Kezdölap Hírek A közös vélemény miatt el nem küldött vélemény
A közös vélemény miatt el nem küldött vélemény |
2011. November 03. |
BELÜGYMINISZTÉRIUM dr. Pintér Sándor Belügyminiszter Úr részére!
B U D A P E S T Tisztelt Belügyminiszter Úr! A Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete áttanulmányozta a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény a közszolgálati életpályák összehangolásával összefüggõ módosításáról szóló tervezetet az abban foglaltakhoz az alábbi észrevételeket teszik.
A munkavállalói oldal szóvivõjén keresztül benyújtott és elõterjesztett vélemény, illetve közös állásponton túl a Fõvárosi Tûzoltóság Szakszervezete véleménye és javaslatai a következõk.
A tervezetet alapvetõen és általánosságban elfogadhatatlannak a nemzetközi és hazai jogszabályokkal (ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezetének (ILO) 87;98;135;140;151 és 154. egyezmény, 1976. évi 13 tvr., 2000. évi LII.tv, 2000. évi LV.tv, 2000. évi LXVII.tv, 2000. évi LXXIII. tv, 2000. évi LXXIV. tv ) összeegyeztethetetlennek és antidemokratikusnak ítéljük!
A tervezet szerint a Hszt. módosítását követõen, az érdekvédelemre és szakszervezeti jogosultságokra vonatkozó része lényegesen módosulna. a jelenlegi szakszervezeti jogosultságok azon részét, amelyek a szakszervezetek mûködésének gazdasági és humán-forrás alapjait képezik lényegesen csorbítaná, elvonná, a szakszervezetek jelenlegi mozgásterét mind gazdasági, mind pedig a tisztségviselõk érdekvédelmi munkája tekintetében szûkíti, sok esetben ellehetetleníti.
A tervezet 2.§-ban vázolt Magyar Rendvédelmi Kar törvényi keretek közötti létrehozását szakszervezetünk nem javasolja! Az érdekképviseleti munkát nem tudja ellátni egy a munkáltató által jogszabályban létrehozott, kötelezõ tagsággal rendelkezõ Rendvédelmi Kar. Amennyiben az MRK szakmai szervezõdés, úgy nyilván megszervezhetõ olyan módon, mint bármely más társadalmi önszervezõdés! A tûzoltóság, polgári védelem területén ma is léteznek szakmai szervezõdések (Magyar Tûzoltó Szövetség, Magyar Polgári Védelmi Szövetség, Hivatásos Önkormányzati Tûzoltóságok Országos Szövetsége , Létesítményi és Önkéntes Tûzoltóságok Országos Szövetsége stb.) és ezek önszervezõdések és nem kötelezõ tagsági viszony alapján mûködnek.
Olyan feladatokat határoz meg a tervezet, amely feladatok a múltban, a jelenben és a jövõben is a vezetõ parancsnoki állomány hivatali kötelezettsége!
Szakszervezetünk úgy értékeli, hogy ezen szervezet létrehozásával, és annak kötelezõ tagsági viszonya bevezetésével a minisztériumnak az a törekvése, hogy a szakszervezeteket ellehetetlenítse!
Szakszervezetünk álláspontja, hogy az új Munkatörvénykönyvében szereplõ módosításokhoz hasonlóan az érdekképviseleti szervek és érdekvédelem fejezet alatti módosítások a szakszervezeti munka kiüresítését, a szakszervezetek jogainak megcsorbítását, valamint az érdekképviseleteket megilletõ kedvezmények teljes eltörlését jelentik. A tervezetbõl kitûnik, hogy a minisztérium el kívánja vonni, illetve jelentõsen csökkenteni kívánja a szakszervezeteket megilletõ - munkaidõ-kedvezmény mértékét, - a fel nem használt munkaidõ-kedvezmény meghatározott mértékû megváltásának a lehetõségét, - jelentõsen korlátozni kívánja a szakszervezetek érdekvédelmi tevékenységét, - megszünteti a munkáltató együttmûködési kötelezettségét - megszünteti a mûködés munkáltatói biztosításának kötelezettségét, - stb. Tervezet 3.§-ban, a fentiekben írtak alapján, a Hszt. IV. Fejezet módosítására megfogalmazottak helyett a jelenleg hatályos szabályozás hatályban hagyását javasoljuk!
Tervezet 4. § a kifogástalan életvitel témakörben: Szakszervezetünk nem javasolja a lakókörnyezetben történõ vizsgálatot, tekintettel az „Alaptörvény” VI. cikkére, amely szerint: „(1) Mindenkinek joga van ahhoz, hogy magán- és családi életét, otthonát, kapcsolattartását és jó hírnevét tiszteletben tartsák.”
Tervezet 5. § Megjegyzésként: az (1) bekezdésnek nincs „a” pontja, csak a (2) bekezdésnek!
A módosítás lehetõvé tenné az azonos vagy magasabb beosztásba egyoldalú munkáltatói intézkedéssel történõ áthelyezést, akár szervezeti egységen belül, akár szervezeti egységek között is, amennyiben az új szolgálati hely a korábbi szolgálati hely mûködési területén van. Ez adott esetben a Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság -on belül bármely városi parancsnokságra való áthelyezés, akár 50 km-t meghaladó utazási többletet jelenthet, amely a vezényléseknek jelenleg is korlátját képezi. Az egyéni érdekeket és emberi tényezõket teljességgel figyelmen kívül hagyó rendelkezés ellen a leghatározottabban tiltakozunk!
Jelezni szándékozom, hogy a jelenlegi szabályozás szerint, függetlenül a 2011. évi CXXVIII. törvényben foglaltakra :
- Hszt. 49. § (1) A hivatásos állomány tagja a szolgálat érdekében eredeti szolgálati beosztásában való meghagyása mellett a fegyveres szerv bármely szervezeti egységéhez és bármely helységbe – a (4) bekezdésben meghatározott esetet kivéve beleegyezése nélkül – meghatározott szolgálati feladat teljesítésére vezényelhetõ. A hivatásos önkormányzati tûzoltóra e szabály nem vonatkozik.
- 271.§ (3) A hivatásos tûzoltó – beleegyezésével – az állami vagy önkormányzati tûzoltó-parancsnokságról más állami vagy önkormányzati tûzoltó-parancsnokság állományába vezényelhetõ, ha a vezényléssel kapcsolatos költségek viselésérõl az érintett parancsnokságok írásban megállapodtak.
A hivatásos önkormányzati tûzoltóság jelenleg állományban lévõk esetében, még a vezénylés is csak beleegyezésével történhet meg!
Továbbiakban:
- 269. § (2) szerint: „A szolgálati viszony az önkormányzati tûzoltó-parancsnokság és a hivatásos önkormányzati tûzoltó között, illetve az önkormányzat és a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnok között jön létre.” így véleményünk szerint, a fentiek alapján 2012. január 01-én hatályba lépõ új szervezeti felállás a szolgálati viszony módosítását is megköveteli ( lásd. 2011. évi CXXVIII. törvény), amely során nyilatkoztatni szükséges az állomány tagját, hogy az új szabályozást elfogadja vagy sem!
Tervezet 6. § Elfogadhatatlan! A tervezetbõl nem derül ki, hogy milyen képzés elmulasztása, és eltérést nem engedõ módon, a vétkesség vizsgálata nélkül kell (önhibájából, vagy mondjuk a fegyveres szerv hibájából történt-e a mulasztás, mert mint tudjuk mindig is problémát jelentett, hogy a kollégák nem kerülnek beiskolázásra, helyhiány vagy egyéb okból) a hivatásos állomány tagját alacsonyabb beosztásba helyezni, ha a részére a beosztás betöltéséhez elõírt szakvizsga vagy képzési követelménynek határidõben nem tett eleget. Tervezet 8. § Lásd. 6.§-ra adott válaszunk! Itt is eltérést nem engedõ módon, a vétkesség vizsgálata nélkül rendelkezik Tervezet 10. § A hivatásos állomány azon tagjával szemben, aki rendelkezik legalább 25 év hivatásos szolgálati viszonyban töltött idõvel és egészségi, pszichikai vagy fizikai ok miatt a hivatásos szolgálatra alkalmatlanná válik, más szabályozást és eljárást javasolunk.
Tervezet 12. § Teljességgel elfogadhatatlannak tartjuk a módosítást, a „hivatás etikai alapelveknek” a törvénybe történõ beiktatását.
Tervezet 14. § 72/B. § (2) bekezdés! Lásd. 6.§-ra adott válaszunk! Itt is eltérést nem engedõ módon, a vétkesség vizsgálata nélkül rendelkezik
Budapest, 2011.november 02.
Tisztelettel:
Kiss József sk. elnök
|
|
Online felhasználók
Statisztikák
OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 08:05
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75
Archívum
-
October, 2009
-
January, 2009
-
December, 2008
-
November, 2008
-
October, 2008
-
September, 2008
-
June, 2008
-
May, 2008
-
April, 2008
-
March, 2008
|