Kezdölap arrow Hírek arrow Friss Hírek arrow Kihelyezett ülést tartott a Katasztrófavédelmi Érdekegyeztetõ Tanács
Kihelyezett ülést tartott a Katasztrófavédelmi Érdekegyeztetõ Tanács
2013. June 18.

Kihelyezett ülést tartott a Katasztrófavédelmi Érdekegyeztetõ Tanács

Június 13-án a BM HEROS Zrt. telephelyén annak mûködésével, a nyújtott szolgáltatásokkal ismerkedtek közelebbrõl az érdekegyeztetõ tanács tagjai, majd a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtér hivatásos repülõtéri tûzoltó-parancsnokságán a csapatpróbán lévõ R13-as védõruházat konténeres hõpróbáján vettek részt.

A kihelyezett ülést a BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság Humán Szolgálatának vezetõje, Bittmann Tibor tû. ezredes hívta össze, hogy a szakszervezetek képviselõi választ kaphassanak a május eleji, soros ülésen felvetett kérdésekre. Akkor egyebek mellett a HEROS szolgáltatásaival, áraival, a javítások elhúzódásával, illetve az R13-as, új bevetési védõruhával kapcsolatban fogalmaztak meg kérdéseket, kritikákat.

A mostani alkalommal a BM HEROS Zrt. vezetõi adtak részletes tájékoztatást a cégnél folyó gyártási, teljes körû szervizelési, felújítási tevékenységrõl, illetve a saját fejlesztésekrõl. Egyebek mellett elhangzott, hogy ugrásszerûen megnõtt a katasztrófavédelem szervizigénye abban a pillanatban, ahogy a korábban hivatásos önkormányzati tûzoltóságok állami integrációja megtörtént. Ekkor derült ki, hogy gyakran elmaradtak a szükséges felülvizsgálatok, a garancia érvényesítéséhez szükséges szervizelések, tervszerû megelõzõ karbantartás nem, vagy csak alig volt. Ez jelentõs próba elé állította a céget és annak szervizhálózatát, ugyanis a korábbi évekhez képest megnégyszerezõdött a havonta nyújtott szolgáltatások száma. A feladat összetettségét mutatja az is, hogy a közel ezerkilencszáz, rendszerben lévõ jármû között akad még 1950-es gyártású is, és általában jellemzõ, hogy túl sok gyártmány, túl sok típus fut a különféle tûzoltóságoknál, a jármûvek átlagéletkora tizenhárom év.
 
A Katasztrófavédelmi Érdekegyeztetõ Tanács munkájába bekapcsolódó Tollár Tibor tû. dandártábornok, a BM OKF gazdasági fõigazgató-helyettese arról beszélt, hogy ötvenhatféle technika, száztizenhárom típus van a rendszerben. A tábornok beszélt arról is, hogy az évek során olyan helyzet alakult ki, ami miatt a fõigazgatóságnak nyolcvanhárom jármû esetében, összesen több mint félmilliárd forint értékben át kellett vállalnia a javítási költségeket, húsz magasból mentõ, ötvenhét fecskendõ, vízszállító, valamint hat daru esetében állja a számlát a központi szervezet. A kérdésre, hogy miért éppen a BM HEROS-ra esett a választás, amikor szervizcéget, felújító vállalkozást keresett a katasztrófavédelem, Tollár Tibor úgy válaszolt, ha van erre alapított, állami magyar cég, úgy ésszerû, ha arra esik a választás, hogy minél több hazai munkavállalót lehessen foglalkoztatni. A fõigazgató-helyettes beszélt arról is, hogy a HEROS jelenlegi nyolc szervizállomása és a mobil egységek mellett az idén minden olyan településen, ahol hivatásos tûzoltó-parancsnokság mûködik, lesz a cégnek alvállalkozója, és ott végeztetik el a javításokat.
 
Tollár Tibor szót ejtett az R13-as bevetési védõruháról. Mint fogalmazott, a ruhának szigorú elõírásoknak kellett megfelelnie, nemzetközi elismertségû minõsítõ laboratóriumból van tanúsítványa, a csapatpróbán háromszáz öltözetet használtak a tûzoltók, a próba eredménye jobb lett, mint gondolták. A fõvárosban végrehajtott úgymond „bátorságpróbáról” azt mondta, ott aggodalomra okot adó dolog nem történt, a ruha úgy mûködött, ahogy kellett.
 
A szakszervezetek képviselõi a BM HEROS után a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtérre mentek, ahol a tûzoltóság gyakorlókonténerében zajlott az R13-as ruha hõpróbatesztje. Többféle forgatókönyv alapján zajlott a mérés, amelynek során a konténerben mell-, illetve fejmagasságban hõmérõket helyeztek el, a tûzoltók némelyike a testén olyan mûszert viselt, amelyik egyebek mellett mérte a pulzusát, EKG-jelet rögzített, mérte a bõr- és a ruha alatti hõmérsékletet. A konténerben történteket hõkamerával is figyelték, illetve a kijövõk öltözetének hõmérsékletét is rögzítették a megfelelõ mûszerekkel. Mindenrõl feljegyzést is készítettek a gyártó, a katasztrófavédelem munkatársai, illetve a Katasztrófavédelmi Kutatóintézet szakértõi. A gyakorlókonténerbe többféle ruhában mentek be a tûzoltók, volt, akin a jelenleg rendszerben lévõ felszerelés volt, a házigazdák a reptéren használatos öltözéket viselték, és voltak, akik az R13-ast tesztelték. Kipróbálták a ruhákat úgy is, hogy egyszer viseltek alatta gyakorlót, egyszer pedig nem. Elõször fokozatos hõterhelésnek tették ki a védõruhákat, ekkor bírták a legtovább, nagyjából negyedóráig a hõségben. Ezután 380 fok körülire emelték a belsõ hõmérsékletet, vagyis már a forróságba kellett belépniük a tesztelõknek. Az R13-t viselõ tûzoltók azt tapasztalták, hogy amikor letérdeltek, vagyis kiszorították adott ponton az egyes szigetelõ rétegek között lévõ levegõt, azonnal és hirtelen jött a hõ, a ruhát levéve bõrpír volt tapasztalható. Az utolsó fordulónál még a tûz táplálásakor Rollover/Flashover alakult ki, a konténerben ekkor a reptéri parancsnok és egy R13-t viselõ tûzoltó tartózkodott. Elõbbi ruhájának a lánggal égéskor se lett különösebb baja, az új felszerelés membránja azonban „rázsugorodott” a viselõjére. A gyártó jelenlévõ képviselõje a teszt utáni elõzetes megbeszélésen kijelentette, noha a mérési eredményeket, tapasztalatokat ki kell értékelni, az már most látszik, hogy a térdpárnázat megerõsítésére megoldást kell találni, ahogy arra is, hogyan lehet eltartást képezni azokon a pontokon, ahol a légzõkészülék hevedere ráfeszül a tûzoltó testére. Felhívta ugyanakkor a figyelmet a méretezés fontosságára, arra, hogy az öltözet inkább legyen picit bõvebb, mintsem testhezálló.
 
A fent leírtakkal kapcsolatban a BM Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság írásos állásfoglalást kért a Katasztrófavédelmi Érdekegyeztetõ Tanács legnagyobb létszámú tagszervezetétõl. A Hivatásos Tûzoltók Független Szakszervezete által küldött választ a csapatpróbában résztvevõ háromszáz tûzoltó észrevételeivel, javaslataival együtt a katasztrófavédelem továbbította a gyártóhoz.
 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 01:08
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75