Kezdölap arrow Hírek arrow A közös vélemény miatt el nem küldött vélemény
A közös vélemény miatt el nem küldött vélemény
2011. November 03.
BELÜGYMINISZTÉRIUM
dr. Pintér Sándor
Belügyminiszter Úr

részére!

B U D A P E S T
 
Tisztelt Belügyminiszter Úr!
 
A Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete áttanulmányozta a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény a közszolgálati életpályák összehangolásával összefüggõ módosításáról szóló tervezetet az abban foglaltakhoz az alábbi észrevételeket teszik.

     A munkavállalói oldal szóvivõjén keresztül benyújtott és elõterjesztett vélemény, illetve közös állásponton túl a Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete véleménye és javaslatai a következõk.

     A tervezetet alapvetõen és általánosságban elfogadhatatlannak a nemzetközi és hazai jogszabályokkal (ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezetének (ILO) 87;98;135;140;151 és 154. egyezmény, 1976. évi 13 tvr., 2000. évi LII.tv, 2000. évi LV.tv, 2000. évi LXVII.tv, 2000. évi LXXIII. tv, 2000. évi LXXIV. tv ) összeegyeztethetetlennek és antidemokratikusnak ítéljük!
    A tervezet szerint a Hszt. módosítását követõen,  az érdekvédelemre és szakszervezeti jogosultságokra vonatkozó része lényegesen módosulna. a jelenlegi szakszervezeti jogosultságok azon részét, amelyek a szakszervezetek mûködésének gazdasági és humán-forrás alapjait képezik lényegesen csorbítaná, elvonná, a szakszervezetek jelenlegi mozgásterét mind gazdasági, mind pedig a tisztségviselõk érdekvédelmi munkája tekintetében szûkíti, sok esetben ellehetetleníti.

    A tervezet 2.§-ban vázolt Magyar Rendvédelmi Kar törvényi keretek közötti létrehozását szakszervezetünk nem javasolja! Az érdekképviseleti munkát nem tudja ellátni egy a munkáltató által jogszabályban létrehozott, kötelezõ tagsággal rendelkezõ Rendvédelmi Kar. Amennyiben az MRK szakmai szervezõdés, úgy nyilván megszervezhetõ olyan módon, mint bármely más társadalmi önszervezõdés! A tûzoltóság, polgári védelem területén ma is léteznek szakmai szervezõdések (Magyar Tûzoltó Szövetség, Magyar Polgári Védelmi Szövetség, Hivatásos Önkormányzati Tûzoltóságok Országos Szövetsége , Létesítményi és Önkéntes Tûzoltóságok Országos Szövetsége stb.) és ezek önszervezõdések és nem kötelezõ tagsági viszony alapján mûködnek.

Olyan feladatokat határoz meg a tervezet, amely feladatok a múltban, a jelenben és a jövõben is a vezetõ parancsnoki állomány hivatali kötelezettsége!

Szakszervezetünk úgy értékeli, hogy ezen szervezet létrehozásával, és annak kötelezõ tagsági viszonya bevezetésével a minisztériumnak az a törekvése, hogy a szakszervezeteket ellehetetlenítse!

    Szakszervezetünk álláspontja, hogy az új Munkatörvénykönyvében szereplõ módosításokhoz hasonlóan az érdekképviseleti szervek és érdekvédelem fejezet alatti módosítások a szakszervezeti munka kiüresítését, a szakszervezetek jogainak megcsorbítását, valamint az érdekképviseleteket megilletõ kedvezmények teljes eltörlését jelentik.
A tervezetbõl kitûnik, hogy a minisztérium el kívánja vonni, illetve jelentõsen csökkenteni kívánja a szakszervezeteket megilletõ
- munkaidõ-kedvezmény mértékét,
- a fel nem használt munkaidõ-kedvezmény meghatározott mértékû megváltásának a lehetõségét,
- jelentõsen korlátozni kívánja a szakszervezetek érdekvédelmi tevékenységét,
- megszünteti a munkáltató együttmûködési kötelezettségét
- megszünteti a mûködés munkáltatói biztosításának kötelezettségét,
- stb.
 
    Tervezet 3.§-ban, a fentiekben írtak alapján, a Hszt. IV. Fejezet módosítására megfogalmazottak helyett a jelenleg hatályos szabályozás hatályban hagyását javasoljuk!


    Tervezet 4. §  a kifogástalan életvitel témakörben:
Szakszervezetünk nem javasolja a lakókörnyezetben történõ vizsgálatot, tekintettel az „Alaptörvény” VI. cikkére, amely szerint:  „(1) Mindenkinek joga van ahhoz, hogy magán- és családi életét, otthonát, kapcsolattartását és jó hírnevét tiszteletben tartsák.”

    Tervezet 5. §
Megjegyzésként: az (1) bekezdésnek nincs „a” pontja, csak a (2) bekezdésnek!

A módosítás lehetõvé tenné az azonos vagy magasabb beosztásba egyoldalú munkáltatói intézkedéssel történõ áthelyezést, akár szervezeti egységen belül, akár szervezeti egységek között is, amennyiben az új szolgálati hely a korábbi szolgálati hely mûködési területén van. Ez adott esetben a Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság -on belül bármely városi parancsnokságra való áthelyezés, akár 50 km-t meghaladó utazási többletet jelenthet, amely a vezényléseknek jelenleg is korlátját képezi. Az egyéni érdekeket és emberi tényezõket teljességgel figyelmen kívül hagyó rendelkezés ellen a leghatározottabban tiltakozunk!

Jelezni szándékozom, hogy a jelenlegi szabályozás szerint, függetlenül a 2011. évi CXXVIII. törvényben foglaltakra :

- Hszt. 49. § (1) A hivatásos állomány tagja a szolgálat érdekében eredeti szolgálati beosztásában való meghagyása mellett a fegyveres szerv bármely szervezeti egységéhez és bármely helységbe – a (4) bekezdésben meghatározott esetet kivéve beleegyezése nélkül – meghatározott szolgálati feladat teljesítésére vezényelhetõ. A hivatásos önkormányzati tûzoltóra e szabály nem vonatkozik.


- 271.§ (3) A hivatásos tûzoltó – beleegyezésével – az állami vagy önkormányzati tûzoltó-parancsnokságról más állami vagy önkormányzati tûzoltó-parancsnokság állományába vezényelhetõ, ha a vezényléssel kapcsolatos költségek viselésérõl az érintett parancsnokságok írásban megállapodtak.

A hivatásos önkormányzati tûzoltóság jelenleg állományban lévõk esetében,  még a vezénylés is csak  beleegyezésével történhet meg!  


Továbbiakban:         

- 269. §  (2) szerint:  „A szolgálati viszony az önkormányzati tûzoltó-parancsnokság és a hivatásos önkormányzati tûzoltó között, illetve az önkormányzat és a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnok között jön létre.”
így
véleményünk szerint, a fentiek alapján  2012. január 01-én hatályba lépõ új szervezeti felállás a szolgálati viszony módosítását is megköveteli ( lásd. 2011. évi CXXVIII. törvény), amely során nyilatkoztatni szükséges az állomány tagját, hogy az új szabályozást elfogadja vagy sem!

    Tervezet 6. § Elfogadhatatlan!
A tervezetbõl nem derül ki, hogy milyen képzés elmulasztása, és eltérést nem engedõ módon, a vétkesség vizsgálata nélkül kell (önhibájából, vagy mondjuk a fegyveres szerv hibájából történt-e a mulasztás, mert mint tudjuk mindig is problémát jelentett, hogy a kollégák nem kerülnek beiskolázásra, helyhiány vagy egyéb okból) a hivatásos állomány tagját alacsonyabb beosztásba helyezni, ha a részére a beosztás betöltéséhez elõírt szakvizsga vagy képzési követelménynek határidõben nem tett eleget.
       
    Tervezet 8. § Lásd. 6.§-ra adott válaszunk!
Itt is  eltérést nem  engedõ  módon, a vétkesség vizsgálata nélkül rendelkezik
      
    Tervezet 10. § A hivatásos állomány azon tagjával szemben, aki rendelkezik legalább 25 év hivatásos szolgálati viszonyban töltött idõvel és egészségi, pszichikai vagy fizikai  ok miatt a hivatásos szolgálatra alkalmatlanná válik, más szabályozást és eljárást javasolunk.

    Tervezet 12. § Teljességgel elfogadhatatlannak tartjuk a módosítást, a „hivatás etikai alapelveknek” a törvénybe történõ beiktatását.

    Tervezet 14. §   72/B. § (2) bekezdés! Lásd. 6.§-ra adott válaszunk!
Itt is  eltérést nem  engedõ  módon, a vétkesség vizsgálata nélkül rendelkezik

Budapest, 2011.november 02.

Tisztelettel:
Kiss József sk.
     elnök

 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 08:05
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75