elkezdték
nézegetni, hogy ez igazából hány embernek az elbocsátását takarja, már
jelezték, hogy kérem szépen 277 ember, és igenis, ma kérdezzük meg,
hogy ez a 277 embernek az elküldése, az milyen intézményi körbõl
történik. Tehát, nem tudunk arra várni, elnézést Államtitkár Úr, hogy
majd jön egy új oktatási igazgató, hiszen, aki beáll egy új
munkahelyre, annak kell egy ismerkedési idõ, míg megismerkedik ezzel a
feladattal, amikor megismerkedik a feladattal, akkor már lassan itt van
a tanévnek a vége és, ha a tanévnek vége van, akkor csak szorgalmi
idõszakban lehet a kollégákat elküldeni, akik oktatással vagy az
oktatás feltételeinek a biztosításával foglalkoznak. Magyarul, marad
július-augusztus hónap. Tehát, mi az a végsõ határidõ, amikor mi,
érdekképviseletek megtudhatjuk, hogy a 277 fõ, az honnan kerül
elbocsátásra?
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Pillanat. Van-e még kérdés? Parancsoljon Géza!
Pongó Géza úr, fõtitkár, Független Rendõr Szakszervezet:
Ha már a kérdéseknél tartunk még, akkor nekem is lenne egy kérdésem. Mi
a koncepciója annak, hogy pont Körmendre tesszük a határõrképzést az
országban, mikor õk pontosan a határõrség szintjén a keleti területet
bõvíti. Tehát, a dunántúli szakaszon a határövezet, mint olyan teljesen
le fog csökkenni és pontosan a keleti régiókból kell utaztatni és onnan
kell az embereket képezni, mert ott fognak dolgozni a jövõ idõszakban,
nagy valószínûség szerint.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Más kérdés még? Parancsoljon Tiborcz úr!
Dr. Tiborcz János úr, humánpolitikai helyettes államtitkár:
Az én elképzeléseim szerint az új fõigazgatónál nem „ismerkedési est”
lesz április 9-e és június 30-a között. Én úgy gondolom, sikerült olyan
személyi javaslatot, javaslatokat tennünk, hogy az új fõigazgatónak
azért nagyon nem kell ismerkedni ezzel a területtel. Én, illetve mi
azt, most megmondani, hogy ezt a 277 embert honnan, azt azért nem
tudjuk, mert, ha Önök azt mondják, hogy ezt a szervezeti felépítést
elfogadják, akkor lehet azt mondani, hogy akkor konkrétan emberekben,
státusokban gondolkodva, ha azt mondják, hogy ez a szerkezet így nem
jó, akkor nekünk egy teljesen új szerkezetet kell esetleg kidolgozni és
akkor az nyilván azonnal más embereket érinthet, de Judit, most nem
lehet megmondani, ma, pénteken délután, hogy ez a 277 ember honnan. Ma
nem, de nyilván június 30-ig, a tanév végéig már részletesen, pontosan
mindent tudnunk kell, hogy a két szorgalmi idõ között fennmaradó idõben
jogilag minden lépést meg tudjunk tenni. Tehát, a legvégsõ határideje
június 30-a már csak az lehet, hogy ott minden eldõlt, státusok,
létszámok, emberek, egyebek. De, ezt most én, nem merem azt mondani
Önnek, hogy április 12-én akkor le tudunk ülni és errõl tárgyalni. Én
úgy gondolom, ha Önök ezt a szervezetet elfogadják, vagy ezt a
szervezeti felépítést elfogadják, akkor lehet azt megmondani, hogy
reálisan mennyi idõ kell nekünk ahhoz, hogy ezt kidolgozzuk és újra a
Belügyi Érdekegyeztetõ Tanács elé hozzuk, de ezt ma megmondani
pontosan, státusokra, iskolákra nem lehet.
Fõtitkár úr kérdése, miért Körmend marad és miért? Egyrészt Körmenden
folyik talán az egyik legszínvonalasabb határrendészeti képzés. Amit
nem szabad elfelejteni, Körmenden folyik egy olyan határõri,
határrendész képzés, ami egyetlen más iskolában sem, ez az úgynevezett
távoktatás. Csak a Körmendi Rendészeti Szakközépiskola állt rá a
távoktatási rendszerre, ez évente, egy olyan 1000-1300 már rendszerben
lévõ határõrnek a kiképzését és bizonyítványhoz jutását jelenti. Ehhez
az anyagokat a Körmendi Rendészeti Szakközépiskola oktatói gárdája
dolgozta ki és csak õk is használják, ezeket õk intézik, tehát õk
csinálnak távoktatást. Van egy másik oldala is a történetnek, de ez
inkább már Jenei úr oldala lenne. Van egy nagyon komoly épület és
technikai bázis. Felmerült Körmend megszüntetése, nem tagadjuk. Kérdés
az, hogy mit tudunk kezdeni a körmendi épületekkel, földterülettel,
lõtérrel, sportcsarnokkal? Nem szeretnénk, vagy nem szerettünk volna
Hévíz, Park utca sorsára jutni, mert ugye tudjuk, hogy 93 óta Hévíz,
Park utca ott áll üresen és csak „az enyészet foga rágja”. Ha ezt a
jelentõs körmendi bázist nem tudjuk kihasználni, akkor csak a pénzt
viszi az állagfenntartás, az épületõrzés, egyebek. Azt valószínûleg a
jelenlévõk közül kevesen tudják, hogy Körmenden ezt az
objektumegyüttest piacra dobni nem lehet, illetve lehet, de nincs rá
fizetõképes…
(KAZETTAFORDÍTÁS)
… Körmendrõl kivonult a tõke, gyakorlatilag a munkanélküliség nagyon
magas. Ezzel Körmenden önmagunkat is és az ott dolgozó embereket is
teljesen lehetetlen helyzetbe hoztuk volna és, ami számunkra azért
nagyon lényeges, amivel kezdtem, hogy egy nagyon komoly oktatói
kapacitás van Körmenden. Nagyon sok feltétel nagyon jól adott. A
távoktatás csak ott mûködik, tehát, ha ezt a két szempontrendszert
egymás mellé teszem, akkor az a felvetés, hogy valószínûleg többen
jönnek majd esetleg keletrõl, de ugye, azért keleten ott marad Miskolc
és Szeged a határrendész képzésre, Budapest és a Dunántúlról azért
vannak jelentkezõk. Ez addig, amíg a Határõrségnek ekkora
utánpótlás-kapacitásra szüksége van, addig mi úgy gondoljuk, hogy ezt a
körmendi bázist fenn kell tartani. Köszönöm szépen.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Köszönöm szépen. Akkor most észrevételek, vélemények és javaslatok
körét nyitom meg, amennyiben van ilyen, vagy hogyha még esetleg kérdés
van, vagy az elhangzottakra kíván valaki konkrétan reagálni, akkor erre
megvan a lehetõség.
Akkor most néhány formai dolgot döntsünk el. Ugye, itt nekünk
kötelezettségünk az, hogy az érdekegyeztetõ fórumon ezt a javaslatunkat
bemutassuk, errõl tárgyaljunk. Ezt megtettük. Azt gondolom, hogy azért
egy nyilatkozat erejéig jó lenne, ha a munkavállalói oldalról
tájékozódhatnánk, hogy egyébként a beterjesztett javaslathoz, hogyan
viszonyul és, hogy van-e, akkor plusz javaslata. Én a következõt
gondoltam itt végig, amíg a kérdésekre a válaszok voltak és egy kicsit
azt gondolom, hogy talán az együttgondolkodást segíti. Nagyon nehéz
helyzetben vagyunk, hiszen, mert mindig az a kérdés, hogy a tyúk és a
tojás esete. Ha kidolgozunk valamit, de ez azért, akkor ugye ahhoz több
ember kell, ez akkor mindig kiderül. Akkor az a vád ér minket, hogy, de
itt már egyes dolgokon gondolkodnak, meg irogatnak emberek, meg
számolnak és akkor micsoda dolog az, hogy nem kérdezzük meg a
szakszervezeteket. A másik probléma az az, hogyha idehozunk valamilyen
javaslatot, de nincs végigszámolva, akkor meg ugye, nem tudunk mindig
választ adni azokra a kérdésekre, amik felmerülnek. Tehát, ezt a
problémát mindig magunk elõtt görgetjük, de azt gondolom, hogy ezzel
azért lehet békésen együttmûködni. Én azt tudom megfogalmazni és a
javaslatból is az derül ki, valamint ugye, az eddigi kérdésekbõl, hogy
igazán érdekeltek vagyunk a rendszerszerû gondolkodásban, erre teszünk
most javaslatot és érdekeltek vagyunk abban, mind a két oldal
kölcsönösen, hogy ez gazdaságosan mûködjön. Én azt gondolom, hogy ez
mindannyiunk érdeke. Érdeke a munkavállalói oldalnak is és a munkaadói
oldalnak is. Én fontosnak tartom, hogy ebben a javaslatban azért mi
bizonyos értékek megõrzése mellett tesszük le a javaslatunkat.
Egyrészrõl, ahogy itt szó is volt egyébként Körmend kapcsán, a magas
színvonalú képzés megõrzése mellett tesszük le a javaslatot. Ugye,
ahogy Csopakról volt szó, hogy már ott egyébként is egy kifelé haladó
képzés van. Körmenden azokat az értékeket szeretnénk megõrizni, ami a
távmunkáról és egyébrõl szól, amirõl Tiborcz úr itt az elõbb szólt. Én
azt gondolom, hogy meg kell, hogy õrizzük azért azt, hogy az a képzés,
ami jelenleg folyik a rendészeti középiskolákban, ez az uniós
csatlakozás után egy EU konform képzési színvonalat tudjon biztosítani.
Ahol nincs, ott pedig ennek a kialakítása legyen a célunk. Én azt
gondolom, hogy az is fontos, ami az elején itt elhangzott, talán
kevésbé hallották meg a jelenlévõk, hogy a végzõs hallgatók számára,
vagy a középiskolát végzettek számára és a fõiskolát végzettek számára,
a munkaerõpiacon megfelelõ helyet tudjunk biztosítani, hiszen azért ez
egy eléggé zárt, ezt csak azért mondom, mert azt gondolom, hogy ez
igazán az érdekképviseleti oldalnak az érdeke, ugye, errõl szólt az
elején Tiborcz úr, amikor ezt az új rendszert említette. Én úgy
érzékelem, hogyha abban is egyetértünk, hogy érdekünk, hogy a
bizonytalanság a lehetõ legrövidebb ideig tartson. Sõt a
bizonytalanságot minél hamarabb oszlassuk el a különbözõ területeken.
És persze érdekeltek vagyunk abban is, hogy az érintettek legszélesebb
körével ezt egyeztessük. Most itt a hallgatóktól kezdve, egészen a
tanárokig, a technikai személyzeten keresztül, de egyébként ide
tartoznak a szervek vezetõi és az én gondolkodásomban, ide tartoznak a
megyei munkaügyi központok és ide tartoznak a megyei önkormányzatok is,
illetve az adott önkormányzatok képviselõi is, hiszen õket is érinti
ez, most ez persze nem olyan szakmai értelemben, mint minket, de
helyben ez érinti õket. Én azt gondolom, hogy azt megfogalmazhatjuk a
magunk számára, hogy a cél, az az lehet, hogy 2004. szeptemberétõl már
ez az új rendszer kezdjen el mûködni. Ha ezekben egyet tudunk érteni,
akkor azt gondolom, hogy többé-kevésbé az, amit itt most letettünk
javaslatként, ez tükrözi ezeknek a szempontoknak, értékeknek megõrzését
és azt az együttmûködést, amire itt most javaslatot tettünk. Még egy
kérdés, tessék parancsolni!
Dr. Bárdos Judit asszony, fõtitkár, Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete:
Igen. Mert ezt fel kell tennem, itt velem a kollégák Miskolcról,
Körmendrõl és Adyligetrõl vannak. Tehát a kérdés a következõ. Miért
pont Adyliget lesz a központi iskola? Tehát mi indokolta, hogy
Budapesten Adyliget legyen a központi iskola? Kérdés, miért nem például
Miskolc, mint a legnagyobb rendészeti szakközépiskola. Egy racionális
választ szeretnék, nem azért, mert, hogy ez Budapest. Igen. Nem így
gondoltam. Az is lehet, egyébként ez is válasz.
Dr. Tiborcz János úr, humánpolitikai helyettes államtitkár:
Miért lenne más? Én úgy gondolom, Adyligetet az is predesztinálja talán
a központi iskolára, hogy ugye, Adyligettel más elképzelései is vannak
a Belügyminisztériumnak, ez Schengen, illetve az európai uniós
csatlakozás kapcsán lenne ott egy komolyabb bázis és ezért indultunk ki
abból, hogy Adyliget lenne a központi iskola. Még egy gondolat.
Körmendrõl elfelejtettem. Nem feltétlenül kell Körmendnek örökidõkig
határrendész-képzéssel foglalkoznia. Ha olyanná alakul a Határõrség
utánpótlása, hogy azt mondjuk meg tudja oldani Miskolc, Szeged, akkor
Körmendet át lehet alakítani rendõrképzésre is és akkor Dunántúlnak van
egy rendõrképzési bázisa, de kár lett volna „elkótyavetyélni” azt az
anyagi, technikai hátteret, amely Körmenden megvan. Köszönöm.
Dr. Bárdos Judit asszony, fõtitkár, Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete:
Tehát, miután a Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete kérte,
hogy az iskolaügy kerüljön ide a BÉT ülés elé, ezért megköszönjük, hogy
elég gyorsan reagált a munkáltatói oldal erre a kérésünkre és talán
megelõzhetõ egy nagyon negatív, munkavállalói rossz hangulatnak a
kialakulása, illetve egy már meglévõ kételytömegnek a nyugvópontra
kerülése. Nem tisztünk, hogy bíráljuk, ilyen szakmaiságát bíráljuk a
munkáltatói oldalnak, intézkedésének, hiszen maga a munkáltató, „mert
csak úgy döntöttem”, ezzel a szóval is el lehet intézni, hogy miért
Budapesten lett a központi iskola kijelölve. Ezért ha, és amennyiben a
legkisebb munkavállalói sérelemmel történik az átalakulás, akkor
tudomásul vesszük a Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete
nevében a rendészeti iskolaképzés átalakítását. Köszönöm. E téren,
szervezeti téren.
Pongó Géza úr, fõtitkár, Független Rendõr Szakszervezet:
Tisztelt Államtitkár Úr! Az elõterjesztés alapján, valamint a felmerült
kérdésekre adott válaszok alapján, a Független Rendõr Szakszervezet is
tudja támogatni egy új konstrukciónak a megvalósítását. Régen benne
volt már ez a levegõben, végül is beszéltünk már errõl korábban is.
Nézni kell az anyagi helyzetet, racionalizálást és egyebeket, akár még
az európai uniós csatlakozást is. Mindenképpen változásra van szükség.
Itt a kérdések alapján elhangzottak válaszok és ez alapján a válaszok
alapján is és más okokból is megfogalmazódott bennem, illetve bennünk,
már egy kis szakértõi csoport már Független Rendõr Szakszervezeten ezen
belül tárgyalásokat folytatott, hogyha mi lenne abban az esetben, mivel
elhangzott, hogy az Oktatási Fõigazgatóság kvázi, központi irányító
szerepet tölt be ezután is, tehát tulajdonképpen nem változik semmi,
amit tudunk is támogatni, de viszont miért kell egy ilyen központi
iskolát, vagy egy központi létesítményt létrehozni, egy ilyen
decentralizált, valamilyen szerkezetet. Én azt javaslom és talán
gondolkozzunk el rajta, hogy, ha tényleg nem szükséges ennek a sok
iskolának az üzemeltetése a továbbiak folyamán, négy szakközépiskolába
gondolkozunk, akkor legyen ennek a négy rendészeti szakközépiskolának
önálló jogállása, egyforma önálló jogállása, kvázi a Fõigazgatóság
irányítása alatt. Én ezt átgondolásra javaslom, hogy talán beszéljünk
errõl is.
A bevezetésben pedig szó volt arról, hogy csak említsük meg azt is,
hogy az iskolaképzés milyen rendszerû legyen, gondolkozzunk el. Én nem
szeretnék elõreszaladni, hogyha ez a munkabizottság létre fog jönni és
elkezdi ezt a kidolgozó tevékenységet, de az elõzetes beszélgetések
alapján, illetve felmérések alapján a Független Rendõr Szakszervezet a
jelenlegi kétéves rendszert támogatná inkább, mint az egy plusz egyest.
Korábban elõzménye volt már annak, régebben is, hogy egy magasabb
szintû képzésre térjen át a rendészeti szakközépiskola, akkor is kemény
lobbi tevékenység volt ez ügyben, kemény áttérés, felkészülés,
átszervezés és azt hiszem, hogy ez talán bevált napjainkra, abba az
esetbe, hogyha az elméleti és a gyakorlati képzésnek az arányát
megpróbálnánk változtatni, vagy eltolni, talán a gyakorlati képzés
irányába, akkor meg lehet úgy is, hogy talán több gyakorlaton lennének,
mint eddig, de akkor se ez az egy plusz egyes rendszer lenne, hanem egy
hónappal, vagy akár, két hónappal több lenne a gyakorlat a területi
szerveknél, de az elméleti oktatáshoz én azt mondom, hogy nem kéne
hozzányúlni, vagy ennyire strukturáltan, hogy egy év elmélet és egy év
gyakorlat. Tehát, mi inkább a jelenlegi rendszert támogatnánk, de
mégegyszer mondom, hogyha ez a szakértõi bizottság, aki meg fog
alakulni, hogyha egy olyan konstrukciót tesz le, ami ésszerû és
alátámasztott szakmai szempontokból, akkor lehet, hogy azt a verziót is
tudjuk támogatni. Tehát, összegezve, mi tudjuk támogatni ezt az új
struktúrát, egy új struktúra bevezetését, de kérjük, hogy gondolkozzunk
el ezen, hogy mi lenne, hogyha ez a négy rendészeti szakközépiskola
önálló jogállással mûködne a továbbiakban. Köszönöm szépen.
Ackermann János úr, fõtitkár, Határõrségi Dolgozók Szakszervezete:
Én csak a VIII-as pontot szeretném egy kicsit megerõsíteni, hogy picit
látszódjon benne a garancia. Tehát a költségvetési garancia, központi
költségvetési garancia. Gondolkodtam, hogy, hogy lehetne befogalmazni
ezt, de nem sikerült igazán jó megoldást találnom. Köszönöm.
Kertész László úr, elnök-ügyvivõ, Hivatásos Tûzoltók Független Szakszervezete:
A HTFSZ részérõl tudjuk támogatni, mivel a társszervek elfogadják, a
társszakszervezetek, így könnyû helyzetben vagyunk. Mi támogatólag
lépünk föl és gondolom a Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete is,
természetesen. Köszönöm.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Köszönöm szépen. Én úgy érzékelem, hogy annak a kötelezettségünknek,
hogy ugye, egyeztetést le kellett folytatni, ezt megtettük. Azokat is,
azokat a szempontokat is talán úgy el lehet fogadni, amiket itt
megpróbáltam összefoglalni, hogy mi az, amiben mind a két oldal
érdekelt. Viszont a vita során ugye, volt néhány kérdés, ami
felvetõdött, és amire itt a végén kell valamit mondanunk. Azért
nevettem, amikor a Kertész úr azt mondta, hogy õ támogatja ezt a
javaslatot, mert én azért a vitából egy kicsit azt hallottam ki, hogy
lehet, hogy azért kéne egy javaslatot készíteni arra, hogy a
tûzoltóképzést, vagy a katasztrófavédelmi képzést is végiggondoljuk.
Tehát, ha azt el tudja fogadni a másik oldal, hogy, ha már hozzányúlunk
ehhez és aztán ugye, ebbõl elõbb-utóbb végig kell menni, akkor én azt
javaslom itt, hogy elsõ pontként fogalmazzuk meg azt, hogy készüljön
egy javaslat arra, hogy milyen módon, ugye, itt Tiborcz úr már utalt
erre, milyen módon, hogyan lehetne a katasztrófavédelmi képzést, a
tûzoltóképzést racionálisabbá tenni, olyan módon megoldani, hogy
valóban, az új és újabb kihívásoknak meg tudjon felelni. Nekem ez az
elsõ javaslatom, hogy ezzel, ebben értsünk egyet, hogy készüljön egy
ilyen javaslat. A második, amirõl az elején szó volt, hogy az egy plusz
egy éves képzéssel kapcsolatban egy munkabizottság dolgozzon. Mindaz,
amit itt most Pongó Géza is elmondott és nem akarjuk ezt kinyitni, de
üljenek le és nézzük ezt végig, jó, hogy milyen arányban legyen az
elméleti és a gyakorlati képzés, ezt egy plusz egynek hívjuk, vagy más,
tehát, hogy igazán a belsõ tartalmát nézzük végig. Én ezt javaslom,
hogy legyen egy ilyen munkabizottság és annak is az eredményét hozzuk
vissza a BÉT elé és errõl beszéljünk egy alkalommal. Én ezt a két
javaslatot tenném a mai napirend végén a jelenlévõk számára.
Parancsoljon!
Dr. Bárdos Judit asszony, fõtitkár, Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete:
Hogy, ha és amennyiben szakértõi bizottság kerül összehívásra az
iskolarendszerû képzés tartalmát illetõen, akkor szeretnénk a
szakszervezet nevében a következõre választ kapni, és ez, pedig egy
gazdasági jellegû kérdés lesz. Mennyibe kerül az egy plusz egy éves
rendszerre való áttérés a költségvetésnek, tudniillik megítélésem
szerint az, hogy egy év elmélet, egy év gyakorlat és az egy év
gyakorlat során a hallgatók hivatásos állományba kerülnek és kikerülnek
az utcára, ez a politika számára egy „kirakatpolitikát” jelent
igazából. Egyrészt fizetést kell kapniuk az ösztöndíj helyett, másrészt
pedig semmiféle intézkedési jogosítvánnyal nem rendelkeznek, mert
egyedül nem járhatnak az utcán. Tehát ott vagyunk, ahol a part szakad,
legfeljebb azt mutatjuk a politika számára, hogy több rendõr, vagy több
határõr van adott területen. Tehát mindenféleképpen kérnénk szépen egy
gazdasági számítást arra, hogy a jelenlegiben, mennyibe kerül az
ösztöndíjas rendszer, a másik, hogy, ha az egy plusz egyre rátérünk,
akkor az, pedig mennyibe kerül. Jó? S akkor utána a szakértõi
bizottságba el tudunk errõl vitatkozni.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Tiborcz úr rögtön választ ad, ezért szeretnék a politika nevében
reagálni az elmondottakra. Szóval kétségtelen, tehát amit elmondott, ez
igaz, a politika be tudja söpörni azt a hasznot, hogy egyébként több
rendõr van az utcán. Ez igaz. De, azt gondolom, hogy ez nem a politika
számára haszon. Ez az emberek számára haszon, hiszen több rendõr, több
egyenruhás van az utcán. Ezt azért tudjuk mindenhol jól, hogy ahol
megjelennek, nem tudja a bûnözõ, hogy õ most már egyébként intézkedési
joggal, vagy mentorral sétál együtt, õ azt látja, hogy rendõr és ez
kelti azt a hatást. Ez nem a politika számára, ez az emberek számára
hasznos. Ez az egyik dolog. A másik, hogy mi kerül többe, hogy két év
után még egy évig egyébként kell, hogy segítsék azt, aki elvégezte az
iskolát ahhoz, hogy megszerezze azt a tudást, amivel valóban önállóan
tud intézkedni. Tehát, én azt gondolom, hogy ez is egy kérdés, ezt
persze nem biztos, hogy anyagi értelemben értem, de ez akkor is ott
van, hogy egyébként, én az eddigi tapasztalatokból látom, hogy a
frissen kikerülõk számára még egy igen hosszú idõ kell, amíg valóban
azt az önállóságot megszerzik. Tehát itt ugye, errõl szól elsõsorban,
de egyébként el tudom fogadni, hogy készüljön erre egy javaslat, de
Tiborcz úr rögtön erre válaszol. Parancsoljon!
Dr. Tiborcz János úr, humánpolitikai helyettes államtitkár:
Én azt gondolom, most itt Gézának válaszolva elõször, hogy
szakszervezeti oldalról, én legalábbis úgy közelíteném meg, hogy, ha
kétéves az elméleti képzés, akkor õk gyakorlatilag két évig ösztöndíjat
kapnak. Ha hivatásos állományba kerül, akkor a második évben már
fizetést kap és az jóval több, mint a mindenkori minimálbér 20%-át
kitevõ ösztöndíj. Abban Juditnak teljesen igaza van, hogy úgymond
intézkedési joga nincsen, én inkább úgy fogalmaznék, hogy hatósági
jogviszonyba nem kerülhet az állampolgárral, de teljesen más egy
hivatásos rendõr szerepe a közterületen, mintha, csak ösztöndíjas
hallgatóként lenne a járõrvezetõ mellett. Nekem egyébként
meggyõzõdésem, hogy az elméleti és gyakorlati képzés arányán a kétéves
rendészeti szakközépiskolai képzésben változtatni kell. Én úgy
gondolom, hogy a gyakorlati képzés idejét növelni kell és ez az egy
plusz egyes képzés, amely szakmai vitákban fölmerül az is, hogy nem
klasszikusan úgy egy plusz egy, hogy elsõ év elmélet és második
gyakorlat, de azzal, hogy hivatásos jogviszonyba kerül a második évre
és egészen más lesz a mentor mellett a lehetõsége, az ebbe az irányba
viszi el ezt a történetet. Mi ezt nyilván úgy képzeljük el, hogy azért
a második évben legalább egy hónapot a vizsgák elõtt ismét iskolapadban
tölt, mert, azért, ha egy évet iskolában volt, egy évet meg gyakorlaton
és úgy kell menni vizsgázni, akkor a vizsgaeredmények egész labilisak
lehetnek. Tehát, mindenképpen úgy gondoljuk, hogy az egy plusz egyes
rendszerben a második év végén legalább egy hónapot ismét elméleti
képzéssel töltene, de én elfogadom azt, hogy alakítsunk erre egy
munkabizottságot és vizsgáljuk meg konkrétan, hogy mi az egy plusz
egyes képzés tartalma. Nyilván hozzátéve, hogy ennek ennyi a
költségvetési vonzata és ez rendelkezésre áll-e? Köszönöm.
Pongó Géza úr, fõtitkár, Független Rendõr Szakszervezet:
Azt, hogy a hallgatók hivatásos állományba kerüljenek, azt már most
mondom, hogy már most tudjuk támogatni, akár elsõ év végén és sõt még a
felvétel idõpontjában is. Tehát, akár legyen hivatásos állományú az
elsõ napos hallgató is, ezt is tudjuk támogatni. Tehát, ezzel nincsen
probléma, de azt hiszem, hogy azt bízzuk rá a szakértõi bizottságra és
akkor ez a közös koncepció majd ki fog alakulni. A fontosabb kérdés,
amiben viszont ma fog döntés születni, amit felvetettem ez járható út,
vagy pedig már van-e a Belügyminisztériumnak egy koncepciója azzal
kapcsolatosan, hogy csak egy központi iskolába gondolkozik, vagy a négy
önálló jogi személyiségû iskolába is lehetne esetleg tovább
gondolkozni.
Dr. Tiborcz János úr, humánpolitikai helyettes államtitkár:
A mi javaslatunk az egy rendészeti szakközépiskola három
tagintézménnyel, például azért is, mert nem kell négy helyen ugyanazt a
funkcionális szervezetet fenntartani, hanem elég egy központi
szakközépiskolában a funkcionális szerveket fenntartani, amelyek
kiszolgálják mind a négy rendészeti szakközépiskolát, illetve az egy
szakközépiskolát és a három tagintézményt.
Dr. Bárdos Judit asszony, fõtitkár, Belügyi és Rendvédelmi Dolgozók Szakszervezete:
Magas a labda. Az Oktatási Fõigazgatóságban, ami ugye, jelenleg
gazdálkodik igazából és közvetíti a állami költségvetést lefele, vajon
megszünik-e ez a tevékenység és egész egyszerûen áttelepül arra az
egyre. Mert, hiszen akkor az Oktatási Igazgatóság, tehát miért kell,
vagy miért kell ezt a szerepet megtartani az Oktatási Fõigazgatóságon,
amikor ez csak egy elvi irányítónak kéne, hogy legyen?
Tollár Tibor úr, fõosztályvezetõ, BM Közgazdasági Fõosztály:
Hadd válaszoljak én. Egy picit történetében, ha végignézzük, hogy miért
alakult ez ki, az majd választ ad arra, hogy miért kell, hogy
megmaradjon. Ha visszaemlékszünk arra az idõpontra, amikor a rendészeti
szakközépiskolák úgymond átkerültek a határõrségtõl és a rendõrségtõl,
akkor önállóak voltak, de a központi irányítás, egész pontosan a
gazdálkodás szempontjából a központot a Gazdasági Fõigazgatóság
biztosította, hiszen van egy csomó olyan kötelezettség már egy ilyen
szervezetben, amit valakinek el kell látni. Tehát, miután itt önálló,
tehát nem önálló címek, hanem alcímek vannak egy önálló címbe és ez
abszolút gazdasági kérdés, ugye, a címgazda a KGF volt. Ez teljesen
egyértelmûen kiderült, hogy annyira speciális képzésrõl, annyira
speciális feladatról van szó, hogy a KGF a saját gazdasági szerveivel
nem tudta hatékonyan ellátni ezt a feladatot. Ugye, ezért hoztuk létre,
annak idején az Oktatási Igazgatóság, ha visszaemlékszünk tipikusan
csak gazdasági feladatokat látott el. Tehát, ellátta az oktatásnál a
címgazda szerepét, ami a költségvetési struktúrában, rendszerben egy
nélkülözhetetlen állomás gyakorlatilag. Ha most ezt a címgazda szerepét
ugye odatelepítenénk az egy rendészeti szakközépiskolának, akkor
azonnal fölmerül a KOK-nak és a NOK-nak a szerepe, de hangsúlyozni
kívánom, ugye az alapgondolat, az ott egy gazdasági szervezet, egy
irányító szervezet volt és mint ilyen, ezen a helyen olyan típusú
gazdálkodás, mint ami az oktatási tanintézetekben folyik, nincsen.
Hiszen ez egy irányító szervezetként jött létre, egyetlenegy kérdést
központosítottak, ami ésszerû volt, a bérszámfejtés kérdését, hogy ezt
rendezzék le, ez egy technikai történet, de egyébként ez egy irányító
szervezetként létezik, tehát olyan funkciót tölt be, mint a Határõrség
Országos Parancsnokságának a gazdasági szervezete. Tehát, eredetileg
ugye ez volt, aztán amikor kiszervezésre került az Oktatási Fõosztály,
hogy a Belügyminisztériumon kívül lássa el gyakorlatilag azt az
oktatásszervezõi feladatot, onnan bõvült ki a feladata azzal, hogy egy
oktatásszervezõ is volt. Tehát, igazából a gazdasági irányítói
struktúra az, ami kikényszeríttette, hogy ma a Belügyminisztériumban
nem nagyon találunk, vagy legalábbis olyan létezõ szervezetet, ahova
hozzá lehetett volna kapcsolni úgy, hogy tényleg egy önállóan és
hatékonyan mûködõ szervezet legyen. Ezt annak idején, ugye, ugyanitt
döntöttük el, tehát nem másutt, itt döntöttük el, hogy miért volt arra
szükség és abban itt született döntés, hogy azt hozzuk létre, tehát a
létezését ez indokolja és egyenlõre úgy tûnik, hogy ezzel nem is nagyon
tudunk mit csinálni és a jövõben is ez egy fontos és célszerû
szervezeti forma lesz.
Dr. Tiborcz János úr, humánpolitikai helyettes államtitkár:
Ha ismét visszatérünk az Oktatási Fõigazgatósághoz azért, hogyha nagyon
póriasan fogok fogalmazni, az Oktatási Fõigazgatóság „sem fogja
megúszni szárazon”. Meggyõzõdésem, hogy túl bonyolult a szervezet, túl
tagolt, sokkal egyszerûbben, sokkal kevesebb szervezeti egységgel ezt
az Oktatási Fõigazgatóságot mûködtetni lehet és úgy gondolom, hogy az
új fõigazgatónak az egyik feladata az lesz, hogy ezt a szervezetet
próbálja meg egyszerûbbé tenni. Mondok egy példát, egy hat fõs
gazdasági fõosztály mellett van egy hat fõs pénzügyi csoport, csak
kiragadtam egy példát. Tehát, lehet ezt egyszerûbben, olcsóbban is
mûködtetni. Én továbbra is fenntartom azt a javaslatunkat, hogy egy
rendészeti szakközépiskola három tagintézménnyel mûködjön.
Lipták István úr, alelnök, Polgári Védelmi Dolgozók Érdekvédelmi Szövetsége:
Államtitkár Úr, az elõzõ javaslatához, ahol a katasztrófavédelmi és
tûzvédelmi képzés felülvizsgálatát és esetleges átalakítását említett,
ehhez a Polgári Védelmi Dolgozók Érdekvédelmi Szövetsége nevében
maximális támogatást adunk. Kérjük is egyben azt, hogy a BM KOK-nál
jelenleg ugye, a személyi feltételek biztosítottak ugyan, de a tárgyi
feltételek és a technikai feltételek nem, mert azért a 20-25 éves
tiszti múlttal rendelkezõ hallgatói állománynak kell, mondjuk a
vizesblokkot takarítani, ami nem egészen tisztességes dolog, nincsenek
megoldva olyan dolgok, hogy az oktatás jelenleg még írásvetítõs
mechanizmussal mûködik, tehát mindenféleképpen ezen is akkor, amikor a
számítógép világában élünk, ezen is lehet már javítani és a jegyzeteket
esetleg sokkal könnyebben meg tudnánk oldani, ha maradéktalanul
betartásra kerülne a jelenlegi képzés formájában ez a 32/2002. BM
rendelet. Akkor lehet, hogy ezeket az anomáliákat el tudnánk kerülni,
és hogyha valóban felülvizsgálnánk ezt a katasztrófavédelmi-szervezõ és
tûzvédelmi-szervezõi képzést, illetve a tûzoltóképzést, akkor ketté
kellene valahogy választani, hogy megvan maga a tûzoltóképzés és megvan
a katasztrófavédelmi tisztképzés, mert folyamatosan keverjük. A
tûzoltóknak és a katasztrófavédelmi tiszteknek teljesen más a feladatuk
és a képzésben is ezt mindenféleképpen szét kellene választani, mert a
jelenlegi formában egy 800 órás tanfolyamból 680 óra tûzvédelmi képzés,
120 óra polgári védelem, holott a katasztrófavédelmi szakembereket
képezünk, ahol lehet, hogy az azonnali beavatkozó tûzoltók után az
elhúzódó katasztrófák helyzetének a felszámolásában közremûködõ
feladatokra nagyobb hangsúlyt kellene fordítani, mert most ezen az
iskolán az árvíz, belvíz, földrengés és a klasszikus
katasztrófahelyzetek képzése történik és elmaradnak azok a járulékos
feladatok, ami járvány fertõtlenítés, helyreállítás és az ezzel
kapcsolatos dolgok. Tehát feltétlenül javasoljuk ennek az átalakítását,
ennek a képzésnek és nagyon örülök, hogy ezt Államtitkár Úr felvetette.
Köszönöm szépen.
Pál Tibor úr, levezetõ elnök:
Köszönöm szépen. Én azt gondolom, hogy ott is végig kell nézni a
szerkezetet, végig kell nézni a személyi feltételeket, végig kell nézni
azt a szakmai tartalmat, amirõl most szólt. Tehát, én úgy értettem a
felülvizsgálatot, hogy természetesen ugyanúgy ezeket itt, hiszen itt
Tiborcz úr is utalt a megyéknél lévõ problémára. Jó. Tehát, akkor ebben
készítünk egy javaslatot. Én úgy látom, hogy nincs több hozzászóló, ha
nincs, akkor köszönöm, hogy eljöttek és mindenkinek jó pihenést kívánok
a hétvégére. Köszönöm szépen.
Budapest, 2004. március 30.
dr. Korbuly András
titkár
Legépelte: Antal Katinka Beatrix
|