Nagy Gábor a Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezetének
elnöke a központi gazdálkodás körébe tartozó a hivatásos tûzoltók
lakáscélú támogatására szolgáló központi költségvetési elõirányzat
elosztásának eljárási rendjében kialakult gyakorlat felülvizsgálata
tárgyában fordulok Helyettes Államtitkár Úrhoz.
A hivatásos önkormányzati tûzoltóságok tárgyi és költségvetési
átadás-átvételének rendjérõl szóló hatályos 59/1995. (V. 30.) Korm.
rendelet
szerint
6. § (1) A központi gazdálkodás körébe tartozik:
f) a hivatásos tûzoltók lakáscélú támogatására szolgáló központi költségvetési elõirányzat.
(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontjában említett
költségvetési eszközzel az országos parancsnokság, a c) — f) pontokban
foglaltakkal a megyei tûzoltóparancsnokság gazdálkodik.
A szintén hatályos a lakáscélú munkáltatói támogatásról 39/2000. (XII. 12.) BM rendelet szerint
A támogatási kérelmek elbírálása
17. § (1) A munkáltatói támogatás iránti kérelmet – e rendelet 1. számú
melléklete szerint – a közvetlen munkahelyi vezetõ részletes írásbeli
javaslatával ellátva, az elbíráláshoz szükséges okmányokkal,
igazolásokkal együtt az illetékes helyi lakásügyi szervhez kell
benyújtani.
18. § A helyi lakásügyi szerv a munkáltatói kölcsön iránti kérelmek
jogszerûségét a beérkezés sorrendjében vizsgálja meg, és a
rendelkezésre álló pénzügyi fedezet függvényében a 21. §-ban foglaltak
figyelembevételével a kérelemnek megfelelõen megállapítja a támogatás
összegét.
20. § (1) A helyi lakásügyi szerv – a szakmailag elõkészített –
kérelmet megküldi az adott szervnél mûködõ, e célra létrehozott
bizottság részére, és e vélemény birtokában továbbítja a dolgozó
munka-, illetõleg szolgálati helye szerinti döntésre jogosult
vezetõnek.
(5) A Rendõrséggel, a Határõrséggel, a megyei közigazgatási
hivatalokkal és a Rendõrtiszti Fõiskolával szolgálati jogviszonyban
álló igénylõ esetén a kölcsönkérelmek elbírálására a munkáltatói jogkör
gyakorlója jogosult. Az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatósággal,
háttérintézményeivel, a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságokkal, a
Fõvárosi Polgári Védelmi Igazgatósággal, a Repülõtéri
Katasztrófavédelmi Igazgatósággal, az Országház
Tûzoltóparancsnoksággal , a Katasztrófavédelmi Oktatási
Központtal, a Rendõrtiszti Fõiskola Katasztrófavédelmi Tanszékkel
szolgálati viszonyban álló igénylõ esetén a kérelmek elbírálására az
országos katasztrófavédelmi fõigazgató jogosult.
(6) A bizottság létszámát úgy kell megállapítani, hogy az
arányban álljon az adott belügyi szerv szervezeti felépítésével és
létszámával. A bizottság munkájában tagként az illetékes
szakszervezetek, érdekképviseleti szervek képviselõinek részvételét
biztosítani kell. Minden tagnak csak egy szavazata lehet.
(7) A bizottság az egyes kérelmeket az illetékes lakásügyi szerv
szakértõjének szakmai elõterjesztése alapján tárgyalja meg, és
javaslatát többségi szavazattal alakítja ki.
(8) A bizottság üléseit szükség szerint, de legalább negyedévenként egy alkalommal tartja.
Értelmezõ rendelkezések
23. § E rendelet alkalmazása szempontjából
g) helyi lakásügyi szerv:
– Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság: saját állománya, a
háttérintézményei, a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok, a
Fõvárosi Polgári Védelmi Igazgatóságok, a Repülõtéri Katasztrófavédelmi
Igazgatóság, az Országház Tûzoltó-parancsnokság, a Rendõrtiszti
Fõiskola Katasztrófavédelmi Tanszék állománya vonatkozásában,
h) tûzoltóság: hivatásos állami és önkormányzati tûzoltóság. A
tûzoltóság vonatkozásában helyi lakásügyi szerv – a megyei
katasztrófavédelmi igazgatóságok útján – az Országos Katasztrófavédelmi
Fõigazgatóság;
Záró rendelkezések
24.§. (9) Az országos rendõrfõkapitány, a határõrség országos
parancsnoka, az országos katasztrófavédelmi fõigazgató, a Rendõrtiszti
Fõiskola parancsnoka, a megyei közigazgatási hivatalok vezetõi e
rendelet hatálybalépését követõ harminc napon belül köteles a
rendelkezésükre álló lakáscélú támogatás elosztásának eljárási rendjét,
a döntési jogosultság kérdéseit a rendeletben foglaltaknak megfelelõen
újraszabályozni.
Tisztelt Helyettes Államtitkár Úr!
A Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete elõtt a BM rendelet 24. §. (9)
bekezdésében meghatározottak szerint a BM OKF Fõigazgatója által
szabályozott elosztás eljárási rendje ismeretlen. Nincs tudomásunk az
elmúlt években a BM OKF rendelkezésére bocsátott költségvetési
összegekrõl annak tényszerû elosztásról. Az alább megjelölt években az
akkor 1647 fõs Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság a következõ lakáscélú
támogatási összegekben részesült.
2000. év 4 millió Ft
2001. év 4 millió Ft
2002. év 4 millió Ft
2003. év 4 millió Ft + 5 fõ részére 3,6 millió Ft
2004. év 2 millió Ft
Kérem Helyettes Államtitkár Urat, hogy a fentiekben megfogalmazottak
alapján a lakáscélú támogatás elosztásáról a BM OKF-en kialakult
gyakorlatát felülvizsgálni és annak eredményérõl szervezetünket írásban
tájékoztatni szíveskedjék.
Budapest, 2005. március 23.