Kezdölap arrow FTSZ arrow VT Határozatai arrow Az OKF tájékoztatása a kifizetésekkel kapcsolatban felmerült kérdésekre
Az OKF tájékoztatása a kifizetésekkel kapcsolatban felmerült kérdésekre
2011. August 17.
Belügyminisztérium
Országos Katasztrófavédelmi Fõigazgatóság


Szám:799-611/2011.
Tárgy: Tûzoltó túlmunka

Valamennyi Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Igazgatója
Fõvárosi Tûzoltóparancsnokság parancsnoka

részére

Állomáshelyén

Tisztelt Igazgató Úr!

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 276/A. §-a szerinti távolléti díj iránti kérelem elbírálásának rendjérõl szóló 371/2010. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban Korm. rendelet) által meghatározott kifizetésekkel kapcsolatban felmerült kérdésekre az egységes értelmezés érdekében az alábbi tájékoztatást adom:
Kifizetések számítási módja: Jelenleg kizárólag a 371/2010. (XII. 31.) Korm. rendeletben meghatározottak szerinti számítási mód figyelembe vételével számszerûsített távolléti díjak és kamatok fedezete kérhetõ le a 371/2010. (XII. 31.) Korm. rendelet szerinti elõirányzat terhére.

Távolléti díjak: kimutatásokban a bruttó összeget kell feltüntetni.

Kifizetések közterhei: A távolléti díj adó és járulékköteles jövedelemnek minõsül, ennek megfelelõen a munkáltató 27 % mértékû tb-járulék fizetésére kötelezett. A kamatkifizetést kifizetõi EHO terheli, melynek mértéke 27%. A dolgozók vonatkozásában a távolléti díj adó- és járulékköteles jövedelem, a kamatot csak személyi jövedelemadó terheli.

Nyugdíjak módosítása: Mivel a távolléti díj adó és járulék köteles jövedelem, a kifizetés módosítani fogja a dolgozók megállapított nyugdíját is. A nyugdíjak összegének módosításához az illetményigazolást szükséges módosítani, amennyiben a számfejtésre kerülõ távolléti díj keletkezési idõszaka érintette a nyugállományba helyezést megelõzõ 365 nap illetményét.

Járandóságok számfejtése: A járandóságokat a KIR illetményszámfejtõ rendszerben a helyi eljárási szabályoknak megfelelõen kell számfejteni. A távolléti díjra kialakításra került a KIR rendszer változóbér menüpontjában a 35038 "Távolléti díj 371/2010. (XII. 31.) Korm. rendelet alapján" jogcímkód, a kamatot pedig a nem rendszeres ágon 45337 "Késedelmesen kifizetett munkabér kamat" jogcímkódon kell rögzíteni.
Ugyanezen jogcímkódok használatosak megszûnt jogviszonyú dolgozók járandóságainak rögzítése során is, függetlenül attól, hogy a dolgozó nyugállományba, vagy egyéb helyre távozott. Az önkormányzati tûzoltóságok hatáskörébe tartozik eldönteni, hogy a kifizetéseket saját maguk rögzítik be a KIR rendszerbe, vagy a MÁK-ot bízzák meg a rögzítéssel. Amennyiben maguk rögzítik, a MÁK-tól lehetõség van soron kívüli hó közi számfejtést és utaló állományt kérni a két jogcímra.

Szakszervezeti tagdíjak: A Magyar Államkincstártól kapott tájékoztatás alapján a kifizetésre kerülõ távolléti díj általában véve nem alapja a havonta levonásra kerülõ szakszervezeti díjnak. A Hivatásos Tûzoltók Független Szakszervezetének szakszervezeti támogatási nyilatkozatát a változóbérek rögzítésével egyidejüleg kell megküldeni a MÁK-nak. Egyéb tartalommal bíró a magánszemélyenként tett nyilatkozat az adott személy megán jellegû nyilatkozata, amely kívül esik a MÁK számfejtési és utalási kötelezettségén.

Letiltások érvényesítése: A letiltások érvényesítése a KIR illetményszámfejtõ rendszerben a letiltás érvényesítésére vonatkozó dokumentumok alapján beállított paraméterek szerint történik annak megfelelõen, hogy a letiltás rendszeres, vagy nem rendszeres kifizetésekbõl kell-e végrehajtani. A járandóság kifizetésekor a hatályos letiltásokat kell érvényesíteni, függetlenül attól, hogy a kifizetés irányadó idõszakában milyen letiltásokkal rendelkezett a dolgozó.

Kifizetés helye: A járandóságok kiszámítása és kifizetése azon a szolgálati helyen történik, ahol az érintett munkavállaló jogviszonyban áll, illetõleg jogviszonyban állt.

Kamat EHO feltüntetése: A kamat kifizetésekhez kapcsolódó EHO összegét (27%) a fedezet lekérésekor az "1.sz. Tanúsítvány", végleges elszámoláskor a "2.sz. Tanúsítvány" "munkaadókat terhelõ járulékok összege" oszlopban kell szerepeltetni.

Kamat számítása: A mamatot a bruttó összeg alapján kell kiszámítani a Ptk. 301. §-ában leírtaknak megfelelõen. Az 1. sz. tanúsítvány kitöltésénél a tûzoltóságnak kell meghatároznia egy tervezett kifizetési napot. A támogatás utalása, tényleges kifizetése alapján elkészített 2. sz. tanúsítványban (elszámolás) lesz lehetõség szerepeltetni a kifizetés tényleges napja, és az 1. sz. tanúsítványban szerepeltetett tervezett kifizetési nap közötti eltérésekbõl eredõ különbségeket (visszafizetési kötelezettséget, vagy pótigényt). Nem kérhetõ le, ha a korábbi vagy most kezdeményezendõ kifizetés többletfinanszírozási igényt jelent a Kormányrendelethez képest. A kamatszámítás utolsó napja a távolléti díj kifizetés terhelésének napja. Negatív kamat számítására nincs lehetõség. A Tûzoltóság parancsnoka - a kamatkifizetések mérséklése érdekében - a tõle elvárható gondosságnak megfelelõen köteles intézkedni a kifizetések mihamarabbi teljesítésére.

Tájékoztató táblázat: A távolléti díjak utólagos megtérítéséhez kapcsolódó kamatszámítások helyességének ellenõrzése céljából az On-line KAP rendszeren belül ("Kalkulátorok - Túlmunka elszámolás" menüpont alatt) elérhetõ számítási segédletet a Ptk. 301. §-ában leírtaknak megfelelõen került paraméterezésre. A számítási segédletben "0"-át kell szerepeltetni azon féléveknél, amelyekben nem keletkezett túlmunka, illetve azoknál amelyeknél a már kifizetett összeg több, mint a Korm. rendelet alapján kifizetésre kerülõ összeg. A teljesítés dátuma az az idõpont, amikor a távolléti díj terhelése megtörténik.

Támogatás utalása: A támogatási szerzõdést a BM OKF a tûzoltóságokkal közvetlen köti, a támogatás is a tûzoltóságok számlájára kerül átutalásra. A támogatás utalása a Támogatási Szerzõdés II/1/a.) bekezdése alapján a Támogatási Szerzõdések beérkezését, valamennyi aláíró fél általi aláírását követõ 15 napon belül kerül sor.

Korábbi kifizetésekkel kapcsolatos igények: Jelenleg kizárólag a 371/2010. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglalt számítási móddal meghatározott távolléti díjakat és kamatának fedezetét lehet leigényelni. Amennyiben a korábban kifizetett járandóságok magasabb összegûek voltak, mint a Korm. rendelet szerinti, az igény benyújtása csak a Korm. rendeletben meghatározott összegig lehetséges.

Késõbbi kifizetések támogatási igényei: A támogatási szerzõdésben foglaltaknak megfelelõen az utolsó kifizetésnek a I./2/a. pont szerinti határidõben kell megtörténnie, figyelembe véve a támogatási szerzõdés III/2. pontját. Figyelembe nem vett újabb kifizetési igény újabb 1. sz. tanúsítvány kitöltésével kezdeményezhetõ. (A tanúsítványon szembetûnõen jelölni kell annak sorszámát.)

Több részletben történõ kifizetéssel kapcsolatban: A több részletben történõ kifizetések sorrendjét a munkáltató határozza meg tekintetbe véve az elõzõek szerinti határidõket valamint a kamat kifizetési kötelezettség minimalizására irányuló felelõsségi körét.

A korábban már történt kifizetéssel kapcsolatban: A korábban történt kifizetéseket, abban a félévben keletkezett túlmunka értékébõl kell levonni, amelyik félévben az keletkezett. A korábban kifizetésre került összegek tekintetében az akkor hatályos jogszabályok alapján került sor a kifizetésre. A még kifizetésre nem került túlmunka összegek számítási módjára a 371/2010. (XII. 31.) Kormányrendeletben foglaltak az irányadók.

A további követelésekrõl történõ lemondó nyilatkozattal kapcsolatban:
Az elmaradt távolléti díjak kifizetésével kapcsolatban a 371/2010. (XII. 31.) Kormányrendelet nem határoz meg feltételként ilyen jellegû nyilatkozattételt.

Az idõközben elhunyt tûzoltó hozzátartozójának, kell-e valamilyen dokumentumot külön benyújtani a kérelmén kívül? Az állomány tagja, aki a vonatkozó jogszabályok alapján nyújtott be kérelmet és idõközben elhunyt, az örökösnek akkor lehet kifizetni az elmaradt túlmunka összegét, amennyiben ez a követelés szerepel a hagyaték átadó végzésben. Amennyiben kimaradt, akkor póthagyatéki eljárást kell a közjegyzõnél kezdeményezni, póthagyatéki leltárba felvenni és a póthagyaték átadó végzés alapján kerülhet sor a kifizetésre.

A kifizetésrõl történõ rendelkezés (határozat, parancs) kérdésében: Álláspontunk szerint személyre szóló határozatot szükséges készíteni, amelynek tartalmaznia kell féléves bontásban a keletkezett túlmunka értékét. Központilag minta nem kerül kiadásra.

A korábban felterjesztett kimutatásokkal kapcsolatban: A keletkezett túlmunka összegek számítására korábban kiadott számítási segédlet a 371/2010. (XII. 31.) Kormányrendeletben foglaltak alapján készült. A munkáltató felelõssége, hogy a rögzített adatok, valamint a számítások a hivatkozott korm. rendeletben foglaltaknak és a rendelkezésre álló, hivatalos dokumentumoknak feleljenek meg.

2004. évi szabadságnapok arányosításával kapcsolatban:
Tekintettel arra, hogy az érintett idõszak 2004. 05. 01-tõl kezdõdik, így természetesen a 2004. I. félévre esõ "szabadságnapokat" arányosítani szükséges. A szabadságon töltött napokat abban a félévben kell figyelembe venni, amikor azok kivételre kerültek.

Szolgálati jogviszony idõközben nem nyugállományba vonulással (áthelyezés más rendvédelmi szervhez, közös megegyezés stb.) történt megszûnése esetén
: Az 1996. évi XLII. törvény (Hszt.) 12. § (1) bekezdése alapján: A szolgálati viszonnyal kapcsolatos igény - ha e törvény eltérõen nem rendelkezik - 3 év alatt évül el.

Az érintett a volt munkáltatóhoz a Hszt. 276/A § alapján, kizárólag írásban benyújtott kérelme esetén - mint elmaradt munkabér iránti kérelem - a 371/2010. (XII. 31.) Kormány rendeletben foglaltak szerint jogosult az adott idõszakban keletkezett túlmunkája megállapítására és annak kifizetésére, figyelemmel arra, hogy az elmaradt túlmunka (távolléti díj) kifizetése iránti igény érvényesítésének lehetõségét a 2009. évi CXLI törvény 76. § (5) bekezdés alapján 2010. január 1-el megnyílt.
A szolgálati nyugállományban lévõk, továbbá a más rendészeti szervhez áthelyezett és szolgálati viszonyban állók esetében a volt munkáltatóhoz benyújtott kérelem alapján kerülhet sor a kifizetésre.

Javasolt optimális gyakorlati eljárási rend:
1.) A tervezett távolléti díj és kamat kifizetés pontos idõpontjának ismeretében az 1. sz. tanúsítvány kitöltésével igényelhetõ meg a támogatás összege, majd a kifizetést követõen a 2. sz. tanúsítvány (elszámolás) felterjesztésével rendezhetõ a különbözet.
2.) Elsõ ütemben a távolléti díjak pontos összegét állapítják meg, kérik le annak fedezetét, majd fizetik ki a járandóságokat. Második ütemben (a távolléti díjak kifizetési dátumának ismeretében) a pontos kamatösszeg fedezete igényelhetõ meg (egy újabb sorszámú 1. sz. tanúsítvány kitöltésével).

Kérem, hogy a fentiekrõl a hivatásos önkormányzati tûzoltóságokat tájékoztatni szíveskedjék.

Budapest, 2011. augusztus 9.


Üdvözlettel:

Dr. Tollár Tibor sk.
nyá. pv. dandártábornok

A tájékoztató eredetiben letölthetõ innen: http://www.ftsz.hu/images/stories/tulmunka/20110816kifizet.pdf
 
 
< Előző   Következő >
FTSZ
 

Online felhasználók

Tûzoltóbörze
 

Statisztikák

OS: Linux w
PHP: 5.2.17
MySQL: 10.5.12-MariaDB-0+deb11u1
Idő: 06:49
Caching: Disabled
GZIP: Enabled
Tagok: 2
Hírek: 1138
Linkek: 75