Kezdölap
Kihelyezett ülést tartott a Katasztrófavédelmi Érdekegyeztető Tanács
2013. June 18.

Kihelyezett ülést tartott a Katasztrófavédelmi Érdekegyeztető Tanács

Június 13-án a BM HEROS Zrt. telephelyén annak működésével, a nyújtott szolgáltatásokkal ismerkedtek közelebbről az érdekegyeztető tanács tagjai, majd a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hivatásos repülőtéri tűzoltó-parancsnokságán a csapatpróbán lévő R13-as védőruházat konténeres hőpróbáján vettek részt.

A kihelyezett ülést a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Humán Szolgálatának vezetője, Bittmann Tibor tű. ezredes hívta össze, hogy a szakszervezetek képviselői választ kaphassanak a május eleji, soros ülésen felvetett kérdésekre. Akkor egyebek mellett a HEROS szolgáltatásaival, áraival, a javítások elhúzódásával, illetve az R13-as, új bevetési védőruhával kapcsolatban fogalmaztak meg kérdéseket, kritikákat.

A mostani alkalommal a BM HEROS Zrt. vezetői adtak részletes tájékoztatást a cégnél folyó gyártási, teljes körű szervizelési, felújítási tevékenységről, illetve a saját fejlesztésekről. Egyebek mellett elhangzott, hogy ugrásszerűen megnőtt a katasztrófavédelem szervizigénye abban a pillanatban, ahogy a korábban hivatásos önkormányzati tűzoltóságok állami integrációja megtörtént. Ekkor derült ki, hogy gyakran elmaradtak a szükséges felülvizsgálatok, a garancia érvényesítéséhez szükséges szervizelések, tervszerű megelőző karbantartás nem, vagy csak alig volt. Ez jelentős próba elé állította a céget és annak szervizhálózatát, ugyanis a korábbi évekhez képest megnégyszereződött a havonta nyújtott szolgáltatások száma. A feladat összetettségét mutatja az is, hogy a közel ezerkilencszáz, rendszerben lévő jármű között akad még 1950-es gyártású is, és általában jellemző, hogy túl sok gyártmány, túl sok típus fut a különféle tűzoltóságoknál, a járművek átlagéletkora tizenhárom év.
 
A Katasztrófavédelmi Érdekegyeztető Tanács munkájába bekapcsolódó Tollár Tibor tű. dandártábornok, a BM OKF gazdasági főigazgató-helyettese arról beszélt, hogy ötvenhatféle technika, száztizenhárom típus van a rendszerben. A tábornok beszélt arról is, hogy az évek során olyan helyzet alakult ki, ami miatt a főigazgatóságnak nyolcvanhárom jármű esetében, összesen több mint félmilliárd forint értékben át kellett vállalnia a javítási költségeket, húsz magasból mentő, ötvenhét fecskendő, vízszállító, valamint hat daru esetében állja a számlát a központi szervezet. A kérdésre, hogy miért éppen a BM HEROS-ra esett a választás, amikor szervizcéget, felújító vállalkozást keresett a katasztrófavédelem, Tollár Tibor úgy válaszolt, ha van erre alapított, állami magyar cég, úgy ésszerű, ha arra esik a választás, hogy minél több hazai munkavállalót lehessen foglalkoztatni. A főigazgató-helyettes beszélt arról is, hogy a HEROS jelenlegi nyolc szervizállomása és a mobil egységek mellett az idén minden olyan településen, ahol hivatásos tűzoltó-parancsnokság működik, lesz a cégnek alvállalkozója, és ott végeztetik el a javításokat.
 
Tollár Tibor szót ejtett az R13-as bevetési védőruháról. Mint fogalmazott, a ruhának szigorú előírásoknak kellett megfelelnie, nemzetközi elismertségű minősítő laboratóriumból van tanúsítványa, a csapatpróbán háromszáz öltözetet használtak a tűzoltók, a próba eredménye jobb lett, mint gondolták. A fővárosban végrehajtott úgymond „bátorságpróbáról” azt mondta, ott aggodalomra okot adó dolog nem történt, a ruha úgy működött, ahogy kellett.
 
A szakszervezetek képviselői a BM HEROS után a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre mentek, ahol a tűzoltóság gyakorlókonténerében zajlott az R13-as ruha hőpróbatesztje. Többféle forgatókönyv alapján zajlott a mérés, amelynek során a konténerben mell-, illetve fejmagasságban hőmérőket helyeztek el, a tűzoltók némelyike a testén olyan műszert viselt, amelyik egyebek mellett mérte a pulzusát, EKG-jelet rögzített, mérte a bőr- és a ruha alatti hőmérsékletet. A konténerben történteket hőkamerával is figyelték, illetve a kijövők öltözetének hőmérsékletét is rögzítették a megfelelő műszerekkel. Mindenről feljegyzést is készítettek a gyártó, a katasztrófavédelem munkatársai, illetve a Katasztrófavédelmi Kutatóintézet szakértői. A gyakorlókonténerbe többféle ruhában mentek be a tűzoltók, volt, akin a jelenleg rendszerben lévő felszerelés volt, a házigazdák a reptéren használatos öltözéket viselték, és voltak, akik az R13-ast tesztelték. Kipróbálták a ruhákat úgy is, hogy egyszer viseltek alatta gyakorlót, egyszer pedig nem. Először fokozatos hőterhelésnek tették ki a védőruhákat, ekkor bírták a legtovább, nagyjából negyedóráig a hőségben. Ezután 380 fok körülire emelték a belső hőmérsékletet, vagyis már a forróságba kellett belépniük a tesztelőknek. Az R13-t viselő tűzoltók azt tapasztalták, hogy amikor letérdeltek, vagyis kiszorították adott ponton az egyes szigetelő rétegek között lévő levegőt, azonnal és hirtelen jött a hő, a ruhát levéve bőrpír volt tapasztalható. Az utolsó fordulónál még a tűz táplálásakor Rollover/Flashover alakult ki, a konténerben ekkor a reptéri parancsnok és egy R13-t viselő tűzoltó tartózkodott. Előbbi ruhájának a lánggal égéskor se lett különösebb baja, az új felszerelés membránja azonban „rázsugorodott” a viselőjére. A gyártó jelenlévő képviselője a teszt utáni előzetes megbeszélésen kijelentette, noha a mérési eredményeket, tapasztalatokat ki kell értékelni, az már most látszik, hogy a térdpárnázat megerősítésére megoldást kell találni, ahogy arra is, hogyan lehet eltartást képezni azokon a pontokon, ahol a légzőkészülék hevedere ráfeszül a tűzoltó testére. Felhívta ugyanakkor a figyelmet a méretezés fontosságára, arra, hogy az öltözet inkább legyen picit bővebb, mintsem testhezálló.
 
A fent leírtakkal kapcsolatban a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság írásos állásfoglalást kért a Katasztrófavédelmi Érdekegyeztető Tanács legnagyobb létszámú tagszervezetétől. A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete által küldött választ a csapatpróbában résztvevő háromszáz tűzoltó észrevételeivel, javaslataival együtt a katasztrófavédelem továbbította a gyártóhoz.
 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tűzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux s
PHP: 5.2.17
MySQL: 5.5.31-0+wheezy1-log
Idő: 08:44
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1131
Linkek: 76