Kezdölap arrow Hírek arrow Friss Hírek arrow Néhány gondolat az Ombudsman jelentésével kapcsolatosan
Néhány gondolat az Ombudsman jelentésével kapcsolatosan
2012. November 18.

Néhány gondolat az alapvető jogok biztosának az AJB-5630/2012. számú jelentésével kapcsolatosan


Mintegy 500 közfoglalkoztatott a katasztrófavédelemnél

A katasztrófavédelem szerint minden rendben a közfoglalkoztatottak körül, nincs összefüggés az alkalmazásuk és a takarítók elbocsátása között.

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) a közfoglalkoztatással összefüggő feladatait az irányadó előírások szerint végezte - így reagált a szervezet az alapvető jogok biztosának azon megállapítására, hogy jogsértő volt a közalkalmazottként foglalkoztatott takarítókat közfoglalkoztatottakkal kiváltani. Az ombudsman felhívta a figyelmet, a közfoglalkoztatottak alkalmazása nem vezethet oda, hogy évek óta fennálló, határozatlan idejű jogviszonyokat, meglévő munkahelyeket szüntessenek meg, és az így felszabaduló státuszokat lényegesen alacsonyabb bérezésben részesülő, a közfoglalkoztatás jellegéből és határozott idejéből adódóan kiszolgáltatott helyzetben lévő közfoglalkoztatottakkal töltsék be.

Az FKI kijelentette: a közfoglalkoztatással nem álláshelyek kiváltása volt a szándék, amit szerintük alátámaszt, hogy a közfoglalkoztatott dolgozók feladatköre bővebb, mint a korábban elbocsátottaké. Takarítói, udvari munkás, kapus feladatokat is ellátnak, valamint megfelelő végzettség esetén részt vesznek állagmegóvási, javítási, karbantartási, rakodási, logisztikai feladatok ellátásában is.

Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője a Lánglovagok.hu érdeklődésére közölte: a katasztrófavédelem átszervezése és a közfoglalkoztatottak alkalmazása két különböző ügy, ezek időben sem esnek egybe. A katasztrófavédelem strukturális átalakítása április 1-jén történt meg, azt az tette szükségessé, hogy a januárban hatályba lépett katasztrófavédelmi törvény új feladatokat és  hatásköröket határozott meg a szervezet számára, ezek ellátása a korábbi struktúrában nem volt megoldható. Az átszervezés érintette a közalkalmazotti, így a takarítói létszámhelyeket is. Ezeket a státuszokat minden esetben a helyi szervek végrehajtó állományának megerősítésére használta fel a katasztrófavédelem.

A szóvivő elmondása szerint a közfoglalkoztatottak - akiknek a feladatköre bővebb a korábbi takarítóknál - napi munkaideje 8 óra, heti munkaideje 40 óra. Ezért a közfoglalkoztatottakat megillető munkabért, havi bruttó 71 800 forintot kapják. Munkájukra nagy szükség van, hiszen alkalmazásuk lehetővé teszi, hogy a hivatásos állomány azt a speciális felkészültséget igénylő, a szervezet alaprendeltetéséből fakadó szakmai munkát végezze, ami az állampolgárok biztonságát szolgálja, legyen az megelőzés vagy éppen beavatkozás. Petróczi Tímea úgy véli, ennek nagy hagyományai vannak, a tűzoltóságoknál korábban is szép számban foglalkoztattak polgári szolgálatosokat, akik tevékenységükkel a hivatásos tűzoltók munkáját segítették.

Jelenleg összesen 488 főt foglalkoztatnak a hivatásos katasztrófavédelmi szerveknél. A megyei igazgatóságoknál 383-an, Ócsán, a szociálisház-építési projekten pedig 105 közfoglalkoztatott dolgozik.

Lánglovagok.hu

Forrás: http://www.langlovagok.hu/tuzvonal/719_mintegy-500-kozfoglalkoztatott-a-katasztrofavedelemnel

A Lánglovagok szerkesztősége által feltett kérdéseket nem ismerem, de Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője talán nem jól értelmezte az Ombudsman jelentését! Az Ombudsman vizsgálata, majd az arról készített jelentés kizárólag a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság által végrehajtott elbocsátásokkal foglalkozik, így a Szóvívó Asszony nyilatkozatának is erre az igazgatóságra kellett volna vonatkoznia.

Ombudsman jelentése: ”... a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóságon 2012. április elsejétől valamennyi takarítónőt elbocsátották, majd helyettük közfoglalkoztatott személyeket alkalmaztak.”

Az Ombudsman  főigazgatóhoz írt megkeresésben feltett kérdései is kizárólag a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság által végrehajtott elbocsátásokra vonatkozik!

Nézzünk a számadatokat,  párhuzamosságok megszüntetése és a hatékonyabb működés érdekében végrehajtott státusz módosulásokat, az FKI vonatkozásában!

Varga Ferenc ezredes (FTP parancsnoka) 2011. február 28.:

„A Fővárosi Tűzoltóparancsnokság rendszeresített létszámát a 32/2009. (XI.30.) ÖM rendelet határozza meg, amely szerint a készenléti állomány létszáma 1387 fő, az irányító, ügyviteli létszám 227 fő, a tűzmegelőzési létszám pedig 78 fő, összesen 1692 fő. Az a bizonyos kiszolgáló létszám, ami említ, a 227 főből kerül ki, természetesen ez a rendszeresített létszám tartalmazza a tűzvizsgálati, közalkalmazotti és a teljes vezetői állományt is.”

Forrás: http://forum.langlovagok.hu/viewtopic.php?f=15&t=1533 

Varga Ferenc ezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) vezetője pénteki sajtótájékoztatóján (2012. 03.30.):

„Az igazgató közlése szerint január elsejétől a státushelyek 1932-ről 1430-ra csökkentek, mert sok feladatuk megszűnt, az adminisztratív állományt csökkentették a költséghatékonyság szempontjából.”

Forrás: http://www.echotv.hu/?akt_menu=16&r_id=29&hir_id=280272

Ombudsman jelentése, főigazgató válaszlevél:

„Az FKI 2012. január 1-jén három egyenrangú, megyei szintű, középirányító szervezet integrációjával – Fővárosi Tűzoltóparancsnokság, Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság (szervezetében az Országház Tűzoltóparancsnokság) – jött létre, 1928 státusszal. A párhuzamosságok megszüntetése és a hatékonyabb működés érdekében ez a létszám 2012. április 1-jén 1431 státuszra módosult. A létszámhelyek átcsoportosításával a végrehajtói állományt megerősítették. Az átcsoportosítás többek között érintette az FKI 23 takarító státuszát.”

Lásd pl. honlapunkon: http://www.ftsz.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1219&Itemid=135 

Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője:

„Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője a Lánglovagok.hu érdeklődésére közölte: a katasztrófavédelem átszervezése és a közfoglalkoztatottak alkalmazása két különböző ügy, ezek időben sem esnek egybe. A katasztrófavédelem strukturális átalakítása április 1-jén történt meg, azt az tette szükségessé, hogy a januárban hatályba lépett katasztrófavédelmi törvény új feladatokat és  hatásköröket határozott meg a szervezet számára, ezek ellátása a korábbi struktúrában nem volt megoldható.  Az átszervezés érintette a közalkalmazotti, így a takarítói létszámhelyeket is. Ezeket a státuszokat minden esetben a helyi szervek végrehajtó állományának megerősítésére használta fel a katasztrófavédelem.”

Forrás: http://www.langlovagok.hu/tuzvonal/719_mintegy-500-kozfoglalkoztatott-a-katasztrofavedelemnel

  • Akkor a  katasztrófavédelem strukturális átalakítása január elsejével kezdődött és  április 1-jén fejeződött be, vagy az integráció és az egész strukturális átalakítás április elsejéhez, azaz ehhez az egy naphoz köthető,  január elseje és április elseje között pedig nem történt semmi? 
  • A Fővárosi Tűzoltóparancsnokság, Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság (szervezetében az Országház Tűzoltóparancsnokság) integrációjával megalakult Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság rendszeresített létszáma 497 státusszal csökkent, a három szerv együttes létszámához képest!

Varga Ferenc ezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) vezetője pénteki sajtótájékoztatóján (2012. 03.30.):

„Az ezredes hozzáfűzte: az átszervezésben érintettek közül eddig 962 fővel beszéltek, közülük 105 dolgozó nem fogadta el a felkínált beosztást, vagy nem tudtak neki megfelelő beosztást adni, így állása megszűnik. Közülük 84 közalkalmazott, 21 pedig hivatásos tűzoltó.”

Forrás: http://www.echotv.hu/?akt_menu=16&r_id=29&hir_id=280272

Mivel a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság megalakulásával 497 státusz megszűnt, így talán kijelenthetjük, hogy az FKI vonatkozásában a végrehajtói állomány nem lett megerősítve!

Kérdések:

1.) A 497 státuszból a kb. 300 fő készenléti szolgálatot ellátó tűzoltói státusz mely státuszokkal volt párhuzamos, és a létszám csökkentésével mennyivel lett hatékonyabb a működés?

2.) A 497 státuszból a kb. 300 fő készenléti szolgálatot ellátó tűzoltói státusz, a végrehajtói vagy az irányító, ügyviteli állományba sorolandó?

3.) A 497 státuszból a megszüntetett tűzmegelőzési státuszok mely státuszokkal volt párhuzamosak, és a létszám csökkentésével mennyivel lett hatékonyabb a működés?

4.) A 497 státuszból a megszüntetett tűzmegelőzési státuszok, a végrehajtói vagy az irányító, ügyviteli állományba sorolandó?

5.) Az FKI 23 takarító státusza mely státuszokkal volt párhuzamos?

Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője:

„Munkájukra nagy szükség van, hiszen alkalmazásuk lehetővé teszi, hogy a hivatásos állomány azt a speciális felkészültséget igénylő, a szervezet alaprendeltetéséből fakadó szakmai munkát végezze, ami az állampolgárok biztonságát szolgálja, legyen az megelőzés vagy éppen beavatkozás”

Tisztelt Szóvivő Asszony!

Ellenmondás van az Ön nyilatkozata/állítása és a főigazgató közlése között, mivel a főigazgató szerint a hivatásos állománynak egyéb „szakmai” munkát is végezni kell, pontosítva takarítást.             

Az Őn azon állítása, amely szerint "a hivatásos állomány azt a speciális felkészültséget igénylő, a szervezet alaprendeltetéséből fakadó szakmai munkát végezze, ami az állampolgárok biztonságát szolgálja, legyen az megelőzés vagy éppen beavatkozás", sérülést szenved!

Csakis megjegyzésként: az elbocsátott takarítónők napi munkaideje szintén 8 óra volt, heti munkaidejük is szintén 40 óra volt, az Ő munkájukra is nagy szükség volt illetve lett volna és lenne mind a mai napig,  és feladatkörük is  bővíthető lett volna!


A főigazgató a következőket közli az Ombudsmannal

Ombudsman jelentése, főigazgató válaszlevél:

„A takarítási feladatokat az FKI 18 laktanyájában jelenleg részben közfoglalkoztatottak, részben a készenléti állomány tagjai végzik.” 

„A készenléti állomány tagjai a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. számú törvény alapján, napi feladataik ellátása mellett szolgálati viszonyban végzik a körletek rendben tartását, ezen belül a takarítási feladatokat.”

Ezek a további kérdéseket vetik fel:

1.) a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. számú törvény, melyik szakasza fogalmazza meg, hogy a készenléti állomány tagjai napi feladataik ellátása mellett, szolgálati viszonyban végzik a körletek rendben tartását, ezen belül a takarítási feladatokat?

2.) amennyiben az említett törvény valóban megfogalmazná a főigazgató állítását, Ön nem tartaná diszkriminatívnak, hogy a készenléti állomány tagjai napi feladataik ellátása mellett szolgálati viszonyban végzik a körletek rendben tartását, ezen belül a takarítási feladatokat, míg a hivatali munkarendben foglalkoztatott állomány nincs kötelezve eme kitüntető feladat végrehajtására?


SAJTÓKÖZLEMÉNY (2012. november 09.)

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának az Országos Sajtószolgálatban megjelent közleményére az alábbiak szerint kíván reagálni:

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság a közfoglalkoztatással összefüggő feladatait az irányadó előírások szerint végezte. Az igazgatóság az április 1-jei szervezeti átalakítás előtt állásfoglalást kért Budapest Főváros Kormányhivatala Munkaügyi Központjától annak érdekében, hogy a helyes gyakorlat szerint járjon el.

A munkaügyi központ augusztus 22-én ellenőrzést tartott a fővárosi igazgatóságon, ennek során nem tártak fel egy olyan hiányosságot sem, ami a közfoglalkoztatással kapcsolatos jogszabályok, vagy a hatósági szerződésben foglaltak betartásával lett volna összefüggésbe hozható.

A közfoglalkoztatással nem álláshelyek kiváltása volt a szándék, amit alátámaszt, hogy a közfoglalkoztatott dolgozók feladatköre bővebb, mint a korábban elbocsátottaké. Takarítói, udvari munkás, kapus feladatokat is ellátnak, valamint megfelelő végzettség esetén részt vesznek állagmegóvási, javítási, karbantartási, rakodási, logisztikai feladatok ellátásában is.

Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság

Forrás: http://fovaros.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=sajtotajekoztatok_meghivok_kozlemenyek


Nincs abban semmi kivetni való, hogy az FKI igazgatója védekezik. Sőt ez a természetes annak a szervnek a vezetője részéről, amelyről illetve akinek az eljárásáról az Alapvető Jogok Biztosa a következőket állítja:

Ombudsman:

„A vizsgált ügyben az FKI főigazgatója arról tájékoztatott, hogy „az ellátandó feladatok körének megtervezése, illetőleg az alkalmazható létszám 2011. évben felmérésre került”, illetőleg „a végzettség, képzettség figyelembevételével a közfoglalkoztatásban alkalmazható személyek kiválasztása és munkába állítása már jóval az átszervezés előtt megkezdődött.” Mindez arra enged következtetni, hogy a takarítói állások közfoglalkoztatottakkal való betöltését, majd a meglévő takarítói státuszok megszüntetését az FKI már előzetesen eltervezte, ennek megvalósítása „érdekében” – ezen cél megvalósítása miatt – került sor a hatósági szerződés megkötésére.”

Ombudsman:

„Fentiek alapján megállapítottam, hogy a Fővárosi Katasztrófavédelmi Főigazgatóság azon eljárása, mely szerint takarító és udvari munkás munkakörben közfoglalkoztatottak alkalmazását kezdte meg, majd nem sokkal később a korábban takarító munkakörben foglalkoztatott munkavállalói határozatlan idejű jogviszonyát megszüntette, a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság, valamint a tisztességes eljáráshoz való jog követelménye sérelmét idézte elő. A garanciális szabályokat megkerülő, azokat önkényesen (át)értelmező eljárás ugyanakkor összeegyeztethetetlen az állam munkához való joggal kapcsolatban fennálló feladataival és alapjogi kötelezettségeivel is.”

Ombudsman:

„A közfoglalkoztatás azonban nem szolgálhat arra, hogy a munkavállalói bérek megtakarítása érdekében, az elbocsátásra kerülő dolgozók helyére olyan közfoglalkoztatottak kerüljenek, akik számára nem csak az adott munkakörben korábban kifizetett munkabért nem kell megfizetni, hanem az adott évre megállapított minimálbérnél alacsonyabb ún. garantált közfoglalkoztatási bért kell fizetni, s amelyet – annak járulékaival és egyéb közvetlen költségeivel – az állam 100%-ban finanszírozza.”

Az viszont érthetetlen, hogy az FKI Igazgatója olyan indokolással védekezik, amelyet az Ombudsman jelentésében részben „előre” megválaszolt!

Ombudsman:

„Nem tartom megalapozottnak azt az állítást, mely szerint a közfoglalkoztatottak nem ugyanazt a munkakört töltik be, mint a korábban alkalmazott munkavállalók, hiszen a takarítás mellett udvari munkás feladatokat is el kell látniuk. Álláspontom szerint a közfoglalkoztatottak alkalmazására ezen további feladatkör figyelembe vételével is olyan munkakörben került sor, amely azonos és/vagy hasonló, mint amelyeket – éppen a közfoglalkoztatottak alkalmazása miatt – megszüntettek. A takarítói munkakörök megszüntetésének ténye ezért ellentétes azzal a nyilatkozattal, amelyet az FKI az országos közfoglalkoztatási program támogatása érdekében benyújtott, valamint szemben áll mind a munkavállalói felé fennálló, elvárható munkáltatói kötelezettségeivel, mind a közfoglalkoztatás céljával.”

Ez a mondat pedig különösen érdekes:

A vizsgált ügyben az FKI főigazgatója arról tájékoztatott, hogy „az ellátandó feladatok körének megtervezése, illetőleg az alkalmazható létszám 2011. évben felmérésre került

Ezzel a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgató azt írta le, hogy Ő 2012 január elseje előtt tudta, hogy milyen létszámú leépítésre kerül sor az összevonást követően!!

2011. december 31-éig, az akkor még Fővárosi Tűzoltóparancsnokság parancsnokát az 1996. évi XLIII. törvény arra kötelezte, hogy:

30. § (1) A szakszervezettel való együttműködés keretében az állományilletékes parancsnok köteles:

c) a szolgálati viszonnyal összefüggő anyagi, szociális és kulturális érdekeket érintő intézkedésének megtétele előtt – ha az a hivatásos állomány legalább 25%-át vagy több, mint 50 főt közvetlenül érinti – a szervezeti egységen belül működő szakszervezet képviselőjét tájékoztatni.

Ez a tájékoztatás sem akkor, sem utólag nem történt meg!

Budapest, 2012. november 18.

Kiss József
elnök

 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tűzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux s
PHP: 5.2.17
MySQL: 5.5.31-0+wheezy1-log
Idő: 12:03
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1131
Linkek: 76