Kezdölap arrow Jogszabály arrow Elõterjesztések arrow Indokolás a korhatár elõtti öregségi nyugdíjak megszüntetésérõl
Indokolás a korhatár elõtti öregségi nyugdíjak megszüntetésérõl
2011. October 16.

Indokolás

a korhatár elõtti öregségi nyugdíjak megszüntetésérõl, a korhatár elõtti ellátásról és a szolgálati járandóságról szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A korhatár elõtti nyugellátások járulékfizetéssel csak részben megalapozottak, folyósításuk a Nyugdíjbiztosítási Alapot terheli, amelyet a hiánnyal küzdõ Nyugdíjbiztosítási Alap helyett a központi költségvetés csak az államadósság növelésével tud biztosítani. A Széll Kálmán Terv ezért a Nyugdíjbiztosítási Alap egyensúlyának megteremtése és az államadósság csökkentése érdekében célként tûzi ki, hogy nyugellátást csak a nyugdíjkorhatár betöltésétõl lehessen megállapítani. Ugyanebbe az irányba mutat az Alkotmány 70/E. § (3) bekezdése.
Az átalakítás célja, hogy a jövõben a nyugdíjkiadások ne haladják meg a nyugdíjjárulékból származó bevételeket, valamint hogy minden olyan kifizetés, amely a központi költségvetésbõl történik, kiadásként is ott jelenjen meg. Ezzel az igénybevevõnek is egyértelmûvé válik, hogy milyen ellátást kap, és az mibõl kerül finanszírozásra. A Törvényjavaslat ennek érdekében biztosítja a korábban már megállapított ellátások további, más jogcímen történõ folyósítását, a jogszerzések lezárását, és a szerzett jogok érvényesítésének lehetõségét is. A Törvényjavaslat szerint a korhatár elõtti öregségi nyugdíjak 2012. január 1-jétõl a jövõre nézve alakulnak át, ezért visszamenõleges hatályú jogalkotásról nem beszélhetünk.

Az érintett ellátások a következõk: az elõrehozott öregségi nyugdíj, a csökkentett összegû elõrehozott öregségi nyugdíj, a korkedvezményes nyugdíj, a bányásznyugdíj, a mûvésznyugdíj, a polgármesterek korhatár elõtti öregségi nyugdíja, az országgyûlési és európai parlamenti képviselõk korhatár elõtti öregségi nyugdíja, a korengedményes nyugdíj (a továbbiakban együtt: civil korai nyugdíj), valamint a fegyveres szervek és a Magyar Honvédség hivatásos állományának (a továbbiakban együtt: fegyveresek) szolgálati nyugdíja. Ezek az ellátások 2012. január 1-jétõl megszûnnek, a már megállapított ellátásokat korhatár elõtti ellátásként, föld alatt végzett bányászati tevékenység esetén átmeneti bányászjáradékként, illetve fegyveresek esetében szolgálati járandóságként kell továbbfolyósítani, és a jövõ évtõl ugyanilyen ellátást kell megállapítani azoknak is, akik az ellátásra a jogot már megszerezték. A föld alatt végzett bányászati tevékenység esetén a bányásznyugdíj helyébe lépõ átmeneti bányászjáradékra a továbbiakban is lehet jogot szerezni.

A Törvényjavaslat a nõk 40 év jogosultsági idõvel igénybe vehetõ nyugdíjkedvezményét nem érinti, azt továbbra is öregségi nyugdíjként kell folyósítani.

A korhatár elõtti ellátás, a szolgálati járandóság és az átmeneti bányászjáradék társadalombiztosítási szempontból nem minõsül nyugellátásnak, de sok esetben osztja annak sorsát: pl. az ilyen ellátásban részesülõ személyek egészségügyi szolgáltatásra jogosultak lesznek.

A korhatár elõtti ellátás, a szolgálati járandóság és az átmeneti bányászjáradék mellett a korhatár elõtti öregségi nyugdíjakra vonatkozó hatályos szabályokhoz hasonlóan lehet munkát vállalni azzal, hogy a szabályokat fél év felkészülési idõ után a 2008. elõtt korai nyugdíjba vonult személyekre is alkalmazni kell.

A Törvényjavaslat az átalakítással összefüggésben 50 törvény módosítását vagy hatályon kívül helyezését és 3 kormányrendelet hatályon kívül helyezését tartalmazza, köztük a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.), a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (Hszt.), valamint a Magyar Honvédség hivatásos és szerzõdéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (Hjt.) módosítását.

Részletes indokolás


Az 1. §-hoz

A Törvényjavaslat értelmezõ rendelkezései többek között meghatározzák, hogy mely ellátások alakulnak át: az elõrehozott öregségi nyugdíj, a csökkentett összegû elõrehozott öregségi nyugdíj, a korkedvezményes nyugdíj, a bányásznyugdíj, a mûvésznyugdíj, a polgármesterek korhatár elõtti öregségi nyugdíja, az országgyûlési és európai parlamenti képviselõk korhatár elõtti öregségi nyugdíja, a korengedményes nyugdíj és a szolgálati nyugdíj.

A 2. §-hoz

A Törvényjavaslat szerint a két új ellátás, a korhatár elõtti ellátás és a szolgálati járandóság megállapítására és folyósítására a külön nem szabályozott kérdésekben a nyugdíjra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. A Törvényjavaslat arról is rendelkezik, hogy a korhatár elõtti ellátás és a szolgálati járandóság a nyugdíjemelésekkel azonos mértékben emelkedik.

A korhatár elõtti ellátás és a szolgálati járandóság megállapítását és folyósítását a jogszabályokban meghatározott nyugdíjmegállapító és -folyósító szervek végzik. Ezek az esetek többségében a nyugdíjbiztosítás szervei, de a Magyar Honvédség és az Információs Hivatal esetében, amelyeknek saját nyugdíjmegállapító szervük van, ezek fogják a szolgálati járandóságot is megállapítani.

A 3. §-hoz

A Törvényjavaslat szerint korhatár elõtti öregségi nyugdíj 2012. január 1-jétõl nem állapítható meg. Aki 2011-es kezdõ nappal jövõre kéri korhatár elõtti öregségi nyugdíj megállapítását, vagy akinél a nyugdíj-megállapítási eljárás jövõre zárul le, annak a jelenleg hatályos szabályok alapján még korhatár elõtti öregségi nyugdíjat kell megállapítani. Az így megállapított nyugdíj a Törvényjavaslat 4. és 5. §-ban foglaltaknak megfelelõen alakul át korhatár elõtti ellátássá vagy szolgálati járandósággá.

Az átalakulás a nyugdíjkorhatárt legkésõbb idén betöltõ civileket és az 57. életévüket év végéig betöltõ fegyvereseket csak annyiban érinti, hogy ellátásukat egységesen öregségi nyugdíjként (és nem pl. szolgálati nyugdíjként) kell folyósítani. Továbbra is nyugdíjas marad az a nõ, aki a 40 év jogosultsági idõvel igénybe vehetõ nyugdíjkedvezmény feltételeit teljesíti, de mivel korábban ez a konstrukció nem létezett, más jogcímen vonult nyugdíjba. Annak sincs akadálya, hogy az a nõ, akinek a nyugdíja most átalakul, de keresõtevékenységgel megszerzi a nyugdíjkedvezményhez szükséges 40 év jogosultsági idõt, még a nyugdíjkorhatár betöltése elõtt nyugdíjba mehessen.

A fegyveresekre vonatkozó hatályos szabályokban meghatározott jogok biztosítása érdekében a Törvényjavaslat elrendeli a nyugdíj újraszámítását azoknak a reaktivált fegyvereseknek, akik 57. életévüket már betöltötték. A továbbiakban ezek a személyek a keresõtevékenységükkel a civilekhez hasonlóan nyugdíjnövelésre szereznek jogot.

A 4. §-hoz

Az 1950-ben vagy azt követõen született személyek civil korai nyugdíjait – a nõk 40 jogosultsági idõvel igénybe vehetõ nyugdíjkedvezménye, valamint az átmeneti bányászjáradékká alakuló bányásznyugdíj kivételével – korhatár elõtti ellátásként kell továbbfolyósítani. Ez alól csak az országgyûlési képviselõk korhatár elõtti kedvezményes nyugdíja jelent kivételt, mert azt a mindenkori személyi jövedelemadó mértékével csökkentett összegben kell korhatár elõtti ellátásként továbbfolyósítani. A csökkentéssel szemben érvényesíthetõ a családi személyi jövedelemadó kedvezmény.

Az 5. §-hoz

Az 1955-ben vagy azt követõen született fegyveresek részére a decemberi szolgálati nyugdíjat 2012-tõl a nyugdíjemelés mértékével növelt, de a személyi jövedelemadó mindenkori mértékének megfelelõen csökkentett összegben, szolgálati járandóságként kell tovább folyósítani, azzal, hogy a szolgálati járandóság nem csökkenhet a decemberi minimálbér másfélszerese alá. A csökkentéssel szemben érvényesíthetõ a családi személyi jövedelemadó kedvezmény.

Nem kell csökkenteni a szolgálati járandóságot, ha a szolgálati viszonyt egészségi, pszichikai vagy fizikai alkalmatlanság miatt szüntették meg, és az ezt megalapozó balesetnek vagy betegségnek a szolgálati kötelmekkel való összefüggését megállapították, ha a szolgálati nyugdíj nem haladta meg a minimálbér másfélszeresét, vagy ha a jogosult önkéntes tartalékos szerzõdést kötött. Az utóbbi mentességi ok természetesen nem csak azokra vonatkozik, akik a szerzõdésüket idén megkötik, hanem azokra is, akik késõbb kerülnek önkéntes tartalékos állományba.

A 6. §-hoz

A jogszerzések lezárása érdekében a Törvényjavaslat úgy rendelkezik, hogy a korhatár elõtti nyugellátás mellett folytatott munkavégzés alapján nyugdíjnövelésre 2012. január 1-je elõtt megszerzett jog érvényesítésére benyújtott kérelemre a korhatár elõtti ellátást, illetve a szolgálati járandóságot is növelni kell. A korhatár elõtti ellátás és a szolgálati járandóság mellett végzett keresõtevékenységgel egyébként az érintettek – mivel nem nyugdíjasok – nem nyugdíjnövelésre lesznek jogosultak, hanem szolgálati idõt szereznek, mint bármely más biztosított.

A 7. §-hoz

2011. december 31-ét követõen korhatár elõtti nyugellátás már nem állapítható meg, de akik korábban elõrehozott, vagy csökkentett összegû elõrehozott öregségi nyugdíjra jogot szereztek, korhatár elõtti ellátás megállapítását kérhetik. Szintén korhatár elõtti ellátást igényelhet az az 1953-ban született nõ, aki 2012. december 31-éig legalább 37 év szolgálati idõt szerez. Korkedvezményre 2012. december 31-éig változatlan feltételek mellett lehet jogot szerezni, és azt bármikor lehet korhatár elõtti ellátásként érvényesíteni. Bányásznyugdíjra és mûvésznyugdíjra a hatályos feltételek mellett 2011. december 31-éig lehet jogot szerezni. E kedvezmények alapján az igény korhatár elõtti ellátásként továbbra is érvényesíthetõ. Alkotmányossági szempontból jelent garanciát az a szabály, amely szerint korhatár elõtti ellátást igényelhet, aki esetében a foglalkoztatási jogviszony megszûnése e törvény hatálybalépésekor már folyamatban van (pl. a felmondást közölték a másik féllel, a közös megegyezés már létrejött), és az érintett a foglalkoztatási jogviszony megszûnését követõ napon, 2012-ben korhatár elõtti öregségi nyugdíjra lett volna jogosult.

A 8. §-hoz

A Törvényjavaslat szerint az új megállapítású korhatár elõtti ellátásokat a megállapításkori nyugdíjszabályok szerint kell kiszámítani. Amennyiben az igénylõ a nyugdíjszabályok szerint csökkentett összegû nyugdíjra lett volna jogosult, a csökkentés mértékét a 2011. december 31-én atályos nyugdíjszabályok szerint kell megállapítani.

A 9. §-hoz

Új megállapítású szolgálati járandóságra a Törvényjavaslat szerint az lesz jogosult, akivel a Hszt. vagy a Hjt. alapján a felmentést, illetve a nyugállományba helyezésrõl szóló döntést 2012. január 1-je elõtt közölték, és a felmentési idõ leteltét követõen szolgálati nyugdíjra lett volna jogosult. Szintén megállapítható lesz 2011. december 31-ét követõ kezdõ naptól szolgálati járandóság annak, aki a fegyveresek jogállási törvényei szerint megállapított rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban részesül, és azt felülvizsgálat eredménye folytán meg kell szüntetni. Ebben az esetben a szolgálati járandóság megállapításának további feltétele, hogy az igénylõ – a fegyveresek jelenlegi számítási szabályainak megfelelõen a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj folyósításának tartamát is figyelembe véve – 2011. december 31-éig legalább 25 év szolgálati viszonyt tudjon igazolni.

A 10. §-hoz

Az új megállapítású szolgálati járandóság összegének számítási alapját felmentés esetén a szolgálati nyugdíj jelenleg hatályos szabályai szerint számított összeg, míg rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj megszüntetése esetén a megszüntetett nyugdíj összege képezi. Az így kiszámított összeget kell a Törvényjavaslat 5. §-ban foglaltak szerint csökkenteni.

A 11. §-hoz

A korhatár elõtti ellátás és a szolgálati járandóság melletti munkavégzés szabályai megegyeznek a korhatár elõtti öregségi nyugdíjak jelenlegi szabályaival. E szerint, ha a nyugdíjjárulék alapja egy naptári évben meghaladja a minimálbér 18-szorosát, a korhatár elõtti ellátás, illetve a szolgálati járandóság folyósítását az év végéig szüneteltetni kell. A hatályos szabályokhoz képest az a különbség, hogy a szüneteltetés szabályait a 2008. január 1-jét megelõzõen korhatár elõtti nyugdíjba vonult, a nyugdíjkorhatárt még be nem töltött személyek esetében is alkalmazni kell. Annak érdekében, hogy az érintetteknek legyen elegendõ felkészülési idejük, esetükben csak a 2012. június 30-át követõen elért jövedelmet kell figyelembe venni.

A 12. §-hoz

A Hszt. és a Hjt. jelenleg hatályos szabályai szerint csak az a szolgálati nyugdíjas vehetõ vissza hivatásos szolgálatba, aki kéri a szolgálati nyugdíja szüneteltetését. Ugyanez a feltétel érvényesül januártól a rendõrség szenior állománya tekintetében. A Törvényjavaslat az ezzel összefüggõ szabályokat tartalmazza és elõírja, hogy szolgálati járandóság csak akkor folyósítható újból, ha a jogosult a szolgálati viszony megszûnését igazolja.

A 13. §-hoz

A korhatár elõtti ellátásban vagy a szolgálati járandóságban részesülõ személy a keresõtevékenységével álláskeresési járadékra is jogot szerezhet. A Törvényjavaslat az állami ellátások párhuzamosságának kiszûrése érdekében elõírja, hogy az álláskeresési járadék folyósítása mellett a korhatár elõtti ellátás, illetve a szolgálati járandóság nem folyósítható.

A 14. §-hoz

Amennyiben a korhatár elõtti öregségi nyugdíj folyósítását 2011 decemberében a jogosult kérésére szüneteltetik, a korhatár elõtti ellátás, illetve a szolgálati járandóság folyósítását is szüneteltetni kell, amíg a jogosult az újbóli folyósítást nem kéri. Reaktiválás esetén a szolgálati járandóság csak akkor folyósítható újból, ha a jogosult a szolgálati viszony megszûnését igazolja.

A 15. §-hoz

A szüneteltetést követõen a korhatár elõtti ellátást és a szolgálati járandóságot az idõközi nyugdíjemeléssel növelt összegben kell újból folyósítani.

A 16. §-hoz

A Törvényjavaslat szerint a korhatár elõtti ellátás és a szolgálati járandóság a jogosult kérelmére is megszüntethetõ, ellentétben a nyugdíjakkal. Meg kell szüntetni a korhatár elõtti ellátást és a szolgálati járandóságot akkor is, ha a jogosult bejelentés nélkül végez munkát. Ebben az esetben további szankció, hogy a folyósított korhatár elõtti ellátás, illetve szolgálati járandóság folyósított, de legfeljebb egy évi összegét is meg kell fizetnie. A szolgálati járandóságot akkor is meg kell szüntetni, ha a Hszt. szerinti szenior állományban foglalkoztatott személy szolgálati viszonyát kifogásolható életvitele miatt arra tekintettel szüntetették meg, hogy a szolgálati viszony fennállása alatt elkövetett szándékos bûncselekmény miatt (a katonai bûncselekmények kivételével) jogerõsen elítélték.

A 17. §-hoz

Az öregségi nyugdíjkorhatár betöltésétõl a korhatár elõtti ellátást és a szolgálati járandóságot csökkentések nélküli összegben kell öregségi nyugdíjként továbbfolyósítani. Amennyiben az öregségi nyugdíjas a korhatár elõtti ellátás, illetve a szolgálati járandóság folyósítása alatt dolgozott, és legalább 365 nap szolgálati idõt szerzett, a korhatár betöltésétõl számított hat hónapon belül kérheti a nyugdíja összegének új megállapítását. A két összeg közül a kedvezõbbet kell folyósítani. A hozzátartozói ellátások összegének megállapítása során is lehetõség van a fentiek szerint az elhunyt nyugdíjának újraszámítására.

A 18. §-hoz

A fegyveresek szerzett jogainak biztosítása érdekében a Törvényjavaslat elõírja, hogy 2011. december 31-ével rögzíteni kell a szolgálati nyugdíját azoknak a fegyvereseknek, akiknek a szolgálati ideje eléri a 25 évet.

A 19. §-hoz

Azoknak a fegyvereseknek, akiknek folyósítás nélkül állapították meg vagy rögzítették a nyugdíját, a nyugdíjkorhatár betöltésekor a megállapított, rögzített, idõközi nyugdíjemelésekkel növelt nyugdíj vagy nyugdíjak és a nyugdíjkorhatár betöltésekor megállapított nyugellátás közül a magasabb összegût kell folyósítani. Ez a szabály nem csak a Törvényjavaslat 18. §-a alapján rögzített nyugdíjra, hanem valamennyi folyósítás nélkül megállapított vagy rögzített nyugdíjra vonatkozik.

A 20. §-hoz

A Törvényjavaslat rögzíti, hogy a korhatár elõtti ellátás és a szolgálati járandóság összege és a végrehajtás költségei nem a Nyugdíjbiztosítási Alapot terhelik. Kimondja azt is, hogy a korengedményes nyugdíjakkal kapcsolatos megtérítési kötelezettség és annak mértéke a korengedményes nyugdíjasok státuszának átalakulása miatt nem változik.

A 21. §-hoz

A Törvényjavaslat valamennyi jogosultsági szabályt tartalmazza, ezért a Kormány csak a részletes eljárási szabályok megalkotására kap felhatalmazást.

A 22. §-hoz

A Törvényjavaslat a kihirdetését követõ harmadik napon lép hatályba, de rendelkezéseinek túlnyomó többsége csak 2012. január 1-jétõl hatályos. 2013. január 1-jén lépnek hatályba a korkedvezmény-biztosítási járulék megszüntetésével kapcsolatos szabályok arra tekintettel, hogy korkedvezményre 2012. december 31-éig lehet jogot szerezni.

A 23. §-hoz

A Törvényjavaslat alapján a korhatár elõtti ellátással, a szolgálati járandósággal és az átmeneti bányászjáradékkal kapcsolatos eljárások illetékmentesek.

A 24–28. §-hoz

A keresõtevékenységet folytató, korhatár elõtti ellátásban, szolgálati járandóságban vagy átmeneti bányászjáradékban részesülõ személyek biztosítottnak minõsülnek, ezért meg kell határozni, hogy a levont egészségbiztosítási- és munkaerõ-piaci járulékért cserébe milyen foglalkoztatáspolitikai ellátásokra válhatnak jogosulttá. A Törvényjavaslat szerint az érintettek álláskeresési járadékra jogosultak lesznek, de annak folyósítási idejére a korhatár elõtti ellátás, a szolgálati járandóság, illetve az átmeneti bányászjáradék folyósítását szüneteltetni kell. Nyugdíj elõtti álláskeresési segélyre az érintettek nem szereznek jogosultságot, mivel annak funkciója sok szempontból hasonlít a Törvényjavaslat által létrehozott ellátásokhoz.

A 29. §-hoz

A Törvényjavaslat a csõdeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvényben átvezeti a korengedményes nyugdíj korhatár elõtti ellátássá alakulása miatti szükséges módosítást.

A 30–42. §-hoz

A Törvényjavaslat a Munka Törvénykönyvében, valamint a köztisztviselõk és a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényekben újjáalkotja a nyugdíjas fogalmát, és az utóbbi törvényekben a nyugdíjjal összefüggõ felmentési okokat. A korhatár elõtti ellátásban, szolgálati járandóságban vagy átmeneti bányászjáradékban részesülõk és az egészségkárosodottak védelmét és munkaerõpiacon tartását szolgálja, hogy nem lehet nekik indokolás és végkielégítés nélkül felmondani. A Törvényjavaslat pontosan meghatározza, hogy melyek azok a nyugdíjhoz hasonló ellátások, amelyekben ha az érintett korhatár felett részesül, a foglalkoztatás során nyugdíjasnak minõsül. A nyugdíjas definícióval kapcsolatos átmeneti rendelkezés esetében szükséges, hogy a kihirdetést követõ harmadik napon lépjen hatályba.

A 43. és 44. §-hoz

A Törvényjavaslat meghatározza, hogy a Munkavállalói Résztulajdonosi Programról szóló, illetve a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szempontjából miként minõsül a korhatár elõtti ellátás, a szolgálati járandóság és az átmeneti bányászjáradék.

A 45. és 47. §-hoz

A föld alatt dolgozó bányászok ellátása nem szûnik meg, esetükben a bányásznyugdíjhoz hasonló feltételekkel a továbbiakban átmeneti bányászjáradékra lehet jogot szerezni, és a feltételeknek megfelelõ személyek bányásznyugdíját is átmeneti bányászjáradékként kell továbbfolyósítani. Az átmeneti bányászjáradékra egyebekben a nyugdíjra, illetve a korhatár elõtti ellátásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Az átmeneti bányászjáradék a nyugdíjakkal azonos mértékben emelkedik. Az átmeneti bányászjáradékot a korhatár elõtti ellátáshoz és a szolgálati járandósághoz hasonlóan a nyugdíjkorhatár betöltésekor öregségi nyugdíjként kell továbbfolyósítani, de kérhetõ a nyugdíj újraszámítása is. A Törvényjavaslat tartalmazza a szükséges fogalommeghatározásokat és felhatalmazó rendelkezéseket is.

A 48–54. §-hoz

A Törvényjavaslat meghatározza, hogy adott szabályozás szempontjából a korhatár elõtti ellátás, a szolgálati járandóság, illetve az átmeneti bányászjáradék milyen jogosultságot, kedvezményt, kötelezettséget alapoz meg, vagy zár ki, a továbbiakban milyen szabályok szempontjából minõsül nyugdíjnak vagy nyugdíjszerû ellátásnak, és mely szempontból nem.

Az 55. §-hoz

A korhatár elõtti ellátás, a szolgálati járandóság és az átmeneti bányászjáradék adómentes juttatás lesz. Ettõl független az, hogy az országgyûlési képviselõk nyugdíjkedvezménye alapján járó korhatár elõtti ellátást és a szolgálati járandóságot az adókulcsnak megfelelõ mértékben csökkentett összegben kell folyósítani. A Törvényjavaslat a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítvány által korábban folyósított ellátásokban bekövetkezõ változásokat is átvezeti.

Az 56. §-hoz

A Hszt. személyi hatályát szabályozza újra a szolgálati járandóság bevezetése miatt.

Az 57. §-hoz

A Törvényjavaslat a nyugdíj elõtti rendelkezési állomány jogintézményének bevezetésével segíti az átmenetet a szolgálatteljesítés és a nyugállományba vonulás között. A tervezett szabályozás szerint az öregségi nyugdíjkorhatár elérését 5 évvel megelõzõen a hivatásos állomány tagja kérheti a nyugdíj elõtti rendelkezési állományba helyezését, amennyiben legalább 30 év hivatásos szolgálati idõvel rendelkezik. A Törvényjavaslat speciális rendelkezéseket tartalmaz a hivatásos állomány nyugdíj elõtti rendelkezési állományba helyezett tagjának jogaira és kötelezettségeire. A nyugdíj elõtti rendelkezési állományba helyezett személy fõszabály szerint nem teljesít szolgálatot, kizárólag az Alaptörvényben meghatározott, különleges jogrend bevezetését igénylõ körülmények esetén hívható szolgálatba. Erre figyelemmel határozza meg a Törvényjavaslat a nyugdíj elõtti rendelkezési állomány tagjának járandóságára és szabadságára
vonatkozó szabályokat is.

Az 58. §-hoz

A Hszt.-módosítás szerint a hivatásos szolgálat felsõ korhatára 2012. január 1-jétõl megegyezik az öregségi nyugdíjkorhatárral.

Az 59. §-hoz

A Hszt.-módosítás a civil közszolgálat szabályaihoz hasonlóan kötelezõvé teszi a szolgálati viszony felmentéssel történõ megszüntetését abban az esetben, ha azt a hivatásos állomány 40 év jogosultsági idõvel rendelkezõ nõ tagja kezdeményezi.

A 60. §-hoz

A Törvényjavaslat a hivatásos szolgálat felsõ korhatárának módosítására figyelemmel módosítja a szolgálati viszony megszüntetésére vonatkozó szabályokat.

A 61. §-hoz

A Hszt. a fegyveres testület hosszú, legalább 25 év szolgálati viszonyban töltött idõvel rendelkezõ, legalább az 52. életévét betöltött tagja számára bevezeti a könnyített szolgálat jogintézményét. A tervezett szabályozás meghatározza a könnyített szolgálatban történõ foglalkoztatás alapvetõ feltételeit, valamint speciális rendelkezéseket tartalmaz a hivatásos állomány könnyített szolgálatot ellátó tagjának szolgálatteljesítésére és illetményére. A Törvényjavaslat értelmében a könnyített szolgálat teljesítésével ellátható munkaköröket a miniszter határozza meg. A nyugdíj elõtti rendelkezési állomány mellett ez a jogintézmény is az életpálya-szabályok keretében segíti az átmenetet a szolgálatteljesítés és a nyugállományba vonulás között.

A 62. §-hoz

A Törvényjavaslat szerint a nyugállományú fegyveresekre vonatkozó szabályokat a szolgálati járandóságban részesülõkre is alkalmazni kell.

A 63. §-hoz

A Hszt. módosítása annak érdekében, hogy ösztönözze a szolgálati nyugellátásban részesülõ, de az öregségi nyugdíjkorhatárt el nem érõ személyek visszatérését a munka világába, létrehozza a különleges foglalkoztatási állományt (szenior állomány). Szenior állomány létrehozására a rendõrségnél kerül sor, így az is oda jelentkezhet, aki a szolgálati nyugállományba helyezés elõtt más szervnél állt hivatásos szolgálati viszonyban vagy hivatásos katona volt.

A tervezett szabályozás szerint a szenior állomány tagja hivatásos szolgálati viszonyban áll, állományba vételére határozott idejû, az öregségi nyugdíjkorhatár eléréséig szóló szerzõdés alapján kerül sor, és könnyített szolgálatteljesítési feltételekkel, fegyver nélküli szolgálatot lát el. A Törvényjavaslat szerint szenior állományban foglalkoztatott nettó illetménye nem lehet alacsonyabb a részére folyósított szolgálati járandóság csökkentés nélkül számított összegénél, illetve a kötelezõ legkisebb munkabér havi összegének másfélszeresénél, az illetményemelés mértéke pedig megegyezik az öregségi nyugdíjemelés mértékével.

A 64. §-hoz

A Hszt. a szolgálati idõ kedvezményes számítására vonatkozó szabályok hatályon kívül helyezésére figyelemmel rendelkezik a szolgálati idõ megállapításáról és rögzítésérõl, amely a jövõben az életpályaelemek vonatkozásában vehetõ figyelembe.

A 65–67. §-hoz

A Törvényjavaslat a szolgálati nyugdíj átalakításhoz kapcsolódó egyéb módosításokat és a szükséges felhatalmazó rendelkezéseket is tartalmazza.

A 68. §-hoz

A munkaügyi ellenõrzésrõl szóló törvény kiegészül azzal, hogy korhatár elõtti ellátásban, szolgálati járandóságban vagy átmeneti bányászjáradékban részesülõ személy bejelentés nélküli munkavégzése esetén az errõl szóló határozatot a korhatár elõtti ellátást, a szolgálati járandóságot, illetve az átmeneti bányászjáradékot megállapító szerv részére is meg kell küldeni.

A 69. §-hoz

A Törvényjavaslat a kiegészítõ gyermekvédelmi támogatásra való jogosultak körét egészíti ki a korhatár elõtti ellátásban, szolgálati járandóságban vagy átmeneti bányászjáradékban részesülõ személyekkel.

A 70–73. §-hoz

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló törvény módosítása egyértelmûvé teszi, hogy társadalombiztosítási szempontból a korhatár elõtti ellátás, a szolgálati járandóság és az átmeneti bányászjáradék nem minõsül nyugdíjnak, de az ezen ellátásban részesülõk egészségügyi szolgáltatásra jogosultak, és átvezeti a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítvány által korábban folyósított ellátásokban bekövetkezõ változásokat is. A Törvényjavaslat 2013. január 1-jével hatályon kívül helyezi a korkedvezmény-biztosítási járulék szabályait is.

A 74. §-hoz

A korhatár elõtti öregségi nyugdíjak megszûnése miatt a társadalombiztosítási nyugellátással egy tekintet alá esõ ellátások fogalma a mezõgazdasági járadékokra szûkül.

Az Európai Unió egyes intézményeiben dolgozó személyek ún. nyugdíjtranszferre jogosultak. Ennek alapvetõ feltételeit teremti meg a Törvényjavaslat.

A 75. §-hoz

A Törvényjavaslat a korhatár elõtti öregségi nyugdíjak megszûnése miatt módosítja a szolgálati idõ megállapítására vonatkozó szabályokat. A korhatár elõtti ellátásra jogosult személyek a kedvezményekre jogosító szolgálati idõ megállapítását továbbra is kérhetik a Törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésére hivatkozva, hasonlóan az átmeneti bányászjáradékra jogosultakhoz.

A 76. §-hoz

A Törvényjavaslat 3. §-a értelmében azok a korhatár elõtti öregségi nyugdíjban részesülõ nõk, akik megfelelnek a 40 év jogosultsági idõvel igénybe vehetõ nyugdíjkedvezményre vonatkozó szabályoknak, továbbra is nyugdíjasok maradnak. A Tny.-módosítás az õ keresõtevékenységükre vonatkozó szabályokat hozza összhangba a korhatár elõtti ellátásban vagy szolgálati járandóságban részesülõkre, illetve a nõk nyugdíjkedvezményét igénybe vevõ más személyekre vonatkozó rendelkezésekkel.

A 77. és 78. §-hoz

A Tny.-módosítás hatályon kívül helyezi az elõrehozott, csökkentett összegû elõrehozott öregségi nyugdíjra és a korkedvezményre vonatkozó szabályokat, továbbá tartalmazza az egyéb szükséges módosításokat, de a nõk 40 év jogosultsági idõvel igénybe vehetõ kedvezményét nem érinti.

A 79–84. §-hoz

A Törvényjavaslat egyes törvényeket az átalakuló ellátásokhoz igazít, és a gyermekgondozási segély mellett munkát vállalókéhoz hasonlóan rendezi a korhatár elõtti ellátásban vagy szolgálati járandóságban részesülõk táppénzszabályait.

A 85. §-hoz

A Hjt. személyi hatályát szabályozza újra a szolgálati járandóság bevezetése miatt.

A 86. §-hoz

A Törvényjavaslat a Hjt.-ben is bevezeti a nyugdíj elõtti rendelkezési állomány jogintézményét, hogy segítse az átmenetet a szolgálatteljesítés és a nyugállományba vonulás között. A szabályozás hasonló ahhoz, amit az 54. § szerinti Hszt.-módosítás tartalmaz.

A 87. §-hoz

A hivatásos szolgálat felsõ korhatára 2012. január 1-jétõl a Hjt. hatálya alá tartozóknál is megegyezik az öregségi nyugdíjkorhatárral.

A 88. §-hoz

A Hjt.-módosítás is kötelezõvé teszi a szolgálati viszony felmentéssel történõ megszüntetését abban az esetben, ha azt a hivatásos állomány 40 év jogosultsági idõvel rendelkezõ nõ tagja kezdeményezi.

A 89–92. §-hoz

A Törvényjavaslat módosítja a fizikai alkalmasság és a visszavétel szabályait, továbbá a Hszt.-hez hasonlóan bevezeti a könnyített szolgálat lehetõségét.

A 93. §-hoz

A Törvényjavaslat szerint a szolgálati járandóság összegét a személyi jövedelemadó mértékével nem kell csökkenteni, ha a jogosult önkéntes tartalékos szerzõdést köt. E rendelkezés végrehajtását szolgálja, hogy a Honvédség központi személyügyi nyilvántartó szerve a szerzõdés megkötésérõl és megszûnésérõl értesíti a nyugdíjfolyósító szervet.

A 94–96. §-hoz

A Törvényjavaslat több ponton is módosítja a Hjt.-t a szolgálati járandóság bevezetésére tekintettel.

A 97. §-hoz

A szolgálati idõ kedvezményes számítására vonatkozó szabályok hatályon kívül helyezésére figyelemmel a Hjt. is rendelkezik a szolgálati idõ megállapításáról és rögzítésérõl, amely a jövõben az életpályaelemek vonatkozásában vehetõ figyelembe.

A 98–100. §-hoz

A Törvényjavaslat a szolgálati nyugdíj átalakításához kapcsolódó egyéb módosításokat és a szükséges felhatalmazó rendelkezéseket is tartalmazza.

A 101–109. §-hoz

A Törvényjavaslat meghatározza, hogy adott szabályozás szempontjából a korhatár elõtti ellátás, a szolgálati járandóság, illetve az átmeneti bányászjáradék milyen jogosultságot, kedvezményt, kötelezettséget alapoz meg, vagy zár ki, a továbbiakban milyen szabályok szempontjából minõsül nyugdíjnak vagy nyugdíjszerû ellátásnak, és mely szempontból nem. Többek között azt is szabályozza, hogy a prémiumévek programban részt vevõ személy az öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig maradhat a programban.

A 110–112. §-hoz

A kormánytisztviselõk jogállásáról szóló törvény a köztisztviselõi törvényhez hasonlóan szabályozza újra a felmentési okokat.

A 113. §-hoz

A Törvényjavaslat számos további törvényt, törvényi rendelkezést és kormányrendeletet helyez hatályon kívül a korhatár elõtti öregségi nyugdíjak megszûnésével összefüggésben.

 

 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 12:08
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75