Kezdölap arrow Hírek arrow FTSZ Hírek arrow MINISZTERELNÖKI HIVATAL válasza
MINISZTERELNÖKI HIVATAL válasza
2006. December 10.
Ikt.sz: 1-2/2350/2006.


Ördög László tûzoltó fõtörzsõrmester úr részére
Vezetõségi tag

Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete

Budapest

Dologház u. 1.
1081


Tisztelt Ördög László tû. fõtörzsõrmester Úr!


A Magyar Köztársaság Kormánya ismeri és elismeri a tûzoltók munkáját, ezért mind célkitûzéseiben, mind gyakorlatában kiemelt figyelmet fordít a tûzvédelemre és annak fejlesztésére, valamint a tûzoltók anyagi, erkölcsi megbecsülésére. A kormány Új Magyarország programjában szándéknyilatkozatot tett: „a katasztrófa- és tûzvédelem továbbfejlesztésével biztosítjuk  a 15-20 perces beavatkozási idõt az ország bármely területén. Fokozatosan csökkentjük a készenléti jellegû szolgálatot ellátó tûzoltók heti munkaidejét, emeljük a veszélyes munkakört betöltõk veszélyességi pótlékát.”

A Kormány intézkedéséhez igényli a társadalom véleményét, így nyitott a társadalmi párbeszédre, ennek során a szakszervezetekkel és más érdekképviseleti szervekkel egyeztetést folytat, és álláspontjukat a konkrét döntés elõtt figyelembe veszi. A társadalmi párbeszéd része az ágazati szinten folytatott érdekegyeztetés is. A korábban mûködõ Belügyi Érdekegyeztetõ Tanács munkája – a kormányzati struktúraváltásnak megfelelõen – folytatódik a jogutód szervezeteknél, így az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumban is mûködik a munkáltatók és a munkavállalók képviselõi közötti egyeztetés.
Utalnom kell azonban arra is, hogy a tûzoltók munkáltatója a helyi önkormányzat, emiatt a Kormány csak közvetett szerepet vállalhat a munkavállalók és munkáltatók közötti tárgyaláson.
Az illetmények mértékét a köztisztviselõi törvény, a köztisztviselõi illetményalap, a Hszt-ban elõírt besorolás és pótlékok határozzák meg. A jelenlegi pótlékok módosítása, vagy egyes pótlékok eltörlése, vagy a kedvezményezetti kör szûkítése egyenlõre csupán vitaalap lehet, mert ilyen tartalmú véglegesen kidolgozott törvénytervezet még nem készült el.

Nincs még konkrét döntés a nyelvpótlék és a gépjármûvezetõ pótlék eltörlésére, de a Kormány szándékában eltökélt és következetes a tekintetben, hogy rendet kívánunk teremteni a pótlékrendszer labirintusában. Alkalmazkodnunk kell a társadalom fejlõdéséhez is: a nyelvpótlék bevezetésének idõszakában még ritkaságnak számított egy-egy (európai) nylevet ismerõ szakember. Ma már a fiatalok több nyelvvizsgával, készség szintû nyelvismerettel kerülnek ki az iskolapadból.

A tûzoltóságok és a tûzoltók finanszírozásával a Kormány sem teljesen elégedett, de az ország lehetõségeihez, a gazdaság teherbíró képességéhez viszonyítva nem támaszthatom aláa az Ön által leírtakat.

A tûzoltók szolgálati törvényben elõírt illetményéhez és egyéb juttatásaihoz az állam teljes mértékben biztosítja a fedezetet. Nem fordult elõ, hogy az önkormányzatok ne kaptak volna meg az igényelt és jogos járandóságot. Mint eddig, a jövõben is gondot fordítunk arra, hogy a tûzoltók illetménye, járandósága megõrizze az elért szintet, illetve a lehetõségekhez mérten emelkedjen.

Csupán viszonyításként utalni szeretnénk egy illetményre vonatkozó tényadatra.
Egy „átlagos vonuló” fõtörzsõrmesteri rangú tûzoltó bruttó havi jövedelme 200-ben 124.126 Ft, míg 2006-ban 172.880 Ft körüli összegben számítható ki.
Mindez közel 40 %-os illetményemelkedést mutat.

Már szinte hallom, amikor e számokat olvasva azt mondja: kevés.
Igaza van, valóban nem sok ez az összeg, de kérdezem Öntõl, van vajon hazánkban olyan közszférában alkalmazott munkavállaló, aki azt mondaná: sok a fizetése, nem kér annyit, kevesebbet érdemelne? Szerintem nincs.

Csak arra hivatkozhatom, hogy a közszféra valamennyi szakágához, valamennyi hivatásához képest szabad csak bármely foglalkozás jövedelmi viszonyait értékelni. Bármely csoport hangsúlyosabb anyagi elismerése kihat a többiekre is, akár indokolt, akár indokolatlan belsõ bérfeszültséget szülhet.

A Kormány a tûzvédelem fejlesztése terén kiemelt figyelmet fordít a „fehér” foltok felszámolására, a vonulási idõk csökkentésére. 2001 óta 22 köztestületi tûzoltóság kezdhette meg mûködését, kormányzati támogatással és önkormányzati áldozatvállalással folyamatban van 7 újabb önkéntes tûzoltóság megszervezése. Jövõ évtõl összesen 63 köztestületi tûzoltóság látja el 564 településen 1,2 millió lakos, közel 2 millió hektár terület mentõ tûzvédelmet.

Békásmegyer nem tekinthettük ellátatlan fehér foltnak. Nem tudok arról sem, hogy állami feladat lenne Békásmegyeren tûzõrség létesítése. Kizárólag a Fõváros saját tervében szerepelt a tûzõrség megalakítása. Erre való tekintettel természetes, hogy a laktanyaépítés költségei a Fõvárost terhelték.

A tervezés vélhetõen nem volt körültekinthetõ, mivel a mûködtetési személyi feltételeit már nem tudta kigazdálkodni a Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság. Az állam 45 tûzoltó finanszírozásával járul hozzá a Tûzõrség mûködtetéséhez.

A létesítés és fejlesztés költségeit a tûzvédelemi törvény alapján, pályázatok útján biztosítja a költségvetés a tûzoltóság részére. A hivatásos önkormányzati tûzoltóságok megalakulását követõen áttekintésre került a tûzoltó laktanyák állapota, kiválasztásra kerültek azok a tûzoltóságok, ahol az elhelyezési feltételek alkalmatlanok voltak a feladatok ellátásához. A felmérés eredményeképpen épült meg 1996-tól napjainkig Nagyatád, Szigetszentmiklós, Kunszentmárton, Érd, Szentendre, Nagykáta, Encs, Nyírbátor tûzoltó laktanyája, ebbõl Nagyatád és Szigetszentmiklós kivételével valamennyit 2002-tõl a jelenlegi koalíció kormányzása alatt adtak át a városok önkormányzatai részére.

A fõvárosi tûzõrségek, laktanyák mûszaki állapota a felmérés idõszakában az ország átlaghoz képet kedvezõbb volt. Az országos helyzet és a rendelkezésre álló pénzügyi fedezet figyelembevételével új tûzoltóság-tûzõrség elhelyezésének kialakítását Budapesten nem terveztük, a jövõben is az országosan legmostohább elhelyezési körülmények felszámolásának kívánunk elsõbbséget adni.

A tûzoltóságok technikai fejlesztésére jelenleg a tûzvédelmi bírság és a biztosítók tûzvédelmi hozzájárulása biztosítja a fedezetet, melyet a pályázók 10-20 %os önrészei egészítenek ki. Ez évente több mint 3 milliárd forint fejlesztési forrást biztosít tûzoltójármûvek, felszerelések és védõeszközök beszerzésére. A 2002-2006. években megvalósított technikai fejlesztés értéke mintegy 14 milliárd Ft volt, amely folyamatos emelkedést mutat, hiszen az ilyen fejlesztésekre korábban 2000 és 2002 között csupán 4,8 milliárd forint állt rendelkezésre.

A jelenlegi pályázati igény további 12-14 milliárd forint, melynek kielégítésére várhatóan 2009-2010 években nyílik lehetõség a 2006-2009. évekre vonatkozó tûzoltósági mûszaki fejlesztési terv megvalósításával.

A tûzoltóságok mûködtetésénél a fenntartó helyi önkormányzatoknak is vannak támogatási kötelességei, melyet a Fõvárosi Önkormányzat teljesített, de ez évben csökkentett mértékben. A Budapesti Mûszaki Egyetemen bekövetkezett tûzeset követõen döntött úgy a Fõvárosi Önkormányzat illetékes szerve, hogy kiegészítõ támogatásra javasolja a Fõvárosi Tûzoltóparancsnokságot.

Egy gondolat erejéig vissza kell térjek a három tûzoltó tragikus halálára. Az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság és a Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság szakmai vezetõibõl szervezett vizsgálóbizottság nem tett olyan megállapítást, hogy a halált (akár közvett módon) védõfelszerelések hiánya, vagy a tûzoltók „elhasználódása” okozta volna.

Tisztelt Fõtörzsõrmester Úr!

Ismételten hangsúlyozom, hazánkban mindenki fenntartás nélkül elismeri az Önök hivatását, önfeláldozó munkáját.
Minden jóérzésû ember szíve összeszorul, amikor szirénázó jármûvet lát. Aggódnak Önökért és csak nagy elismeréssel beszélnek Önökrõl, munkájukról és bátorságukról.

Tudom, hogy erkölcsi megbecsülés mellett megfelelõ anyagi elismerés is jár, ez nem vitatható. Azonban hazánk jelenlegi gazdasági helyzetébõl adódóan a költségvetés lehetõségei korlátozottak.

Minden felelõs személynek – legyen az kormányzati vagy önkormányzati, akár szakmai vezetõ – azon kell munkálkodnia, hogy mindazok számára, akik akár életüket is kockáztatják a köz érdekében, azok a lehetõ legnagyobb biztonságban és elismertség mellett dolgozhassanak.

Végezetül arra kérem Önt, hogy kollégái felé tolmácsolja elismerésemet és nagyrabecsülésemet példamutató helytállásukért.

Budapest, 2006. november 7.



Üdvözlettel:

Dr. Szilvásy György

Válasz erre a levélre 2006-12-10

 

Elõzmények:

Nyílt Levél 2006-09-06

Válaszra várva… 2006-10-17
 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 15:55
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75