A TANÁCS 1999. december 6-i 1999/850/EK HATÁROZATA
Magyar Köztársasággal létesített
csatlakozási partnerségben foglalt elvekrõl, prioritásokról, közbensõ
célkitûzésekrõl és feltételekrõl
AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA,
Tekintettel az Európai Közösséget létrehozó Szerzõdésre,
Tekintettel a Tanács 1998. március 16-i, a csatlakozni szándékozó
államok számára az elõcsatlakozási stratégia keretén belül nyújtott
támogatásról, és különösen a Csatlakozási Partnerség létrehozásáról
szóló 622/98/EK rendeletére, és különösen annak 2. cikkére,
Tekintettel a Bizottság javaslatára,
Mivel:
(1) a Luxembourgban ülésezõ Európai Tanács megállapítása szerint a
Csatlakozási Partnerség új eszköznek és a megerõsített elõcsatlakozási
stratégia alapvetõ sajátosságának minõsül;
(2) a 622/98/EK rendelet rögzíti, hogy a Tanács feladata határozni,
minõsített többséggel és a Bizottság javaslatát követõen, az egyes
csatlakozni szándékozó államok számára elõterjesztett egyedi
Csatlakozási Partnerségekben foglalt elvekrõl, prioritásokról, közbensõ
célkitûzésekrõl és feltételekrõl, valamint az ezekre alkalmazandó
késõbbi jelentõs kiigazításokról;
(3) a Közösség támogatása az alapvetõ elemek teljesítésétõl, és
különösen az Európai Megállapodásokban foglalt kötelezettségvállalások
tiszteletben tartásától, valamint a koppenhágai kritériumok teljesítése
érdekében tett elõrehaladástól függ; alapvetõ elem hiányában a Tanács,
a Bizottság javaslata alapján minõsített többséggel eljárva, megfelelõ
lépéseket tehet bármely elõcsatlakozási támogatás tekintetében;
(4) a Luxembourgban ülésezõ Európa Tanács úgy határozott, hogy a
Csatlakozási Partnerség végrehajtása és a közösségi joganyag elfogadása
során tett elõrehaladás az Európai Megállapodás testületeiben kerül
megvizsgálásra;
(5) a Bizottság 1999. évi rendes jelentése objektív elemzést adott a
Magyar Köztársaságnak a tagságra való felkészülésérõl, és számos
prioritási területet állapított meg a további munkára nézve;
(6) a tagságra való felkészülés érdekében a Magyar Köztársaságnak
naprakész állapotba kell hoznia a közösségi joganyag elfogadására
irányuló nemzeti programját; ennek a programnak menetrendet kell
megállapítania a Csatlakozási Partnerségben megállapított prioritások
és közbensõ célkitûzések megvalósítása számára,
A KÖVETKEZÕKÉPPEN HATÁROZOTT:
1. cikk
A 622/98/EK rendelet 2. cikkének megfelelõen a Magyar Köztársaság
Csatlakozási Partnerségében foglalt elvek, prioritások, közbensõ
célkitûzések és feltételek e határozathoz csatolt mellékletben kerülnek
megállapításra, amely melléklet ennek a határozatnak szerves részét
képezi.
2. cikk
A Csatlakozási Partnerség végrehajtása az Európai Megállapodás
testületeiben és a megfelelõ tanácsi testületek által kerül
megvizsgálásra, amelyek számára a Bizottság rendszeresen jelentést tesz.
3. cikk
Ez a határozat az Európai Közösségek Hivatalos Lapjában való kihirdetését követõ harmadik napon lép hatályba.
Kelt, Brüsszel, 1999. december 6.
a Tanács részérõl
az elnök
T. HALONEN
MELLÉKLET
MAGYARORSZÁG: 1999. ÉVI CSATLAKOZÁSI PARTNERSÉG
1. CÉLKITÛZÉSEK
A Csatlakozási Partnerség célja az, hogy egyetlen keretben rögzítse a
Bizottság 1999. évi, a Magyarország által az európai uniós tagság
irányában tett elõrehaladásról szóló rendes jelentésében a további
munkára megállapított prioritási területeket, a Magyarország számára
rendelkezésre álló, e prioritások végrehajtását segítõ pénzügyi
eszközöket, valamint e támogatás feltételeit. Ez a Csatlakozási
Partnerség szolgál számos olyan politikai eszköz alapjául, amelyeket
arra alkalmaznak, hogy a jelölt országokat segítsék a tagságra való
felkészülésük során. Ezek magukban foglalják többek között a közösségi
joganyag elfogadására irányuló átdolgozott nemzeti programot, a
középtávú gazdaságpolitikai prioritások együttes értékelését, a
szervezett bûnözés elleni okmányt, valamint a nemzeti fejlesztési
terveket és a tagság után a strukturális alapokban való részvételhez,
továbbá a csatlakozás elõtt az ISPA és a Sapard végrehajtásához
szükséges egyéb szektorális terveket. Ezek az eszközök jellegüket
tekintve eltérnek egymástól, és sajátos eljárásoknak megfelelõen
kerülnek kidolgozásra és végrehajtásra. Ennek a Partnerségnek nem
képezik szerves részét, de a bennük foglalt prioritások kompatibilisek
ezzel.
2. ELVEK
Az egyes jelölt államok számára megállapított fõ prioritási területek
arra vonatkoznak, hogy mennyire képesek vállalni a koppenhágai
kritériumok teljesítésének kötelezettségét, amelyek megállapítják, hogy
a tagsághoz az alábbiak szükségesek:
hogy a jelölt állam olyan stabil intézményeket hozzon létre, amelyek
szavatolják a demokráciát, a jogállamiságot, az emberi jogokat,
valamint a kisebbségek tiszteletben tartását és védelmét,
a mûködõ piacgazdaság léte, valamint az Unión belüli kompetitív nyomással és piaci erõkkel való megbirkózás képessége,
a tagsággal járó kötelezettségek vállalásának képessége, beleértve a
politikai, gazdasági és monetáris unió céljaihoz való alkalmazkodást is.
Madridban tartott ülésén az Európai Tanács hangsúlyozta, hogy a jelölt
államoknak kiigazításokat kell végezniük közigazgatási struktúráikon a
csatlakozás után a közösségi politikák harmonikus mûködésének
biztosítása érdekében, Luxemburgban tartott ülésén pedig azt
hangsúlyozta, hogy a közösségi joganyagnak a belsõ joganyagba történõ
beillesztése szükséges ugyan, de önmagában nem elégséges; azt kell
biztosítani, hogy ténylegesen alkalmazásra is kerüljön.
3. PRIORITÁSOK ÉS KÖZBENSÕ CÉLKITÛZÉSEK
A Bizottság rendes jelentései rávilágítottak, hogy még milyen
erõfeszítéseket kell megtenniük bizonyos területeken a jelölt
államoknak a csatlakozásra való felkészülés érdekében. Ebben a
helyzetben definiálni kell a közbensõ szakaszokat a prioritások
tekintetében, és ezekhez az érintett államokkal együttmûködésben
megállapított pontos célkitûzéseket kell fûzni, amelyeknek a
megvalósítása lesz majd a feltétele bizonyos államokkal folyamatban
lévõ tárgyalások elõrehaladásához és a többiekkel pedig új tárgyalások
megkezdéséhez nyújtott támogatás mértékének. Az átdolgozott
Csatlakozási Partnerségekben rögzített prioritások és közbensõ
célkitûzések ismét két csoportra, nevezetesen rövid- és középtávú
csoportra vannak bontva. A rövidtávú csoportban felsoroltak azon az
alapon kerültek kiválasztásra, hogy ezeket Magyarország várhatóan 2000
végéig teljesíti vagy jelentõsen elõbbre viszi. A középtávú csoportban
felsorolt prioritások esetében az várható, hogy teljesítésük egy évnél
hosszabb idõt vesz igénybe, bár az ezekkel kapcsolatos munkát, ha
lehetséges, szintén még 2000 folyamán meg kell kezdeni. Az 1999. évi
rendes jelentésben kerül értékelésre az 1998. évi Csatlakozási
Partnerségben foglalt prioritások megvalósítása során tett
elõrehaladás. Ezt az értékelést használták fel a jelenlegi
partnerséggel kapcsolatos prioritások megszövegezése során.
Magyarország 1999. július 6-án nyújtotta be a közösségi joganyag
elfogadására irányuló nemzeti programjának (NPAA) átdolgozott
változatát. Ez a változat rögzíti a prioritások és közbensõ
célkitûzések megvalósításának menetrendjét, az elsõ Csatlakozási
Partnerség alapján, valamint a szükséges közigazgatási struktúrákat és
pénzügyi erõforrásokat.
A Csatlakozási Partnerség jelzi a prioritási területeket Magyarország
tagsági felkészülésére nézve. Magyarországnak mindazonáltal
foglalkoznia kell a rendes jelentésben megállapított valamennyi
kérdéssel is. Az is fontos, hogy Magyarország eleget tegyen a közösségi
joganyag jogalkotási közelítésével és végrehajtásával kapcsolatos
kötelezettségvállalásoknak az Európai Magállapodásban vállalt
kötelezettségeknek, az átvilágítási feladatnak és a tárgyalási
folyamatnak megfelelõen. Ismét emlékeztetni kell arra, hogy a közösségi
joganyagnak a belsõ jogba történõ beillesztése önmagában nem elégséges;
azt is biztosítani kell, hogy az ténylegesen alkalmazásra is kerüljön
az Unión belül alkalmazandó szabványok szerint. Az alábbiakban
felsorolt valamennyi területen a közösségi joganyag megbízható és
tényleges végrehajtására, valamint érvényesítésére van szükség.
A Bizottság rendes jelentésének elemzése alapján Magyarország számára
az alábbi rövid- és középtávú prioritások és közbensõ célkitûzések
kerültek megállapításra.
3. 1. Rövidtávon (2000)
Politikai kritériumok:
a középtávú római cselekvési program végrehajtásának megkezdése,
beleértve a szükséges pénzügyi támogatásról való gondoskodást is
nemzeti és helyi szinten; a diszkriminációval szembeni küzdelemre
irányuló intézkedések végrehajtása (a rendõrségen belüli
diszkriminációt is beleértve) ; a foglalkoztatási lehetõségek és az
oktatáshoz való hozzáférés javítása.
Gazdasági kritériumok:
az államháztartás szerkezetátalakításának felgyorsítása, beleértve az egészségügyi rendszer reformját is,
az acélipar szerkezetátalakítására irányuló terv végrehajtása az európai uniós követelményekkel összhangban,
mûködõ földpiac létrehozása; a telekkönyvi nyilvántartás végleges összeállítása.
Belsõ piac:
áruk szabad mozgása: európai szabványoknak való megfelelés
felgyorsítása, tanúsítvány- és megfelelés-értékelés; a gyógyszerekre
vonatkozó joganyag végrehajtásának elfogadása, a jelenlegi
piacfelügyeleti és megfelelés-értékelési struktúrák felszereléssel és
képzéssel történõ megerõsítése,
szolgáltatások szabad mozgása: banki szabályok módosítása új anonim számlák nyitásának tilalma érdekében,
verseny: az állami támogatásokat figyelõ hatóság felhatalmazása
valamennyi támogatási intézkedés ellenõrzésére; az állami támogatási
készlet kiigazítása,
távközlés: a szabályozó hatóság teljes körû függetlenségének biztosítása 2000 júniusáig,
audiovizuális terület: a joganyag teljes körû összehangolása, beleértve
a mûholdas közvetítésre irányuló monitoring rendszer bevezetését is,
adózás: az ÁFA joganyag további összehangolása, különös tekintettel a
csökkentett adókulcsok és mentesítések eseteire; a szeszes italra
kivetett diszkriminatív jövedéki adók megszüntetése; a társasági
adózással kapcsolatos magatartási kódexben foglalt elvek elfogadásának
megerõsítése és annak biztosítása, hogy az új adózási intézkedések
megfelelnek ezeknek az elveknek,
vámügyi terület: a joganyag további összehangolása, különös tekintettel
a vámkódex reformjára, az integrált tarifa és kötelezõ tarifális
információs rendszerre.
Gazdasági és monetáris unió:
a Nemzeti Bank függetlenségének megszilárdítása, különös tekintettel az állami hitelfelvételre.
Mezõgazdaság:
állat- és növény-egészségügyi szektor: az összehangolás
továbbfolytatása és az ellenõrzési rendelkezések minõségjavítása,
különösen a jövõbeni külsõ határokon, a budapesti repülõtéren és a
nemzetközi vízi utakon,
a hús- és tejfeldolgozó üzemek korszerûsítésének továbbfolytatása, hogy
eleget tegyenek az európai uniós higiéniai és közegészségügyi
szabványoknak,
borgazdasági nyilvántartás összeállítása.
Foglalkoztatási és szociális ügyek:
nemzeti foglalkoztatási stratégia kidolgozása az Európai
Foglalkoztatási Stratégiában való késõbbi részvétel érdekében, a Közös
Foglalkoztatási Beszámoló segítségével,
a szociális partnerek kapacitásépítõ tevékenységének támogatása a
közösségi joganyag fejlesztése és végrehajtása érdekében, mégpedig
kétoldalú társadalmi párbeszéden keresztül.
Környezet:
az integrált szennyezésmegelõzés ellenõrzésérõl szóló irányelvnek való megfelelés,
a hulladékgazdálkodásra vonatkozó keretjellegû joganyag átültetésének
és érvényesítésének felgyorsítása; a sugárvédelemre vonatkozó
biztonsági szabványok további összehangolása,
az (irányelv-specifikus) beruházások finanszírozására irányuló terv
kidolgozása és végrehajtásának megkezdése, az összehangolás
költségbecslése, valamint az állami- és magánfinanszírozás évrõl évre
rendelkezésre álló reális forrásai alapján,
a környezeti hatásfelmérésrõl szóló irányelv teljes átültetése és érvényesítése.
Igazságügy és belügy:
határigazgatás: a határátkelõ helyek és a "zöldhatár ellenõrzés'
korszerûsítése; az adat- és távközlési infrastruktúra javítása a
Schengeni Információs Rendszerben való teljes körû részvétel
biztosítása érdekében,
elégséges számú megfelelõen képzett személyzet biztosítása, a
menedékügyi kérelmek kezelése és az eljárás különbözõ szintjein a
menedékügyekért felelõs személyek közötti koordináció érdekében,
a bûncselekménybõl származó jövedelem tisztára mosásáról szóló európai
egyezmény és a korrupcióról szóló európai büntetõjogi egyezmény
ratifikálása,
a szervezett bûnözéssel szembeni küzdelem; a kapcsolattartó
tisztviselõk hálózatának továbbfejlesztése; regionális törvényszéki
(kábítószer) laboratóriumok felállítása; speciális képzési kurzusok
kidolgozása a szervezett bûnözéssel szembeni küzdelem prioritási
területeiért felelõs személyzet számára.
Közigazgatási és bírósági kapacitás megerõsítése, beleértve az európai uniós alapok kezelését és ellenõrzését is:
Phare, ISPA és Sapard: a nemzeti fejlesztési terv és a vidékfejlesztési
terv további kidolgozása; a jogi, költségvetési és közigazgatási
keretrendszer elfogadása (ellenõrzési kézikönyv és útvonal) az ISPA és
a Sapard programozásához és kezeléséhez, beleértve a környezeti
hatásfelmérés és az Európai Uniónak megfelelõ közbeszerzési szabályok
mechanizmusát a közösségi alapokkal együttesen finanszírozott
projektekre nézve és egy mûködõ fizetõhely felállítását is a Sapard
számára,
a Phare támogatási projektek programozásához, végrehajtásához és figyelemmel kíséréséhez szükséges kapacitás javítása,
a belsõ és külsõ pénzügyi ellenõrzés megerõsítése; átfogó információs
technológiai rendszer felállítása; a belsõ ellenõrzési és a technikai
figyelõ funkciók világos elkülönítése; a funkcionális függetlenség
továbberõsítése a hazai belsõ ellenõrök/revizorok számára a központi és
a decentralizált szinteken egyaránt, és 'ex-ante' pénzügyi ellenõrzés,
a pénzmosás kezelésére irányuló kapacitás erõsítése.
3. 2. Középtávon
Politikai kritériumok:
a középtávú római cselekvési program végrehajtásának továbbfolytatása.
Gazdasági kritériumok:
az államháztartás szerkezetátalakításának befejezése, beleértve az egészségügyi rendszer reformját is,
éves költségvetési ellenõrzési eljárás kialakítása, amelynek célja az
állami pénzügyek, közelebbrõl a költségvetési pozíciók, jelentésének,
figyelemmel kísérésének és ellenõrzésének összhangba hozása az európai
uniós eljárásokkal,
a magánvállalatok létesítési és fejlesztési feltételeinek további javítása, különös tekintettel a kis- és középvállalkozásokra.
Belsõ piac:
közbeszerzés: küszöbértékek összehangolása 2001 végéig, a pályázatok
benyújtásának határideje, a közmunkák meghatározása, valamint az
érvényesítési és jogorvoslati eljárások a közmûszektorban; 2002 végéig
a közbeszerzésekre irányuló nemzeti preferencia záradék törlése a
magyarországi pályázati eljárásokhoz való hozzáférés bevezetésével
valamennyi közösségi társaság számára,
áruk szabad mozgása: szabványoknak való megfelelés befejezése, tanúsítvány- és megfelelés-értékelés,
tõke szabad mozgása: a közép- és rövidtávú tõketranzakciókkal kapcsolatos fennmaradó korlátozások megszüntetése,
személyek szabad mozgása: a szakmai minõsítések és diplomák kölcsönös elismerése összehangolásának befejezése,
szolgáltatások szabad mozgása: anonim bankszámlák megszüntetése,
verseny: a verseny- és az állami támogatási szabályok teljes körû
érvényesítésének biztosítása, a trösztellenes és az állami támogatási
hatóságok megerõsítése, a képzés fokozása a közigazgatás valamennyi
szintjén,
adózás: a közös ÁFA rendelkezéseknek való megfelelés befejezése,
(utazásra, használtcikkekre és aranyra nézve) speciális rendszerek és
átmeneti rendelkezések bevezetése; az alkoholtartalmú italokra és a
cigarettára kivetett jövedéki adó mértékének az európai uniós minimális
szintekre való felemelése; a hatályos jogszabályok felülvizsgálata és a
társasági adózás magatartási kódexének való megfelelés biztosítása; a
közigazgatási együttmûködés és a kölcsönös támogatás megerõsítése; az
adóellenõrzések hatékonyságának javítása,
vámügyek: az egyszerûsített eljárások és integrált tarifák átvételének
befejezése, különösen a vámszabadterületekkel kapcsolatosan; a
közigazgatási és operatív kapacitás megerõsítése, beleértve a
számítógépesítést is; hatékonyan mûködõ határátkelõhelyek létesítése.
Mezõgazdaság:
közös agrárpolitika-irányítási mechanizmusok és közigazgatási
struktúrák megerõsítése (mezõgazdasági piacok figyelése, valamint
strukturális és vidékfejlesztési intézkedések végrehajtása, testületek
és ellenõrzõ mechanizmusok létrehozása) ,
az agrárélelmiszer szektor szerkezetátalakításának továbbfolytatása, élelmiszerellenõrzési adminisztráció megerõsítése,
állat- és növény-egészségügyi szektor: az állatazonosítás rendszerének
befejezése; minõségellenõrzési rendszer végrehajtása (veszélyelemzési
kritikus ellenõrzési pont) , állati hulladékgazdálkodás, hús- és
tejfeldolgozó üzemi maradványok és zoonózis ellenõrzési programok
korszerûsítése; ellenõrzési rendszerek befejezése a jövõbeni külsõ
határokon.
Energia:
felkészülés a belsõ energiapiacra, nevezetesen a villamos áramról és a
gázról szóló irányelvek alkalmazásával (beleértve az energiaáraknak a
költségszintekhez való igazítását és egy szabályozó szervezet
létrehozását) ,
az energiahatékonyság javítása,
a magas szintû nukleáris biztonság további biztosítása a Paksi Atomerõmûben,
szabályozási struktúrák megerõsítése a nukleáris biztonság és a sugárvédelem tekintetében.
Közlekedés:
az összehangolás befejezése a közúti közlekedés (piaci hozzáférés,
közúti biztonság, veszélyes árukra vonatkozó szabályok és adózás) , a
vasút, a légi közlekedés (különösen a légi biztonság és a légi forgalom
irányítása tekintetében) és a belföldi vízi utak területén (jármûvekkel
kapcsolatos mûszaki követelmények) .
Foglalkoztatási és szociális ügyek:
az európai uniós joganyag átültetése és végrehajtása a munkahelyi
egészségügy és biztonság, a munkajog, a nõk és férfiak egyenlõ
kezelése, valamint a közegészségügy területén, beleértve a kapcsolódó
közigazgatási és a társadalombiztosítás koordinációjához szükséges
struktúrák megerõsítését is.
Gazdasági és szociális kohézió:
nemzeti politika kidolgozása a gazdasági és szociális kohézió számára;
felkészülés a regionális fejlesztési programok, valamint a közösségi
kezdeményezések bevezetésére; közigazgatási struktúrák és eljárások
javítása, különösen a strukturális alapok tárcaközi koordinálása
tekintetében, továbbá a regionális politikai feladatokkal kapcsolatos
hatáskörök tisztázása; a költségvetési rendszer és eljárások javítása
többéves kötelezettségvállalások és gazdálkodás lehetõvé tétele
érdekében az európai uniós szabványoknak megfelelõen, beleértve a
felmérést és az értékelést is.
Környezet:
a joganyag átültetésének befejezése és érvényesítése a
természetvédelem, a vízminõség, az ipari szennyezésellenõrzés és
kockázatkezelés, a zaj, a kemikáliák és a genetikailag módosított
organizmusok, a hulladékgazdálkodás, a sugárvédelem területén,
beleértve a meghatározott beruházási programokat is,
a levegõminõséget figyelõ hálózat fejlesztése és (a joganyag végrehajtásáért felelõs) engedélyezett laboratóriumok megerõsítése,
a fenntartható fejlõdés elveinek beillesztése az összes többi szektorális politika meghatározásába és végrehajtásába.
Igazságügy és belügy:
a jogérvényesítõ testületek további minõségjavítása (személyzeti
létszám, képzés és felszerelés) , a küzdelem továbbfolytatása a
szervezett bûnözéssel, a nõkkel és gyermekekkel folytatott
kereskedelemmel, a kábítószercsempészéssel és a korrupcióval szemben;
jobb koordináció biztosítása a jogérvényesítõ testületek között,
a vízummal kapcsolatos joganyag és gyakorlat további progresszív felzárkóztatása az európai uniós joganyaghoz és gyakorlathoz,
új fogadó központok felállítása a menedékjogért folyamodó személyek számára.
Közigazgatási és bírósági kapacitás megerõsítése, beleértve az európai uniós alapok kezelését és ellenõrzését is:
a közigazgatási kapacitás javítása a közösségi joganyag végrehajtása és
kezelése érdekében, különösen a megfelelõ személyzeti létszámszintek
biztosításán keresztül,
a bírósági rendszer mûködésének további javítása a bíróknak a közösségi jogra vonatkozó képzése útján,
a csalásellenes és az állami pénzügyi ellenõrzési funkciók megerõsítése
a megfelelõ személyzet, képzés és felszerelés biztosításán keresztül,
a statisztikai kapacitás megerõsítése.
4. PROGRAMOZÁS
A Phare juttatás az 1995-tõl 1999-ig tartó periódusra nézve összesen
497 millió EUR-t tett ki. A Berlinben ülésezõ Európai Tanács 1999.
március 24. és 25-i megállapodását követõen a csatlakozni szándékozó
államok számára nyújtott pénzügyi támogatás a 2000-tõl 2006-ig tartó
periódusra nézve elõcsatlakozási intézkedésekre irányuló támogatást is
magában foglal a mezõgazdaság és a vidékfejlesztés számára a Sapard
elõcsatlakozási eszközön (1268/1999/EK tanácsi rendelet, HL L 161.
szám, 1999. 06. 26. , 87. o. ) és egy ISPA strukturális eszközön
keresztül (1267/1999/EK tanácsi rendelet, HL L 161. szám, 1999. 06. 26.
, 73. o. ) , amely az intézkedések számára a kohéziós alapéhoz hasonló
prioritást biztosít az elõcsatlakozási periódusban. E nemzeti
juttatások alapján Magyarország finanszírozni tudja a közösségi
programokban való részvételének egy részét, beleértve az Ötödik
Kutatási és Technológiafejlesztési Keretprogramban való részvételét is
(HL L 26. szám, 1999. 02. 01. , 1. o. ) . Magyarország emellett
részesül a közösségi joganyaghoz közvetlenül kapcsolódó, több államot
átfogó programokból származó finanszírozásból is. Valamennyi beruházási
projektre nézve szisztematikusan elõírják a csatlakozni szándékozó
államok általi együttes finanszírozást. A Bizottság 1998 óta
együttmûködik az Európai Beruházási Bankkal és a nemzetközi
pénzintézetekkel, különösen az Európai Újjáépítési és Fejlesztési
Bankkal, valamint a Világbankkal annak érdekében, hogy megkönnyítsék az
elõcsatlakozási prioritásokkal kapcsolatos projektek együttes
finanszírozását.
5. FELTÉTELESSÉG
A projektek finanszírozására irányuló, a három elõcsatlakozási eszközön
- Phare, ISPA és Sapard - keresztüli közösségi támogatás attól a
feltételtõl függ, hogy Magyarország tiszteletben tartja-e az Európai
Magállapodás szerinti kötelezettségvállalásait, hogy további lépéseket
tesz-e a koppenhágai kritériumok teljesítése érdekében, és különösen,
hogy teljesíti-e ennek a Csatlakozási Partnerségnek a meghatározott
prioritásait 2000-ben. Ha nem tesznek eleget ezeknek az általános
feltételeknek, az ahhoz vezethet, hogy a Tanács a pénzügyi támogatás
felfüggesztésérõl hozhat határozatot a 622/98/EK rendelet 4. cikke
alapján.
6. FIGYELEMMEL KÍSÉRÉS
A Csatlakozási Partnerség végrehajtása az Európai Megállapodás
keretében kerül megfigyelésre. Ahogyan azt az Európai Tanács
luxembourgi ülésén hangsúlyozta, fontos, hogy az Európai Megállapodás
intézményei továbbra is azt a keretet alkossák, amelyen belül a
közösségi joganyag elfogadása vizsgálható, ugyanolyan eljárásoknak
megfelelõen, tekintet nélkül arra, hogy tárgyalások kezdõdtek-e vagy
sem. A megfelelõ albizottságban kerülnek megvitatásra a Csatlakozási
Partnerség vonatkozó részei. A Csatlakozási Bizottság vitatja meg a
prioritások és a közbensõ célkitûzések teljesítése során mutatkozó
általános fejleményeket, elõrehaladást és problémákat, valamint az
albizottságok által elõterjesztett közelebbrõl meghatározott kérdéseket.
A Phare Irányítási Bizottság biztosítja, hogy a mindhárom
elõcsatlakozási eszközön - Phare, ISPA és Sapard - alapuló
finanszírozási határozatok összeegyeztethetõek egymással, valamint a
Csatlakozási Partnerségekkel a koordinálásról szóló rendeletben
megállapítottak szerint (1266/1999/EK tanácsi rendelet (HL L 161. szám,
1999. 06. 26. , 68. o. ) ) .
A Csatlakozási Partnerség adott esetben további módosításra kerül a 622/98/EK rendelet 2. cikkének megfelelõen.
|