Kezdölap arrow Hírek arrow Néhány gondolat az Ombudsman jelentésével kapcsolatosan
Néhány gondolat az Ombudsman jelentésével kapcsolatosan
2012. November 18.

Néhány gondolat az alapvetõ jogok biztosának az AJB-5630/2012. számú jelentésével kapcsolatosan


Mintegy 500 közfoglalkoztatott a katasztrófavédelemnél

A katasztrófavédelem szerint minden rendben a közfoglalkoztatottak körül, nincs összefüggés az alkalmazásuk és a takarítók elbocsátása között.

A Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) a közfoglalkoztatással összefüggõ feladatait az irányadó elõírások szerint végezte - így reagált a szervezet az alapvetõ jogok biztosának azon megállapítására, hogy jogsértõ volt a közalkalmazottként foglalkoztatott takarítókat közfoglalkoztatottakkal kiváltani. Az ombudsman felhívta a figyelmet, a közfoglalkoztatottak alkalmazása nem vezethet oda, hogy évek óta fennálló, határozatlan idejû jogviszonyokat, meglévõ munkahelyeket szüntessenek meg, és az így felszabaduló státuszokat lényegesen alacsonyabb bérezésben részesülõ, a közfoglalkoztatás jellegébõl és határozott idejébõl adódóan kiszolgáltatott helyzetben lévõ közfoglalkoztatottakkal töltsék be.

Az FKI kijelentette: a közfoglalkoztatással nem álláshelyek kiváltása volt a szándék, amit szerintük alátámaszt, hogy a közfoglalkoztatott dolgozók feladatköre bõvebb, mint a korábban elbocsátottaké. Takarítói, udvari munkás, kapus feladatokat is ellátnak, valamint megfelelõ végzettség esetén részt vesznek állagmegóvási, javítási, karbantartási, rakodási, logisztikai feladatok ellátásában is.

Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság szóvivõje a Lánglovagok.hu érdeklõdésére közölte: a katasztrófavédelem átszervezése és a közfoglalkoztatottak alkalmazása két különbözõ ügy, ezek idõben sem esnek egybe. A katasztrófavédelem strukturális átalakítása április 1-jén történt meg, azt az tette szükségessé, hogy a januárban hatályba lépett katasztrófavédelmi törvény új feladatokat és  hatásköröket határozott meg a szervezet számára, ezek ellátása a korábbi struktúrában nem volt megoldható. Az átszervezés érintette a közalkalmazotti, így a takarítói létszámhelyeket is. Ezeket a státuszokat minden esetben a helyi szervek végrehajtó állományának megerõsítésére használta fel a katasztrófavédelem.

A szóvivõ elmondása szerint a közfoglalkoztatottak - akiknek a feladatköre bõvebb a korábbi takarítóknál - napi munkaideje 8 óra, heti munkaideje 40 óra. Ezért a közfoglalkoztatottakat megilletõ munkabért, havi bruttó 71 800 forintot kapják. Munkájukra nagy szükség van, hiszen alkalmazásuk lehetõvé teszi, hogy a hivatásos állomány azt a speciális felkészültséget igénylõ, a szervezet alaprendeltetésébõl fakadó szakmai munkát végezze, ami az állampolgárok biztonságát szolgálja, legyen az megelõzés vagy éppen beavatkozás. Petróczi Tímea úgy véli, ennek nagy hagyományai vannak, a tûzoltóságoknál korábban is szép számban foglalkoztattak polgári szolgálatosokat, akik tevékenységükkel a hivatásos tûzoltók munkáját segítették.

Jelenleg összesen 488 fõt foglalkoztatnak a hivatásos katasztrófavédelmi szerveknél. A megyei igazgatóságoknál 383-an, Ócsán, a szociálisház-építési projekten pedig 105 közfoglalkoztatott dolgozik.

Lánglovagok.hu

Forrás: http://www.langlovagok.hu/tuzvonal/719_mintegy-500-kozfoglalkoztatott-a-katasztrofavedelemnel

A Lánglovagok szerkesztõsége által feltett kérdéseket nem ismerem, de Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság szóvivõje talán nem jól értelmezte az Ombudsman jelentését! Az Ombudsman vizsgálata, majd az arról készített jelentés kizárólag a Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság által végrehajtott elbocsátásokkal foglalkozik, így a Szóvívó Asszony nyilatkozatának is erre az igazgatóságra kellett volna vonatkoznia.

Ombudsman jelentése: ”... a Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóságon 2012. április elsejétõl valamennyi takarítónõt elbocsátották, majd helyettük közfoglalkoztatott személyeket alkalmaztak.”

Az Ombudsman  fõigazgatóhoz írt megkeresésben feltett kérdései is kizárólag a Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság által végrehajtott elbocsátásokra vonatkozik!

Nézzünk a számadatokat,  párhuzamosságok megszüntetése és a hatékonyabb mûködés érdekében végrehajtott státusz módosulásokat, az FKI vonatkozásában!

Varga Ferenc ezredes (FTP parancsnoka) 2011. február 28.:

„A Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság rendszeresített létszámát a 32/2009. (XI.30.) ÖM rendelet határozza meg, amely szerint a készenléti állomány létszáma 1387 fõ, az irányító, ügyviteli létszám 227 fõ, a tûzmegelõzési létszám pedig 78 fõ, összesen 1692 fõ. Az a bizonyos kiszolgáló létszám, ami említ, a 227 fõbõl kerül ki, természetesen ez a rendszeresített létszám tartalmazza a tûzvizsgálati, közalkalmazotti és a teljes vezetõi állományt is.”

Forrás: http://forum.langlovagok.hu/viewtopic.php?f=15&t=1533 

Varga Ferenc ezredes, a Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) vezetõje pénteki sajtótájékoztatóján (2012. 03.30.):

„Az igazgató közlése szerint január elsejétõl a státushelyek 1932-rõl 1430-ra csökkentek, mert sok feladatuk megszûnt, az adminisztratív állományt csökkentették a költséghatékonyság szempontjából.”

Forrás: http://www.echotv.hu/?akt_menu=16&r_id=29&hir_id=280272

Ombudsman jelentése, fõigazgató válaszlevél:

„Az FKI 2012. január 1-jén három egyenrangú, megyei szintû, középirányító szervezet integrációjával – Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság, Fõvárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, Repülõtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság (szervezetében az Országház Tûzoltóparancsnokság) – jött létre, 1928 státusszal. A párhuzamosságok megszüntetése és a hatékonyabb mûködés érdekében ez a létszám 2012. április 1-jén 1431 státuszra módosult. A létszámhelyek átcsoportosításával a végrehajtói állományt megerõsítették. Az átcsoportosítás többek között érintette az FKI 23 takarító státuszát.”

Lásd pl. honlapunkon: http://www.ftsz.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1219&Itemid=135 

Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság szóvivõje:

„Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság szóvivõje a Lánglovagok.hu érdeklõdésére közölte: a katasztrófavédelem átszervezése és a közfoglalkoztatottak alkalmazása két különbözõ ügy, ezek idõben sem esnek egybe. A katasztrófavédelem strukturális átalakítása április 1-jén történt meg, azt az tette szükségessé, hogy a januárban hatályba lépett katasztrófavédelmi törvény új feladatokat és  hatásköröket határozott meg a szervezet számára, ezek ellátása a korábbi struktúrában nem volt megoldható.  Az átszervezés érintette a közalkalmazotti, így a takarítói létszámhelyeket is. Ezeket a státuszokat minden esetben a helyi szervek végrehajtó állományának megerõsítésére használta fel a katasztrófavédelem.”

Forrás: http://www.langlovagok.hu/tuzvonal/719_mintegy-500-kozfoglalkoztatott-a-katasztrofavedelemnel

  • Akkor a  katasztrófavédelem strukturális átalakítása január elsejével kezdõdött és  április 1-jén fejezõdött be, vagy az integráció és az egész strukturális átalakítás április elsejéhez, azaz ehhez az egy naphoz köthetõ,  január elseje és április elseje között pedig nem történt semmi? 
  • A Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság, Fõvárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, Repülõtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság (szervezetében az Országház Tûzoltóparancsnokság) integrációjával megalakult Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság rendszeresített létszáma 497 státusszal csökkent, a három szerv együttes létszámához képest!

Varga Ferenc ezredes, a Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) vezetõje pénteki sajtótájékoztatóján (2012. 03.30.):

„Az ezredes hozzáfûzte: az átszervezésben érintettek közül eddig 962 fõvel beszéltek, közülük 105 dolgozó nem fogadta el a felkínált beosztást, vagy nem tudtak neki megfelelõ beosztást adni, így állása megszûnik. Közülük 84 közalkalmazott, 21 pedig hivatásos tûzoltó.”

Forrás: http://www.echotv.hu/?akt_menu=16&r_id=29&hir_id=280272

Mivel a Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság megalakulásával 497 státusz megszûnt, így talán kijelenthetjük, hogy az FKI vonatkozásában a végrehajtói állomány nem lett megerõsítve!

Kérdések:

1.) A 497 státuszból a kb. 300 fõ készenléti szolgálatot ellátó tûzoltói státusz mely státuszokkal volt párhuzamos, és a létszám csökkentésével mennyivel lett hatékonyabb a mûködés?

2.) A 497 státuszból a kb. 300 fõ készenléti szolgálatot ellátó tûzoltói státusz, a végrehajtói vagy az irányító, ügyviteli állományba sorolandó?

3.) A 497 státuszból a megszüntetett tûzmegelõzési státuszok mely státuszokkal volt párhuzamosak, és a létszám csökkentésével mennyivel lett hatékonyabb a mûködés?

4.) A 497 státuszból a megszüntetett tûzmegelõzési státuszok, a végrehajtói vagy az irányító, ügyviteli állományba sorolandó?

5.) Az FKI 23 takarító státusza mely státuszokkal volt párhuzamos?

Petróczi Tímea, az Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság szóvivõje:

„Munkájukra nagy szükség van, hiszen alkalmazásuk lehetõvé teszi, hogy a hivatásos állomány azt a speciális felkészültséget igénylõ, a szervezet alaprendeltetésébõl fakadó szakmai munkát végezze, ami az állampolgárok biztonságát szolgálja, legyen az megelõzés vagy éppen beavatkozás”

Tisztelt Szóvivõ Asszony!

Ellenmondás van az Ön nyilatkozata/állítása és a fõigazgató közlése között, mivel a fõigazgató szerint a hivatásos állománynak egyéb „szakmai” munkát is végezni kell, pontosítva takarítást.             

Az Õn azon állítása, amely szerint "a hivatásos állomány azt a speciális felkészültséget igénylõ, a szervezet alaprendeltetésébõl fakadó szakmai munkát végezze, ami az állampolgárok biztonságát szolgálja, legyen az megelõzés vagy éppen beavatkozás", sérülést szenved!

Csakis megjegyzésként: az elbocsátott takarítónõk napi munkaideje szintén 8 óra volt, heti munkaidejük is szintén 40 óra volt, az Õ munkájukra is nagy szükség volt illetve lett volna és lenne mind a mai napig,  és feladatkörük is  bõvíthetõ lett volna!


A fõigazgató a következõket közli az Ombudsmannal

Ombudsman jelentése, fõigazgató válaszlevél:

„A takarítási feladatokat az FKI 18 laktanyájában jelenleg részben közfoglalkoztatottak, részben a készenléti állomány tagjai végzik.” 

„A készenléti állomány tagjai a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. számú törvény alapján, napi feladataik ellátása mellett szolgálati viszonyban végzik a körletek rendben tartását, ezen belül a takarítási feladatokat.”

Ezek a további kérdéseket vetik fel:

1.) a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. számú törvény, melyik szakasza fogalmazza meg, hogy a készenléti állomány tagjai napi feladataik ellátása mellett, szolgálati viszonyban végzik a körletek rendben tartását, ezen belül a takarítási feladatokat?

2.) amennyiben az említett törvény valóban megfogalmazná a fõigazgató állítását, Ön nem tartaná diszkriminatívnak, hogy a készenléti állomány tagjai napi feladataik ellátása mellett szolgálati viszonyban végzik a körletek rendben tartását, ezen belül a takarítási feladatokat, míg a hivatali munkarendben foglalkoztatott állomány nincs kötelezve eme kitüntetõ feladat végrehajtására?


SAJTÓKÖZLEMÉNY (2012. november 09.)

A Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság az Alapvetõ Jogok Biztosa Hivatalának az Országos Sajtószolgálatban megjelent közleményére az alábbiak szerint kíván reagálni:

A Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság a közfoglalkoztatással összefüggõ feladatait az irányadó elõírások szerint végezte. Az igazgatóság az április 1-jei szervezeti átalakítás elõtt állásfoglalást kért Budapest Fõváros Kormányhivatala Munkaügyi Központjától annak érdekében, hogy a helyes gyakorlat szerint járjon el.

A munkaügyi központ augusztus 22-én ellenõrzést tartott a fõvárosi igazgatóságon, ennek során nem tártak fel egy olyan hiányosságot sem, ami a közfoglalkoztatással kapcsolatos jogszabályok, vagy a hatósági szerzõdésben foglaltak betartásával lett volna összefüggésbe hozható.

A közfoglalkoztatással nem álláshelyek kiváltása volt a szándék, amit alátámaszt, hogy a közfoglalkoztatott dolgozók feladatköre bõvebb, mint a korábban elbocsátottaké. Takarítói, udvari munkás, kapus feladatokat is ellátnak, valamint megfelelõ végzettség esetén részt vesznek állagmegóvási, javítási, karbantartási, rakodási, logisztikai feladatok ellátásában is.

Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság

Forrás: http://fovaros.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=sajtotajekoztatok_meghivok_kozlemenyek


Nincs abban semmi kivetni való, hogy az FKI igazgatója védekezik. Sõt ez a természetes annak a szervnek a vezetõje részérõl, amelyrõl illetve akinek az eljárásáról az Alapvetõ Jogok Biztosa a következõket állítja:

Ombudsman:

„A vizsgált ügyben az FKI fõigazgatója arról tájékoztatott, hogy „az ellátandó feladatok körének megtervezése, illetõleg az alkalmazható létszám 2011. évben felmérésre került”, illetõleg „a végzettség, képzettség figyelembevételével a közfoglalkoztatásban alkalmazható személyek kiválasztása és munkába állítása már jóval az átszervezés elõtt megkezdõdött.” Mindez arra enged következtetni, hogy a takarítói állások közfoglalkoztatottakkal való betöltését, majd a meglévõ takarítói státuszok megszüntetését az FKI már elõzetesen eltervezte, ennek megvalósítása „érdekében” – ezen cél megvalósítása miatt – került sor a hatósági szerzõdés megkötésére.”

Ombudsman:

„Fentiek alapján megállapítottam, hogy a Fõvárosi Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság azon eljárása, mely szerint takarító és udvari munkás munkakörben közfoglalkoztatottak alkalmazását kezdte meg, majd nem sokkal késõbb a korábban takarító munkakörben foglalkoztatott munkavállalói határozatlan idejû jogviszonyát megszüntette, a jogállamiság elvébõl fakadó jogbiztonság, valamint a tisztességes eljáráshoz való jog követelménye sérelmét idézte elõ. A garanciális szabályokat megkerülõ, azokat önkényesen (át)értelmezõ eljárás ugyanakkor összeegyeztethetetlen az állam munkához való joggal kapcsolatban fennálló feladataival és alapjogi kötelezettségeivel is.”

Ombudsman:

„A közfoglalkoztatás azonban nem szolgálhat arra, hogy a munkavállalói bérek megtakarítása érdekében, az elbocsátásra kerülõ dolgozók helyére olyan közfoglalkoztatottak kerüljenek, akik számára nem csak az adott munkakörben korábban kifizetett munkabért nem kell megfizetni, hanem az adott évre megállapított minimálbérnél alacsonyabb ún. garantált közfoglalkoztatási bért kell fizetni, s amelyet – annak járulékaival és egyéb közvetlen költségeivel – az állam 100%-ban finanszírozza.”

Az viszont érthetetlen, hogy az FKI Igazgatója olyan indokolással védekezik, amelyet az Ombudsman jelentésében részben „elõre” megválaszolt!

Ombudsman:

„Nem tartom megalapozottnak azt az állítást, mely szerint a közfoglalkoztatottak nem ugyanazt a munkakört töltik be, mint a korábban alkalmazott munkavállalók, hiszen a takarítás mellett udvari munkás feladatokat is el kell látniuk. Álláspontom szerint a közfoglalkoztatottak alkalmazására ezen további feladatkör figyelembe vételével is olyan munkakörben került sor, amely azonos és/vagy hasonló, mint amelyeket – éppen a közfoglalkoztatottak alkalmazása miatt – megszüntettek. A takarítói munkakörök megszüntetésének ténye ezért ellentétes azzal a nyilatkozattal, amelyet az FKI az országos közfoglalkoztatási program támogatása érdekében benyújtott, valamint szemben áll mind a munkavállalói felé fennálló, elvárható munkáltatói kötelezettségeivel, mind a közfoglalkoztatás céljával.”

Ez a mondat pedig különösen érdekes:

A vizsgált ügyben az FKI fõigazgatója arról tájékoztatott, hogy „az ellátandó feladatok körének megtervezése, illetõleg az alkalmazható létszám 2011. évben felmérésre került

Ezzel a Fõvárosi Katasztrófavédelmi Igazgató azt írta le, hogy Õ 2012 január elseje elõtt tudta, hogy milyen létszámú leépítésre kerül sor az összevonást követõen!!

2011. december 31-éig, az akkor még Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság parancsnokát az 1996. évi XLIII. törvény arra kötelezte, hogy:

30. § (1) A szakszervezettel való együttmûködés keretében az állományilletékes parancsnok köteles:

c) a szolgálati viszonnyal összefüggõ anyagi, szociális és kulturális érdekeket érintõ intézkedésének megtétele elõtt – ha az a hivatásos állomány legalább 25%-át vagy több, mint 50 fõt közvetlenül érinti – a szervezeti egységen belül mûködõ szakszervezet képviselõjét tájékoztatni.

Ez a tájékoztatás sem akkor, sem utólag nem történt meg!

Budapest, 2012. november 18.

Kiss József
elnök

 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 02:02
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75